Više od niskih cena
  • 011/407-21-09
  • 064/23-16-580
  • 065/23-16-580
  • Kontakt

Nikon D5200 Test

 




fotoTEST

Stigli smo i do onog najbitnijeg dela testa novog aparata, praktičnog. Iako praktični deo testa u svom najvećem delu forsira senzor kao najbitniji element savremenog aparata, mi ćemo u jednom manjem delu obuhvatiti i testiranje nekih drugih aspekata. U zbiru, svi oni zajedno čine aparat onim što jeste. Nikon D5200 na papiru nudi zaista mnogo. Nema sumnji da je tako i u praksi, ali kako su ljudi često sumnjičavi dok se sopstvenim čulima ne uvere u nešto, praktični deo testa ostaje i jedini bitan.

Sledeći ranije utvrđenu praksu, novi aparat ćemo uporediti sa njegovim prethodnikom, modelom D5100, ali i direktnim konkurentom, Canonovim EOS-om 650D. Iako je u trenutku zvanične promocije Nikona D5200 već postao izvestan i naslednik EOS-a 650D, model 700D, smatrali smo da je nepotrebno insistirati na „svežini“ konkurentskog prestavnika pošto, budimo realni, slovi za sve, osim za nešto sveže. Svi ključni sistemi u njemu su identični prethodniku, a čak bismo mogli reći i da je glavna razlika u oznaci na samom telu.

Ako ste do sada imali prilike da se upoznate sa metodologijom ovih testova, primetili ste da ih delimo na studijski (tzv. „laboratorijski“) i realni deo. Svi test snimci su urađeni korišćenjem referentnog objektiva ovog proizvođača – AF-S Nikkor 50mm f/1.4G, dok smo kao primaran format koristili RAW, iz razloga koje smo i ranije navodili, a tiču se maksimalnog mogućeg kvaliteta koji aparat može da isporuči. JPEG nipošto nismo izostavili, pa je i on ispraćen serijom testova, nakon kojih ćemo moći da donesemo nekakav konačni sud, a vama obezbedimo validne dokaze u prilog iznetih tvrdnji. Na samom kraju je, kao i uvek, galerija semplova u punoj rezoluciji, koja treba da demonstrira šta se od ovog aparata može očekivati u praksi.



1. DETALJI, RAW

Prvi na redu je test detalja. Pošto se RAW u DSLR svetu smatra primarnim formatom, iz kojeg je moguće izvući samu esenciju kvaliteta, pogledaćemo kako se Nikon D5200 nosi u kontrolisanim uslovima, korišćenjem Nikonovog NEF-a.

Studijska scena koju smo eksploatisali i u svim dosadašnjim testovima, poslužiće i ovaj put. Isečke smo dobili razvijanjem u verziji 7.4 Adobe Camera RAW-a (u daljem tekstu – ACR), podrazumevanim (default) parametrima, iz kojih je isključeno uklanjanje šuma (kao faktor koji utiče na očuvanje detalja), a primenjen isti stepen oštrenja (50). Temperatura svetla je postavljena na 2850K, dok je izlazni kvalitet maksimalnih 12 (na skali od 1-12). Sečenje gotovog materijala je urađeno loseless tehnikom (bez gubitaka u kvalitetu i bez kompresije), kako bi kvalitet bio maksimalno očuvan.

Kako smo u uvodu praktičnog dela testa već napomenuli, poređenje ćemo vršiti sa Nikonom D5100, kao aparatom prethodne generacije, ali i sa konkurentskim EOS-om 650D, kao direktnim rivalom iz Canon kuhinje, koji deli istu ciljnu grupu sa ovde testiranim D5200.

Naredni snimak predstavlja test scenu, a snimke u punoj rezoluciji možete preuzeti pomoću linkova ispod same fotografije:

Detalji, RAW
Snimak u punoj rezoluciji: D5200, D5100 i 650D

100% kropovi, RAW konvertovan u JPEG, bez uklanjanja šuma i sa istim stepenom oštrenja:

Detalji, RAW Detalji, RAW Detalji, RAW

Moramo priznati da smo po prvi put pomalo zbunjeni onim što vidimo iz priloženog. Nikon D5200 nosi bezmalo 50% veću rezoluciju u odnosu na prethodnu generaciju, ali se to u praksi ne može baš lako registrovati. Naravno, ne treba vas zavarati utisak veće oštrine koja se može videti sa D5100, jer oštrina nije nužno povezana sa detaljima, ali ono što se na prvi pogled vidi, čini da zaključimo kako je donekle mekan rezultat posledica jačeg Low-pass filtera. Da li je Toshiba možda primenila ovu tehniku kako bi se rešila viška moiré-a ili nazubljenosti ivica, a zapravo je žrtvovala detalje, u možda većoj meri nego što je opravdano? Kada govorimo o opštoj količini zabeleženih detalja, ona se između D5100 i 650D gotovo i ne razlikuje, ali je neočekivano da neki adekvatan pomak ne vidi ni sa D5200. Rezolucija nije upitna, detalji su tu, definitivno ih ima više, ali se pomalo gube u omekšanom konačnom rezultatu. Slično poređenje koje smo svojevremeno sproveli na modelu D3200, a koji nosi istu rezoluciju, ali i senzor poreklom iz pogona Sony korporacije, pokazalo je bitno drugačiji odnos, nedvosmisleno u korist novijeg aparata.

Da bismo pitanje rezolucije maksimalno anulirali, probaćemo da uradimo normalizaciju i utvrdimo razlike na istoj rezoluciji. Najpre ćemo snimak sa D5100 ekstrapolirati na rezoluciju od 24MP:

Detalji, RAW Detalji, RAW

Uobičajeni zaključak u ovakvim poređenjima je da novi aparat lako pobeđuje, budući da mu nativna rezolucija ide na ruku. Međutim, ovde nismo sigurni u takav zaključak. Novi aparat beleži više detalja, u to nema sumnje, ali njihova uočljivost nije tako očigledna, opet zahvaljujući pomalo omekšanom izlazu.

Pogledajmo kako stoje stvari i prilikom obratnog procesa, kada se snimak novog aparata interpolira (smanji) na rezoluciju starog Nikona D5100:

Detalji, RAW Detalji, RAW

Interpolacija na 16 MP modelu D5200 sasvim sigurno ne može doneti boljitak, jer se žrtvuje sve ono što viša rezolucija donosi. Međutim, ovakav zahvat itekako može poslužiti kao odlična ilustracija koliki je učinak i kako se novi senzor kotina u odnosu na stari po pitanju detalja. Ipak, D5200 ovde ne briljira, realno. Mekoća koja je delimično kriva za ne tako bedljivu prednost u odnosu na prethodnika, na testu interpolacije se praktično izjednačava sa starim 16 MP senzorom, tako da prednosti jednostavno – nema. Ipak, ne bismo ovo mogli nazvati otežavajućom činjenicom, već više znakom da ili CMOS tehnologija dostiže svoj zamor ili Toshiba nije uspela da iscedi svaki foton, budući da joj je ovo prvenac u ovom okruženju.

Kao i uvek, test detalja ćemo sprovesti i u nekim realnijim uslovima, bližim svakodnevnom korišćenju. Naravno, posmatrati fotografiju na 100% ne smatra se razumnim, ali – budimo realni – svako voli da kupovinu novog aparata opravda nekim konkretnim dobicima! Ukoliko je taj dobitak u nekom momentu moguće i unovčiti (ko je pomenuo „stock“?), onda cela ova priča počinje da deluje mnogo razumnije. Pogledaćemo kako se Nikon D5200 snalazi u ovakvim uslovima:

Detalji, RAW
Snimak u punoj rezoluciji: RAW konvertovan u JPEG

100% kropovi (levo RAW konvertovan u JPEG, razvijen u ACR-u na standardnim podešavanjima, isključenom redukcijom šuma i oštrenjem na 50, a desno JPEG u standard kolornom stilu, na „default“ setovanjima):

Detalji, RAW Detalji, RAW

Visok nivo detalja se vidi i u ovoj prilici, s tim da primećujemo da je JPEG nešto bolje balansiran nego ranije, pa se kao glavna prednost RAW-a pretežno ističe fina tekstura, pre nego stepen oštrine. Oštrina je ipak na strani RAW-a, ali je prava retkost da je ona na podrazumevanom stepenu oštrenja ovoliko bliska rezultatu koji dobijamo posebnim setovanjima u Adobe Camera RAW-u. Odlična uvertira za sledeći blok testa...

 

 

Komentari (5)

avatar

Bare


Bare | 23. Nov, 2013, 11:33


Izmedju d5100 I d3200 koji ima bolji DR?


Nisam imao prilike vidjeti D5100 ali jesam D7000 sa kojim dijeli senzor, a sam D3200 jesam. Ono što sam ja vidio je da u jako dubokim sjenama Sonyev senzor u D5100 ima prednost, samo u svijetlim dijelovima slike mi je čak nešto bolji D3200 tako da bih se odlučio za njega.

avatar

Aleph


Aleph | 21. Nov, 2013, 08:46

Test je fantastičan, kao i svi ostali, ali me zanima hoćete li testirati D5300?

avatar

StORM48


StORM48 | 15. Sep, 2013, 22:59

Poslednja rečenica je ključna. Nemam šta da dodam. Nisam ja baš toliko banalizovao pitanje DR-a. Upravo sam apostrofirao da se to odnosi na razliku između D5100 i ostalih aparata. D800 je prva prava prekretnica po pitanju DO-a i tu ne bi trebalo biti dileme.

