Više od niskih cena
  • 011/407-21-09
  • 064/23-16-580
  • 065/23-16-580
  • Kontakt

Nikon D5200 Test

 



6. REPRODUKCIJA BOJA

Kod aparata koji raspolažu RAW formatom, a posebno onih koji poseduju veliki senzor (u koje i DSLR-ovi spadaju), reprodukcija boja je nešto manje bitna u odnosu na one čije je funkcionisanje bazirano isključivo na JPEG-u. RAW omogućava bitno veću slobodu kreiranja kolornih profila, izmene inteziteta i odnosa boja, a bez većih gubitaka u kvalitetu. Tu je i vrlo precizno određivanje balansa bele, ali i širok dinamički raspon senzora, kojim je obezbeđen još veći prostor za naknadne korekcije. Međutim, najveći broj korisnika preferira što vernije boje kao polaznu osnovu, čak i ako koriste RAW. Ukoliko se koristi JPEG, utoliko je ova tema bitnija, pošto je ovaj format značajno manje fleksibilan u smislu doterivanja kolorita.

Kao i svi današnji aparati i Nikon D5200 nudi nekoliko predefinisanih kolornih preseta, kojima se reprodukcija boja, kontrast i stepen oštrenja, mogu prilagođavati konkretnim situacijama. Kolorni stilovi su profilisani tako da obuhvate neke od najbitnijih oblasti fotografija, a po potrebi se mogu prilagođavati sopstvenim potrebama i snimati pod posebnim imenom u memoriju aparata. U praksi, kolorit kojim se Nikon D5200 može pohvaliti možemo podvesti pod „klasičan nikonski“. To znači da mesta iznenađenjima neće biti, te da će ga korisnici naviknuti na reprodukciju boja tipičnu za ovaj brend, prepoznati i na sledećim snimcima:

Reprodukcija boja

Reprodukcija boja

Reprodukcija boja

Reprodukcija boja

Reprodukcija boja

Nikon D5200 ima za nijansu „hladnije“ boje u odnosu na prethodnika. Razlike nisu prevelike, ali se mogu primetiti ukoliko se uporede. Automatsko određivanje balansa bele je slaba tačka većine digitalnih aparata, a isto važi i za D5200. Veštačko osvetljenje, a to posebno važi za sijalice sa užarenim vlaknima, poseban su problem sa AWB algoritam, koji najčešće setuje višu od potrebne temperature. Ručno setovanje WB-a je zbog toga i dalje najsigurnija varijanta određivanja temperature svetla, dok određene probleme može izazvati jedino plejada podvarijanti raspoloživih u grupi WB preseta za fluorescentno svetlo, koje nisu obeležene temperaturom, već nedovoljno sugestivnim nazivom, doduše karakterističnim i za sve ostale Nikon aparate. Na žalost, kao ni većina ostalih aparata ove klase, ni D5200 ne raspolaže Kelvin skalom, kojom se balans bele preciznije podešava .

Ukoliko postoji potreba za prilagođenim koloritom u odnosu na trenutne uslove ili žanr fotografije, funkcija Picture Control će poslužiti za finije podešavanje kolorita rezultujućih JPEG snimaka. Uticaj pet predefinisanih kolornih stilova možete videti na narednim snimcima:

