Više od niskih cena
  • 011/407-21-09
  • 064/23-16-580
  • 065/23-16-580
  • Kontakt

Nikon D3300, Test

 



TELO

U dizajnerskom smislu, telo Nikona D3300 prati ranije ustaljeni trend koji nam je poznat kod ovog proizvođača. Karakteristične konture i raspored komandi, već su postale prepoznatljive u ovoj klasi Nikon DSLR-ova, pa ne čudi što i najnoviji izdanak klase „ulaznih“ modela deli ista rešenja. Klasična plastična oplata, poslednjih par godina je ustupila mesto sofisticiranijoj monokok strukturi čija je osnova sačinjena od kompozitnih materijala, pretežno karbon-fibera, iza koje se krije tek sporadična upotreba lake legure, uglavnom aluminijuma. Nikon D3300 je konstruisan na upravo ovakav način, a glavni razlozi se ogledaju u boljem kvalitetu i manjoj konačnoj masi, pre nego uštedi u materijalu. Naročito jer kompozitni materijali spadaju u sve, samo ne u vid uštede. Oni koji obraćaju pažnju na sitne detalje, primetiće jednu dizajnersku egzibiciju – čuvena “obrva” crvene boje, koja se nalazi na vrhu rukohvata, ponovo je doživela vizuelni redizajn. Kakva se priča krije iza ovih estetskih zahvata, nije nam poznato, ali se čini da u Nikonu ili još nisu pronašli konačnu verziju ili se u dizajnerskom timu odvija nekakvo takmičenje čija će “obrva” biti lepša.

Senzor, procesor i još ponešto

Robusnost ove klase aparata, iako sasvim pristojna, nije zamišljena kao nešto čime će se fotograf moći uputiti u negostoljubive delove planete. Mada to proizvođač nigde ne navodi, kompozitna osnova sigurno donosi bitno veću otpornost aparata na eventualne padove, pa iako niko ne planira da ispusti aparat na tvrdu površinu, činjenica je da se to dešava, te i ova promena nije samo kozmetičke prirode. Prosečan vek zavesice je procenjen na oko 100.000 okidanja, što se uklapa u prosek klase. Nikon F bajonet je fizički kompatibilan sa većinom objektiva koje je Nikon do danas proizveo, dok je potpuna funkcionalnost rezervisana za modele novijeg datuma (AF-S objektivi sa sopstvenim fokusnim motorom). Sažetu listu podržanih objektiva možete videti na tabeli niže, a za detalje preporučujemo konsultovanje originalnog uputstva, priloženog u rezimeu testa.

Senzor, procesor i još ponešto
Lista podržanih objektiva




SENZOR, PROCESOR I JOŠ PONEŠTO

Toshiba senzor, koji se nametnuo u svim klasama Nikon APS-C familije aparata, konačno je i iz poslednje, najniže klase, istisnuo Sony APS-C. Iako u javnosti nema špekulacija oko promena u poslovnom odnosu Nikona i Sony-ja, evidentno je da Nikon, kao ozbiljan faktor na fotografskoj sceni, nastoji da održi i čak pojača sopstvenu sigurnost, maksimalno relaksirajući bilo kakav oblik zavisnosti od samo jednog dobavljača. Istina, ovakav način tog “relaksiranja” u ovom trenutku više deluje kao potpuno okretanje Toshibi kao glavnom izvoru senzora, ali da stvar ipak funkcioniše, govore modeli više kategorije, gde Sony ipak ima svoje mesto u Nikon ponudi.

Da podsetimo, radi se o Toshiba CMOS senzoru formata 3:2 i dimenzija 23.5 x 15.6mm, čija rezolucija iznosi tačno 24 MP (6000 x 4000 piksela). APS-C (Advanced Photo System type-C) format u ovom slučaju označava krop faktor 1.5x (DX u Nikonovoj terminologiji), što se odnosi na vidni ugao (tzv. FOV; Field-of-view), tj. faktor množenja u odnosu na senzor punog formata (Full-frame, odnosno 35mm „Lajka“ format). Množenjem žižne daljine naznačene na objektivu multiplikatorom 1.5, dobijamo ekvivalentnu žižnu daljinu objektiva na FF senzoru. U prevodu, kada raspon kit objektiva, AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED VR II, pomnožimo sa krop faktorom 1.5, dobijamo da taj objektiv na Nikonu D3300 pruža vidni ugao ekvivalentan objektivu raspona 27-82mm na full-frame senzoru (36x24mm).

I pored promene pogona iz kojih senzor potiče, najuočljivija razlika tiče se odustva AA/LP (Anti-Aliasing/Low-Pass) filtera, čime je ovaj optički element u potpunosti eliminisan iz cele APS-C ponude. Za manje upućene, ovaj filter ima nekoliko uloga, a najvažnija je uklanjanje nazubljenosti između oštrih prelaza na fotografijama, kao i eliminisanje moiré efekta, kao nuspojave nastale formiranjem bitmape sa Bayer senzora. Drastičan rast rezolucije elegantno je potisnuo od ranije poznate probleme, što je otvorilo put dodatnom poboljšanju kvaliteta koji senzor može da isporuči, uz ne baš zanemarljivu uštedu u fazi izrade.