Mada, ne slažem se sa pretposlednjom rečenicom - aparat s početka ove teme - D5200, doneo je i odličan AF... isti onaj koji ima i D600 i koji je doneo D7000. I 650D/700D imaju dosta bolji AF nego što su dotadašnji Rebeli imali (9 krstastih AF tačaka, zbog čega se lako može porediti sa Nikonovih 39 (jer i oni ima 9 krstastih)), a imaju i rafal za kojim su nekad plakali i high-end aparati. Tako je cela donja granica značajno pomerena u svega godinu dana. Što se mene tiče - sjajno.

Izmedju d5100 I d3200 koji ima bolji DR?
Po meni D3200, bez ikakve dileme. Nije taj napredak baš nešto svemirski, ali jeste vidljiv i, za razliku od poređenja sa D5200, D5100 nema da ponudi skoro ništa u odnosu na D3200. Ako tu dodamo i drastično veću rezoluciju koja pruža ogroman potencijal za naknadno prekrajanje kompozicije, matematika je jasna.

Pozdrav

avatar

DuxX


DuxX | 15. Sep, 2013, 20:53

Storm, nisam pričao o D5100. Zaista ne znam u kolikoj meri i kako se on nosi sa senzorima u novijim Nikonima. Verujem da nije na njihovom nivou. Ono što sam pokušao izneti je moje mišljenje da je razlika u DO izuzetno bitna i nikako se ne treba marginalizovati izjavama tipa "ma to se vidi samo ako se rade testovi pa se dižu senke za XX eskpozicija. U surotnom to nema veze"... a koje se često serviraju po net-u. Razlika je zaista izuzetna. Vrlo vidljiva i više nego dobrodošla.

Ovo što je pomenuo Bare takođe sam pominjao ranije u nekoj od diskusija... Od kada koristim D800 ne da nemam potrebe više za ispucavanjem više snimaka pa da to posle blendujem već maltene nemam potrebu da koristim više ni GND filtere. Pazite ljudi, nemojmo se zezati i zbijati šale... blending više ekspozicija uzima brdo vremena. Za jedan složeniji blending pejzaža potrebno je i po 2-3 sata rada, a vi to sad 80% odradite sa jednom fotkom i klasičnim adjustment brush-em u Lightroom-u i onih 20% dovršite u PS-u. To samo onaj koji veze blage nema sa obradom može da smatra marginalnim olakšanjem.
Sad mi je malo žao što ne kupih 14-24 umesto 16-35, a nisam ga kupio samo iz razloga što nisam želeo da se odreknem GND filtera koje imam. Tih 2mm ume da napravi bitnu razliku u pojedinim slučajevima.

Elem sadašnji rad je dosta jednostavniji već na terenu. Eksponiram prema nebu i kasnije u obradi podignem tamnije partije i sve to bez ikakvih gubitaka. Bez šuma, bez smetnji bilo kakvih. Pazi, u BAŠ nezgodnim situacijama ipak stavim GND ali to je sada jako jako retko. Tako da moj stav po tom pitanju je vrlo jasan uvek bio... šta jedan napredan fotograf da poželi pre nego što bolji DO?? Po meni ništa! Sve ostalo je manje više nasvirano i do sada. Sadašnji modeli srednje klase već imaju odličan AF, AWB, merenje svetla, ergonomija, funkcionalnost... sve je to manje više dovedeno na jedan odličan nivo i najveću težinu tu imaju navike samih korisnika uz naravno neizbežnu podelu po samim klasama. Shodno tome kome treba ultra-mega-super AF sistem ne može računati da će ga dobiti sa entry level klasom - što je i sasvim očekivano jel.

E sad ima i ono: Bolji DO od njesra fotografije sigurno neće napraviti dobru ali će svakako od dobre napraviti još bolju ukoliko fotograf zna kako da to iskoristi na pravi način, a ni to nije špansko selo i da se lako naučiti.

avatar

DjordjevicR


DjordjevicR | 15. Sep, 2013, 20:01

Izmedju d5100 I d3200 koji ima bolji DR?

Podelite svoja iskustva ili postavite pitanje

Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D5200 Test

Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.

Podelite sa prijateljima!