Reprodukcija boja
Standard kolorni stil



Reprodukcija boja
Neutral kolorni stil



Reprodukcija boja
Vivid kolorni stil



Reprodukcija boja
Portrait kolorni stil



Reprodukcija boja
Landscape kolorni stil

Za razliku od konkurentskog Canona, Nikon svoje kolorne stilove profiliše mahom im menjajući kontrast i zasićenost, dok je ofset kolornih kanala tek minimalan. U slučaju da imate potrebe za dodatnim korekcijama, kontrole u aparatu daju mogućnost izmene već postojećih parametara. Moguće je menjati ih pomoću Quick Adjust opcije, kada se svi parametri pojačavaju ili redukuju međusobno balansiranim odnosom, ili pojedinačno, selektivnim podešavanjem oštrenja, osvetljenja, kontrasta, zasićenja, kao i kolornog ofseta (Hue skala). Ukoliko koristite samo JPEG format, treba imati na umu da je učinak kolornih stilova teško moguće popraviti (osim kada je selektovan Neutral stil, koji je polazna osnova i za sve ostale), pa može biti nezgodno ukoliko precizno ne znate šta radite. Rad u RAW-u je dosta opušteniji, jer kolorni stilovi na njega ni najmanje ne utiču, premda se mogu iskoristiti kao početna tačka prilikom kasnije konverzije u namenskom softveru, bilo da je u pitanju besplatni Nikon View NX2 ili komercijalni Capture NX2.

Iako kolorna fotografija već decenijama predstavlja mainstream, a fotografi monohromatsku konverziju izvode najčešće u post-procesu, digitalni aparati i dan-danas održavaju tradiciju, obezbeđujući mogućnost C/B konverzije u realnom vremenu, korišćenjem odgovarajućeg kolornog stila (mada, odrednica „kolorni“, u ovom slučaju deluje malo apsurdno). Monohromatska konverzija na D3100 može biti postignuta prostom desaturacijom:

Reprodukcija boja
Obična C/B („monohrom“) konverzija

...ili korišćenjem simuliranih kolornih filtera, kakvi su nekada korišćeni kada je bilo potrebno neke boje naglasiti, a neke umiriti: 

Reprodukcija boja
C/B konverzija sa simulacijom dodatnih kolornih filtera

Pored toga, C/B konverzija može biti i tonirana, tako da monohromatska osnova bude u jednoj od devet boja, sa mogućnošću određivanja saturacije:

Reprodukcija boja
Tonirana monohromatska konverzija u 9 ponuđenih varijanti

Naravno, istinski ljubitelji crno-bele fotografije će radije potražiti rešenje u nekom od plejade raznih Photoshop pluginova, kojima se simuliraju različite varijante C/B konverzije, ili prosto posegnuti za ručnom obradom u omiljenoj grafičkoj aplikaciji. Za većinu laika i vikend ljubitelja C/B fotografije, ova varijanta će biti i više nego primamljiva. Posebno ako uzmemo u obzir da u eri videa, kolorni profili imaju daleko veću upotrebnu vrednost, na taj način obezbeđujući i laicima određenu slobodu u kreativnom izražavanju, bez potrebe za zahtevnim video procesiranjem.


 

Komentari (5)

avatar

Bare


Bare | 23. Nov, 2013, 11:33


Izmedju d5100 I d3200 koji ima bolji DR?


Nisam imao prilike vidjeti D5100 ali jesam D7000 sa kojim dijeli senzor, a sam D3200 jesam. Ono što sam ja vidio je da u jako dubokim sjenama Sonyev senzor u D5100 ima prednost, samo u svijetlim dijelovima slike mi je čak nešto bolji D3200 tako da bih se odlučio za njega.

avatar

Aleph


Aleph | 21. Nov, 2013, 08:46

Test je fantastičan, kao i svi ostali, ali me zanima hoćete li testirati D5300?

avatar

StORM48


StORM48 | 15. Sep, 2013, 22:59

Poslednja rečenica je ključna. Nemam šta da dodam. Nisam ja baš toliko banalizovao pitanje DR-a. Upravo sam apostrofirao da se to odnosi na razliku između D5100 i ostalih aparata. D800 je prva prava prekretnica po pitanju DO-a i tu ne bi trebalo biti dileme.