Senzor, procesor i još ponešto
Toshiba CMOS od 24 MP bez Antialiasing filtera*

Integrisani 12-bitni A/D konvertor je tu da nas podseti da je D3300 i dalje na začelju ponude, a ujedno da i zahtevnijim kupcima bude putokaz ka ozbiljnijim (i naravno – skupljim) modelima. Bez obzira na to, od Nikona D3300 i dalje možemo očekivati izvanrednu efikasnost ključnih elemenata zaslužnih za formiranje slike, a to u praksi gotovo sigurno znači širok dinamički raspon i razumno dubok tonalni opseg.

ISO raspon je u odnosu na prethodnika proširen za jednu blendu, pa se tako bazni opseg prostire od ISO 100 do 12800, da bi softverski prošireni dobacio do sada već standardnih ISO 25600. Kontrola ISO vrednosti je moguća samo u koracima od cele blende, a AutoISO, inače zaštitni znak Nikon aparata, u najnižoj klasi je malo “zauzdan” izostankom opcije za fino podešavanje automatskog određivanja brzine okidanja u odnosu na trenutno korišćenu žižnu daljinu. Kako na ovom tipu aparata to nije od ključne važnosti, smatramo da zamerkama (barem po tom pitanju) nema mesta.

Glavni procesor je unapređen na aktuelnu verziju - Expeed 4, što donosi opravdana očekivanja u pogledu poboljšanih performansi, novih video mogućnosti i bolje sveukupne koordinacije podsistema u aparatu. Koliko su performanse poboljšane (ili čak pogoršane, kao što ima indicija), teško je suditi bez detaljne provere, pa ćemo taj deo ostaviti za kasnije, a kada je video u pitanju, stvari je jednostavno sagledati. Barem iz tehničkog ugla, D3300 donosi sasvim opipljiva unapređenja u video segmentu, u rangu onoga što nam je nedavno ponudio i model nešto više klase, D5300. Tako sada i najniža klasa Nikona poseduje “slowmotion” mogućnosti u najvišoj (1080p) rezoluciji, što nikako ne treba zanemariti, ako postoji čak i minimalna mogućnost da se kao amater zainteresujete za video zapis.

Kao i u slučaju ostalih Nikon DSLR-ova i D3300 je opremljen sistemom automatskog čišćenja prašine sa senzora. Tehnologija zvana „Integrated Dust Reduction System“ funkcioniše slično rešenjima drugih proizvođača, a podrazumeva spregu različito naelektrisanih površina i low-pass filtera, sa kojeg se prašina otresa piezo-električnim vibracijama. Vibracije se izvode u četiri različite frekvencije, te se na taj način tretiraju čestice prašine različite veličine. Osim ukoliko nije drugačije podešeno, čišćenje se pokreće prilikom svakog uključivanja/isključivanja aparata, a po želji može biti aktivirano i u toku korišćenja aparata. Dugogodišnje prisustvo sistema samočišćenja u manje-više svim savremenim DSLR-ovima, pokazuje da ovaj sistem pomaže u održavanju čistoće senzora (i ne samo senzora), a može se kombinovati sa „Image Dust-off“ opcijom softverskog uklanjanja prašine koja, uz pomoć Nikon Capture NX2 aplikacije (posebno se kupuje), mapira preostale čestice prašine i uklanja ih sa fotografija.

Senzor, procesor i još ponešto
Dokazano efikasan – Nikon Integrated Dust Reduction System*

Senzor merenja svetla je jedna od onih stavki koje su skoro tragično zapostavljene u ovoj klasi Nikon DSLR-ova. Daleko od toga da je njegova funkcionalnost slaba i dovodi u pitanju kvalitet fotografija, ali bi svakako bilo vreme da se penzioniše i ustupi mesto nekom modernijem i pouzdanijem podsistemu.

Radi se o 420-pikselnom RGB senzoru TTL tipa, poznatom iz nekoliko prethodnih generacija ove, ali i viših klasa Nikona. Merenje, osim osvetljenosti na celom i određenim delovima kadra, obuhvata i tonalitet, kao i zasićenje po kolornim kanalima. Modova merenja ima tri. Najčešće korišćeni, Matrix, na raspolaganju je u dve varijante. Primarna, nazvana „3D Color Matrix metering II“, merenje vrši pomoću sva tri kolorna kanala, uzorkujući reflektovanu svetlost sa cele scene, nakon čega izvlači prosek, uzimajući u obzir tonalitet, prisustvo boja, a u kombinaciji sa D i G objektivima i distancu na kojoj se svetlost meri, čime se željenom delu kadra daje „težište“ u određivanju korektne ekspozicije. U slučaju korišćenja elektronskih objektiva van D i G klase, koristi se Color Matrix Metering II (bez 3D prefiksa i mogućnosti određivanja distance). Center-weighted merenje takođe meri celu scenu, ali sa akcentom na središnji deo kadra (8mm), zbog čega je omiljen pri snimanju portreta. Poslednji mod merenja je Spot. Ovaj mod stavlja težište na vrlo uzak krug prečnika 3.5mm (2.5% površine kadra) sa centrom u trenutno izabranoj fokusnoj tački, zbog čega se koristi u situacijama gde je neophodno odrediti korektnu dužinu ekspozicije fokusirane mete, bez obzira na eksponiranost ostatka kadra. Naravno, svetlomer je zadužen i za određivanje potrebne jačine bljeska blica, kada se dotični koristi u i-TTL režimu.

Senzor, procesor i još ponešto
480-pikselni TTL RGB senzor merenja svetla*



AUTO-FOKUS

Sistem autofokusa je i ovaj put baziran na Multi-CAM1000, faznom AF senzoru sa ukupno 11 na raspolaganju.

Senzor, procesor i još ponešto
Već dokazan – Multi-CAM1000 TTL, AF modul sa 11 tačaka od kojih je centralna krstasta*

AF tačke pokrivaju najbitniji deo kadra, raspoređene su u obliku romboida, a centralna je krstasta (tzv. cross-type). Krstasta AF tačka označava AF polje koje je pokriveno sa dve dijagonalne tačke koje se seku pod uglom od 90°, čime se postiže dosta veća osetljivost, a samim tim i preciznost fokusa. Raspored tačaka možemo videti na ilustraciji niže:

Senzor, procesor i još ponešto
Prikaz rasporeda 11 AF tačaka

Modova fokusiranja ima tri i oni su standardni za Nikon aparate: AF-S (Single-Servo AF) je najčešće korišćeni mod kojim se fokusiranje vrši jednokratno, unapred zadatom tačkom ili setom tačaka; AF-C (Continuous-Servo AF) je mod kojim se fokus permanentno koriguje u odnosu na metu, odnosno njenu distancu i položaj spram izabrane AF tačke ili grupe tačaka, i kao takav – služi za praćenje pokretne mete; AF-A (Auto-servo AF) je hibrid prethodna dva moda, a nakon inicijalnog fokusiranja prelazi u mod kontinualnog fokusa, u slučaju promene distance izabranog cilja. Osim ovih modova autofokusa, na raspolaganju je (naravno) i manuelno fokusiranje, potpomognuto integrisanim daljinometrom (rangefinder-om), čije usluge pomažu u preciznijem ručnom fokusiranju, a aktivan je na blendama od f/5.6 i većim, naravno – na bilo kojoj od 11 AF tačaka, koje je moguće izabrati.

Metoda autofokusa, koji se koriste u kombinaciji sa pomenutim AF modovima, ima četiri. Odnose se na broj i način selekcije AF tačaka. Single-point AF je najbazičnija, ali tradicionalno najpouzdanija varijanta, budući da fotograf zadržava maksimalnu kontrolu nad trenutkom fokusiranja i izabranom tačkom. Dostupno je u svim modovima fokusa:

Senzor, procesor i još ponešto
Single-point AF, fokusiranje jednom izabranom tačkom

Drugi metod, Dynamic-area AF, predstavlja oblik fokusiranja mahom namenjen praćenju pokretne mete, kada se težište održava na prethodno izabranoj tački, a okolne pomažu u prepoznavanju i održavanju fokusa na izabranom objektu. Isto tako, može pomoći i kada se fokusiranje izvodi na jednoličnim površinama, kada će četiri bočne tačke (nisu naznačene u tražilu) pomoći u situacijama kada centralna ne može da potvrdi fokus. U slučaju da prethodno izabrana meta izađe van „vidokruga“ zadate AF tačke, tačke u okruženju će preuzeti ulogu i održati fokus na objektu, na taj način pomažući praćenje dinamičnijeg kretanja:

Senzor, procesor i još ponešto
Dynamic-area AF, fokusno polje sa pomoćnim tačkama

3D-Tracking je sistemski najkompleksniji oblik autofokusa, pošto uključuje maksimalnu „koncentraciju“ dva ključna sistema u aparatu – autofokusnog i sistema merenja. Radi se o režimu fokusa kojim se, nakon inicijalnog određivanja mete (odnosno fokusne tačke), ista dinamički (u sve tri ose) prati u kadru, automatskom izmenom aktivne AF tačke, dok god se objekat održava unutar označenog fokusnog polja. Koordinacija se permanentno vrši između AF senzora i senzora merenja svetla, koje analizira tonalitet, boju i osvetljenost izbranog objekta, te na osnovu dobijenih informacija ukazuje AF sistemu na položaj mete i vrši predikciju kretanja. Ukoliko objekat, zbog neblagovremene reakcije fotografa, privremeno „napusti“ fokusno polje, sve što je potrebno uraditi je ponovno određivanje mete. Očekivano, 3D-Tracking je dostupan samo u kontinualnom modu praćenja (AF-C) i auto-servo (AF-A), a praćenje se izvodi korišćenjem svih 11 tačaka:

Senzor, procesor i još ponešto
3D-tracking, automatsko praćenje cilja u prostoru,
dinamičkom promenom tačaka

Poslednji režim fokusiranja zapravo je prvi na listi, ako uzmemo da ga svi proizvođači, bez izuzetka, obavezno postavljaju kao podrazumevani – Auto-area AF je pravi primer zbog čega ključne odluke oko upravljanja podsistemima ne treba prepuštati aparatu, jer će on metu birati po po sopstvenom nahođenju, najčešće onu koja je najbliži objekat u kadru. Dostupan je u svim fokusnim modovima. U Auto-servo modu najpre postavlja fokus u odnosu na svojevoljno izbranu metu, a nakon eventualne promene distance prelazi u jedan oblik 3D trackinga, s tim što praćena meta često nikakve veze nema sa željama fotografa:

Senzor, procesor i još ponešto
Auto-area AF, potpuno automatska selekcija korišćenjem svih AF tačaka

Redovna stavka vezana za autofokus na Nikon aparatima je i solidna AF-Assist lampa, čije dosvetljavanje poboljšava uoštravanje u lošim svetlosnim uslovima. Njen intezitet i učinak se ne mogu porediti sa AF-assist lampom eksternog blica, ali će biti dovoljna za najveći broj situacija koje aparat i inače može pokriti bez dodatne rasvete. Po specifikacijama, optimizovana je za raspon od 18 do 200mm, fokusiranjem na centralnoj tački, a domet se kreće od 0.5 do 3m (za najmanji domet je neophodno skinuti zonericu sa objektiva). AF-Assist može biti isključen u opcijama, a ne može se koristiti sa manuelnim ili kontinualnim fokusom.

Manuelni fokus, iako po definiciji ne spada u autofokusni režim, koristi neke njegove usluge, a potpomognut je rangefinder funkcijom koja se može uključiti. Ova opcija nudi mogućnost vrlo preciznog postizanja fokusa na željenoj meti, a osim uobičajene tačke u levom uglu tražila, koja indikuje potvrđen fokus, raspolaže i naročitim grafičkim prikazom položaja fokusa u odnosu na zadati cilj, čime ne raspolažu ni Nikoni najviše klase. Ova opcija u mnogome pomaže prilikom ručnog fokusiranja, a opravdanje za njeno prisustvo samo u aparatima najniže klase treba tražiti pre svega u činjenici da najniža klasa ne raspolaže ugrađenim motorom/šrafcigerom, pa je za najveći broj starijih objektiva neophodno manuelno fokusiranje. Na sledećoj ilustraciji možete videti kako rangefinder funkcija radi u praksi:

Senzor, procesor i još ponešto
Manuelno fokusiranje potpomognuto rangefinder funkcijom



TRAŽILO

Tražilo je optičko, bazirano je na pentaogledalu, zbog čega je nešto tamnije nego ona koja krase skuplje (i veće) aparate. Prikaz u njemu pokriva 95% kadra, a stepen uvećanja je 0.85x, po čemu je nešto bolji u odnosu na prethodnika. Eye-point, tj. najudaljenija tačka sa koje se kroz tražilo može videti prikaz celog kadra, iznosi 18mm, što u većem broju slučajeva omogućava korišćenje bez skidanja naočara. Dodatno, priloženim točkićem se može izvršiti korekcija dioptrije u rasponu od -1.7 do +0.5m-1.

Fokusno staklo je nepromenjivog tipa, arhaičnog naziva Type B BrightView Clear Matte Screen Mark VII, a odlikuje se uokvirenim, graviranim AF tačkama, koje su uvek vidljive u tražilu i bivaju označene crveno nakon selekcija i/ili uspešnog fokusiranja. Kako to u praksi izgleda, možete videti na ilustraciji niže:

Senzor, procesor i još ponešto
Optičko tražilo Nikona D3300

Obim informacija u tražilu obuhvata praktično sve što vam može zatrebati, a uporediv je sa onim što se može sresti na većim i skupljim aparatima. S leva na desno, tu su: indikator potvrde fokusa; indikator zaključane ekspozicije (AE-Lock); Flexible-program indikator (u Programmed Auto modu); dužina ekspozicije; otvor blende; skala svetlomera raspona ±2EV i rangefinder-a u manuelnom modu fokusiranja; indikator aktiviranosti efekata; indikator kompenzacije snage blica; signal prazne baterije; indikator kompenzacije ekspozicije; indikator AutoISO opcije (ili, u zavisnosti od trenutnog statusa aparata i broj preostalih snimaka ili intezitet kompenzacije snage blica); indikator spremnosti blica i indikator upozorenja.