Mada, ne slažem se sa pretposlednjom rečenicom - aparat s početka ove teme - D5200, doneo je i odličan AF... isti onaj koji ima i D600 i koji je doneo D7000. I 650D/700D imaju dosta bolji AF nego što su dotadašnji Rebeli imali (9 krstastih AF tačaka, zbog čega se lako može porediti sa Nikonovih 39 (jer i oni ima 9 krstastih)), a imaju i rafal za kojim su nekad plakali i high-end aparati. Tako je cela donja granica značajno pomerena u svega godinu dana. Što se mene tiče - sjajno.

Izmedju d5100 I d3200 koji ima bolji DR?
Po meni D3200, bez ikakve dileme. Nije taj napredak baš nešto svemirski, ali jeste vidljiv i, za razliku od poređenja sa D5200, D5100 nema da ponudi skoro ništa u odnosu na D3200. Ako tu dodamo i drastično veću rezoluciju koja pruža ogroman potencijal za naknadno prekrajanje kompozicije, matematika je jasna.

Pozdrav

avatar

DuxX


DuxX | 15. Sep, 2013, 20:53

Storm, nisam pričao o D5100. Zaista ne znam u kolikoj meri i kako se on nosi sa senzorima u novijim Nikonima. Verujem da nije na njihovom nivou. Ono što sam pokušao izneti je moje mišljenje da je razlika u DO izuzetno bitna i nikako se ne treba marginalizovati izjavama tipa "ma to se vidi samo ako se rade testovi pa se dižu senke za XX eskpozicija. U surotnom to nema veze"... a koje se često serviraju po net-u. Razlika je zaista izuzetna. Vrlo vidljiva i više nego dobrodošla.

Ovo što je pomenuo Bare takođe sam pominjao ranije u nekoj od diskusija... Od kada koristim D800 ne da nemam potrebe više za ispucavanjem više snimaka pa da to posle blendujem već maltene nemam potrebu da koristim više ni GND filtere. Pazite ljudi, nemojmo se zezati i zbijati šale... blending više ekspozicija uzima brdo vremena. Za jedan složeniji blending pejzaža potrebno je i po 2-3 sata rada, a vi to sad 80% odradite sa jednom fotkom i klasičnim adjustment brush-em u Lightroom-u i onih 20% dovršite u PS-u. To samo onaj koji veze blage nema sa obradom može da smatra marginalnim olakšanjem.
Sad mi je malo žao što ne kupih 14-24 umesto 16-35, a nisam ga kupio samo iz razloga što nisam želeo da se odreknem GND filtera koje imam. Tih 2mm ume da napravi bitnu razliku u pojedinim slučajevima.

Elem sadašnji rad je dosta jednostavniji već na terenu. Eksponiram prema nebu i kasnije u obradi podignem tamnije partije i sve to bez ikakvih gubitaka. Bez šuma, bez smetnji bilo kakvih. Pazi, u BAŠ nezgodnim situacijama ipak stavim GND ali to je sada jako jako retko. Tako da moj stav po tom pitanju je vrlo jasan uvek bio... šta jedan napredan fotograf da poželi pre nego što bolji DO?? Po meni ništa! Sve ostalo je manje više nasvirano i do sada. Sadašnji modeli srednje klase već imaju odličan AF, AWB, merenje svetla, ergonomija, funkcionalnost... sve je to manje više dovedeno na jedan odličan nivo i najveću težinu tu imaju navike samih korisnika uz naravno neizbežnu podelu po samim klasama. Shodno tome kome treba ultra-mega-super AF sistem ne može računati da će ga dobiti sa entry level klasom - što je i sasvim očekivano jel.

E sad ima i ono: Bolji DO od njesra fotografije sigurno neće napraviti dobru ali će svakako od dobre napraviti još bolju ukoliko fotograf zna kako da to iskoristi na pravi način, a ni to nije špansko selo i da se lako naučiti.

avatar

DjordjevicR


DjordjevicR | 15. Sep, 2013, 20:01

Izmedju d5100 I d3200 koji ima bolji DR?

Podelite svoja iskustva ili postavite pitanje

Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D5200 Test

Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.

Podelite sa prijateljima!