KOMANDE I OSTALI DETALJI

Nikon D3300 je, ako izuzmemo oznaku modela na desnom boku, veoma teško razlikovati od prethodnika. To je i razumljivo, s obzirom da se svi proizvođači drže nekog svog definisanog rasporeda komandi, koji se tek sporadično prilagođava novim potrebama. Uvežbano oko može primetiti nešto drugačije, oštrije linije dizajna i već pomenutu restilizaciju crvene “obrve”, ali ako to stavimo po strani, većina ostalih komandi je ostala netaknuta.

Senzor, procesor i još ponešto

Pogled spreda je tipičan “Nikonski” – dominantno, centralno mesto zauzima Nikon F bajonet, a sa njegove leve strane je rukohvat osrednje dubine. Obložen je mekom, teksturiranom gumom, koja je tu da osigura bolji hvat i sigurnije držanje ukoliko je na aparatu neki masivniji objektiv. Na njegovoj sredini se nalazi prednji IC (infra-crveni) receptor, kojim aparat prima signal za okidanje putem bežičnog okidača, dok se u gornjem delu prostora između F bajoneta i rukohvata nalazi poveća AF-assist lampa, kojom aparat pomaže u fokusiranju, onda kada svetlosni uslovi nisu povoljni. Desna strana sadrži tri tastera. Odmah do bajoneta je veliki taster kojim se objektiv odbravljuje radi uklanjanja sa tela, dok su malo iznad programabilni Fn taster i taster za aktivaciju internog (pop-up) blica. Fn taster je moguće setovati da vrši jednu od nekoliko raznih funkcija, a podrazumevana će mnogima ostati i jedina poznata, a to je setovanje ISO vrednosti. Mnogo puta do sada smo to napominjali, ali nikad nije zgoreg kritikovati, pa ćemo opet ponoviti kako po ovom pitanju najniža klasa Nikona drži čas mnogim skupljim aparatima, kako u okviru brenda, tako i van njega. Naime, kada aparat držite onako kako je predviđeno, palac leve ruke će prirodno biti namešten baš na ovom tasteru. Kako se ISO komanda veoma često koristi, reklo bi se da bi Nikon slobodno mogao prepisati sam od sebe i slično rešenje ponuditi na aparatima klase D4s, D800, D610 i D7100.

Taster za aktivaciju internog blica ima dvostruku namenu. Nakon što se blic aktivira, istom komandom se vrši i definisanje kompenzacije snage bljeska blica, pa se na taj način ergonomija dodatno čini efikasnijom, gde je sa malo tastera moguće postići veoma preciznu kontrolu. Na žalost, kako će se kasnije ispostaviti, Nikon se pobrinuo da ova klasa ostane uskraćena za neka bolja rešenja, ali šta je tu je.

Odmah iznad oznake modela, nalazi se diskretni mono mikrofon, namenjen snimanju zvuka u video modu.

Senzor, procesor i još ponešto

Gornja strana takođe spada u klasične. Centralnu poziciju zauzima kućište pentaogledala iznad kojeg je smešten interni blic, dok malo nazad, ka tražilu, stoji ISO-518 papučica blica. Desno od pentaogledala su smeštene sve komande koje postoje na gornjoj strani aparata. Najupadljivija je selektor modova sa svojih 14 pozicija. Osim klasičnog Full-auto moda, naznačenog zelenim simbolom, na raspolaganju su još dva potpuno automatska moda. Jedan je flash-off  koji izostavlja upotrebu blica, bez obzira na svetlosne uslove, a drugi je tzv. Guide mod koji je namenjen prvom upoznavanju sa aparatom, ali i korišćenju u dužem vremenskom periodu, ukoliko kod vlasnika nema želje za ulaženje u problematiku potpune kontrole nad fotografijom. Pored toga tu su i četiri poznata kreativna moda, čija je implementacija identična na svim fotoaparatima: Manual (M), Aperture Priority (A), Shutter Priority (S) i Programmed Auto (P). Scenskih modova, okrenutih laicima, na samom selektoru ima šest: Portrait, Landscape, Child, Sports, Close-up i Night Portrait, a ponuđena je i pozicija Effects, koja grupiše grafičke efekte za dobijanje unikatnih fotografija, obrađenih u realnom vremenu, u toku samog fotografisanja. Osim tih likovnih vratolomija zbog kojih aparati sve više liče na mobilne telefone, Effects pozicija poseduje i jednu potencijalno korisnu – Easy Panorama, pomoću koje se do jednostavnih panoramskih fotografija dolazi bez potrebe za poznavanjem specijalizovanog softvera. Naravno da rezultate dobijene na taj način nije moguće porediti sa onim što se dobija ozbiljnim alatkama, ali za manje zahtevne korisnike ovo može biti zabavno, ako ništa drugo.

Senzor, procesor i još ponešto

Odmah do selektora modova, nalazi se minijaturni mono zvučnik koji signalizira zvuk potvrde fokusa i odloženo okidanje ili emituje audio zapis iz video snimka. Na vrhu rukohvata je čak pet komandi. Najbitnija od svih – dvostepeni okidač, nalazi se u središtu rotacionog prekidača kojim se aparat uključuje/isključuje, što je rešenje na koje smo navikli kod Nikon aparata. Odmah iza njega je još tri komande. Označena crvenom tačkom je komanda za započinjanje i zaustavljanje snimanja video zapisa, kojoj zameramo nemogućnost mapiranja na neku drugu komandu. Velika je verovatnoća da pojedini korisnici nikada neće posegnuti za video modom, a dodatni taster bi mogao dobro da se iskoristi, da je to omogućeno. Tasterom u sredini se uključuje/isključuje glavni displej, odnosno menja set prikazanih parametara u režimu živog prikaza, dok se poslednjim, postavljenim skroz desno, vrši podešavanje otvora blende, odnosno kompenzacije ekspozicije, u zavisnosti od trenutno izabranog moda.

Senzor, procesor i još ponešto

Pogled sa zadnje strane je takođe veoma sličan već viđenim rešenjima. Centralno mesto zauzima glavni displej, a iznad njega tražilo. Levo od tražila je drugi od dva IC receptora (još jednom – svaka čast Nikonu na ovome!), dok se desno nalazi AE-L/AF-L komanda za zaključavanje izmerene ekspozicije ili snage bljeska blica, ukoliko je isti aktivan. Još malo desno, u samom gornjem-desnom ćošku, nalazi se kontrolni točkić, čija funkcija zavisi od trenutno izabranog moda, a najčešće služi za setovanje ekspozicije ili otvora blende. U režimu pregleda snimaka može služiti i za navigaciju među snimcima.

Levo od displeja je niz od pet komandi. Odozgo na dole, prisutne su: Playback, komanda kojom se aparat prebacuje u režim pregleda fotografija i video zapisa; Menu, kojim se ulazi u sistem menija; zatim Zoom-In, kojim se vrši zumiranje prikaza, kako u LV modu, tako i u režimu pregleda, Zoom-Out koji vrši funkciju suprotnu prethodnom tasteru, a u toku navigacije kroz menije, služi za pozivanje interaktivnog sistema pomoći korisniku. Poslednji taster u nizu, označen malim slovom “i”, služi za aktiviranje Information Display-a, funkcije prikaza i interaktivnog upravljanja osnovnim parametrima snimanja. Desno od displeja imamo još nekoliko komandi. Najupadljivija od svih je osmosmerni prekidač/klackalica, kojim se vrši navigacija kroz sistem menija, izbor parametara i slično. U njegovom središtu je OK taster, čija je svrha sama po sebi jasna – služi za potvrdu izbora. Osim svega pobrojanog, ove dve komande služe i za direktnu promenu aktivne AF tačke u toku fotografisanja, što doprinosi bitno lagodnijem radu, bez potrebe za grozničavim traženjem načina za promenom AF tačke, što je recimo odlika manjih Canon DSLR-ova. Iznad osmosmerne multifunkcionalne komande, nalazi se samo jedan taster – Lv. Negova jedina namena je prelazak iz klasičnog u režim živog prikaza i obratno. Ispod se nalazi komanda za izbor režima okidanja, što nas iznova podseća na Nikonov običaj da jednostavno ne može da se skrasi sa nekim rešenjima. Kako god bilo, sramno je što Nikon i dalje insistira na ideji da režim okidanja ne treba biti permanentno setovanje – ma koliko ga puta prebacili sa pojedinačnog na režim odloženog okidanja, aparat će biti sposoban da izabrano setovanje zapamti samo za jedno okidanje. Posle toga ćete morati ponovo da posegnete za ovom komandom, kursorskim tasterima izaberete željeni režim, potvrdite i, nakon okidanja, ponovo ponovite istu proceduru. Za razliku od mnogih drugih (ne)funkcionalnosti na današnjim aparatima, ovu jednostavno ne možemo smatrati propustom, već očigledno smišljenim trikom u cilju povećanja prodaje skupljih modela. Poslednja komanda ima samo jednu svrhu, a to je brisanje već snimljenih fotografija. Nismo naročito srećni Nikonovom praksom koja zahteva pritiskanje ovog tastera svega dvaput za redom, kako bi brisanje bilo potvrđeno, što u nekim slučajevima može dovesti do neželjenog brisanja dragocenih snimaka.



MEMORIJA

Odeljak memorijske kartice je postavljen na standardno mesto, na desnom boku aparata, u sklopu rukohvata. Izrada je solidna, a poklopac se čini nešto čvršćim nego ranije. Podržava sve verzije i revizije Secure Digital (SD) standarda, što osim izvornog, uključuje i SDHC, SDXC, ali i sve popularniju Eye-Fi podvrstu kartica, koje omogućavaju bežični transfer snimaka na kompatibilne uređaje (Wi-Fi standard komunikacije). Naravno, podržana je i najbrža UHS-I klasa kartica.

Senzor, procesor i još ponešto
Odeljak SD memorijskih slotova

Zahtevnost u pogledu kapaciteta kartice je bliska onoj na prethodnom modelu, budući da je i rezolucija senzora identična. Tako na karticu kapaciteta 8GB u proseku staje oko 400 RAW, 790 JPEG ili 270 RAW+JPEG snimaka kombinovano, u maksimalnom kvalitetu i najvećoj rezoluciji (RAW+JPEG Large/Fine). Kao i uvek, prosečno zauzeće prostora može varirati u zavisnosti od uslova, ali i sadržaja na snimcima.

Video segment je dosta zahtevniji, pa će na karticu istog kapaciteta stati nešto manje od sat vremena materijala u fullHD (1080p) rezoluciji u 30fps, odnosno skoro dvostruko manje ukoliko se snimanje vrši u maksimalnih 60fps. Kao i u slučaju fotografija i u video modu zahtevnost zavisi od sadržaja i uslova u kojima se snima. Lošiji svetlosni uslovi zahtevaju jaču osetljivost senzora, što utiče i na pojavu šuma, a kao što znamo – šum negativno utiče na efikasnost kompresije zapisa, pa tako i na povećanje prostorne zahtevnosti snimaka. Kada je brzinska zahtevnost kartice u pitanju, i fotografski i video mod zvanično traže kartice barem klase 6, mada bi se mi radije držali barem klase 10 za video zapis, jer iznenađenja mogu mnogo da koštaju, ukoliko kartica ne uspe da isprati dinamiku snimanja u nekom kritičnom momentu.



BATERIJA

Kao i u slučaju skupljeg D5300, baterija je i na D3300 unapređena u odnosu na prethodni model. Vertikalno je kompatibilna sa prethodnom i dobila je sufiks „a“, pa puna oznaka sada glasi EN-EL14a. Izmena nije samo nomenklaturnog tipa, bez obzira što se koristi isti punjač. Sada baterija radi na nešto nižem nominalnom naponu od 7.2V, a to je ispraćeno i većim kapacitetom od 1230mAh, koji direktno znači i veću autonomiju. Po CIPA (Camera & Imaging Products Association) standardima Nikon D3300 može da izdrži oko 700 snimaka bez punjenja, što ovu klasu čini još štedljivijom.

Senzor, procesor i još ponešto
MH-24 punjač sa unapređenom EN-EL14a Li-Ion baterijom

Kao i za sve ostale DSLR-ove i za D3300 važe pravila štednje kojima je moguće ostvariti bolji rezultati trajanja baterije, pa ukoliko prištedite na korišćenju internog blica i glavnog displeja, možete izvući i do 900 snimaka! Video zapis je (kao i u slučaju memorijske kartice) dosta zahtevniji, pa zbog forsiranog korišćenja displeja, kao i senzora, bateriju može potpuno da isprazni za oko sat do sat i pô vremena kontinualnog snimanja.



KONEKTORI

Na levom boku aparata, ispod dva gumena poklopca, smešteni su konektori. Ima ih četiri i poređani su vertikalno. Ispod gornjeg poklopca se nalazi kombinovani konektor za dodatke i daljinski okidač, kao i 3.5mm stereo mikrofonski ulaz, namenjen audio snimanju u video režimu. Podržava sve vrste pasivnih mikrofona.

Donji gumeni poklopac krije još dva konektora. Prvi je kombinovani USB/AV-Out konektor, kojim se aparat može povezati sa računarom radi prebacivanja snimaka ili daljinskog snimanja pomoću specijalizovane aplikacije, dok se AV-out kablom „živi prikaz“ može preneti na eksterni video uređaj ili vršiti pregled snimaka direktno sa aparata. Mini-HDMI zapravo je digitalna verzija audio/video izlaza, a osim za klasičan pregled snimljenih fotografija na velikom eksternom displeju, može se koristiti i za „živi prikaz“ (live-view). Ukoliko je u pitanju HDMI-CEC kompatiblni televizor, daljinskim upravljačem će biti moguće vršiti i osnovnu kontrolu prilikom pregleda snimaka.

Senzor, procesor i još ponešto
Konektori, odozgo na dole: accessory/remote konektor, mikrofonski stereo ulaz,
kombinovani USB-A/V izlaz i mini-HDMI



DISPLEJ

I pored brisanja najvećih razlika između modela D3x00 i D5x00 modela u pogledu senzora, neke stavke su ipak morale ostati ekskluziva skupljeg modela. Ovaj put je u pitanju displej, koji je na D3300 i dalje u formatu 4:3. U pitanju je displej rezolucije 921.000 piksela, što je istovetno onom koji je krasio D3200. Bez obzira na to, displej u kvalitativnom smislu nije potpuno isti, a unapređen je ugao vidljivosti koji je sada deklarisan na 170°, pri čemu je prikaz pri jakom svetlu nešto bolji. Vernost prikaza je odavno dovedena do nivoa kada se ekranima prosto može verovati. Možda i dalje ne do najsitnijeg detalja, ali sasvim dovoljno da je moguće oceniti kakav je kolorit, kao i da li je fokus na pravom mestu.

Senzor, procesor i još ponešto

Odsustvo statusnog displeja na aparatima ove klase je glavni displej proizvelo u svojevrsnu zamenu. Pošto su rezolucija i raspoloživi prostor znatno veći, a njegov položaj na telu povoljniji (pogotovo kada je aparat nivelisan u nivou očiju), glavni displej izuzetno dobro radi posao statusnog, mada uz penale koji se tiču evidentno slabije vidljivosti u uslovima sa prejakim svetlom, kao i značajno smanjene autonomije aparata, zbog potrošnje koju permanentna upotreba glavnog displeja generiše.

Prikaz koji obuhvata Information Display (kako ga Nikon zove), ponuđen je u dve varijante – klasičnoj i grafičkoj, sa po tri kolorne teme za svaku od njih. Organizacija osnovnih parametara im se delimično razlikuje, ali je njihov broj praktično jednak:

Senzor, procesor i još ponešto
Prikaz osnovnih parametara na Information Display-u, u dnevnim i noćnim uslovima

Prikazane informacije pokrivaju trenutni mod rada, osnovne parametre poput otvora blende, ekspozicije, ISO vrednosti i skale svetlomera raspona ±2 blende. Pored njih, Information Display u osnovnom prikazu nudi i sledeće: indikatore Active D-Lighting funkcije; indikator aktivnog kolornog stila; režim okidanja; indikator bipera; indikator baterije; grafički prikaz izabrane AF tačke; indikator Auto-ISO opcije; broj preostalih snimaka koje je moguće smestiti na karticu trenutno izabranim kvalitetom; indikator kompenzacije snage blica, odnosno manuelnog rada sa istim; indikatori GPS-a i Eye-Fi konekcije; trenutni mod autofokusa, kao i režim. Ceo donji deo ekrana sadrži opcije kojima se direktno pristupa pritiskom na Information Edit komandu označenu slovom „i“, te se na taj način mogu interaktivno kontrolisati, bez potrebe za kretanjem kroz sistem menija. Ponuđene su: kvalitet snimanja; balans bele (WB); ISO osetljivost; mod i režim fokusa; mod merenja; mod blica i njegova kompenzacija; kompenzacija ekspozicije.



LIVE VIEW

Rastom popularnosti video zapisa, poraslo je i interesovanje za režim “živog prikaza” (Live-view; u daljem tekstu LV). Danas LV predstavlja sasvim uobičajenu funkciju na modernim DSLR-ovima, mada na njima nikad nije dostigao popularnost kakvu ima na kompaktima ili (od pre par godina) na tzv. “bezogledalnim” (MILC) aparatima. Ako stavimo po strani činjenicu da sama koncepcija DSLR-a podrazumeva optičko tražilo, jasno je da je to jedan od razloga. Onaj drugi je mnogo bitniji, a tiče se gabarita i oblika koji DSLR-ovi uglavnom imaju. Naime, zbog osetno velike razlike u masi, DSLR-ove je skoro nemoguće koristiti po uzoru na kompakte, kadriranjem u visini očiju, ispruženih ruku i proizvoljnim fokusiranjem, što zbog nedovoljne stabilnosti, što zbog nedostatka bržeg autofokusa na većini DSLR-ova i pripadajućih objektiva. Na kraju, i sam rad u LV režimu je usporen, okidanje se vrši sa određenim kašnjenjem, pa i to treba imati u vidu. Ipak, upotrebljivost ove funkcije na DSLR-ovima se ne dovodi u pitanje, pri čemu je važno naglasiti da je po sredi sasvim drugi način rada. Zbog toga se LV na DSLR-ovima koristi mahom sa stativa, a u novije vreme i za snimanje video zapisa, kod kojeg postaje ključna spona između korisnika i onoga što aparat „vidi“.

Specifičnost LV režima je i autofokus „kontrastnog“ tipa (Contrast Detection Auto-Focus; u daljem tekstu CDAF). Radi se o načinu fokusa kod kojeg se za za izoštravanje ne koriste usluge faznog AF senzora, već fokus određuje na osnovu merenja kontrasta između susednih, različito obojenih površina u kadru, „šetajući“ fokusnu ravan napred/nazad do postizanja najoštrijih prelaza u izabranom polju. Otud i naziv „kontrastni fokus“. Ovaj način fokusiranja se, pored nekih očiglednih prednosti, kao što je visoka preciznost, odlikuje i nekim nedostacima, od kojih najkritičniju predstavljaju slabije performanse u lošijim svetlosnim uslovima, ali i smanjena brzina, zbog kojih nije pogodan za upotrebu na dinamičnim scenama. CDAF je oduvek važio i za loš izbor prilikom praćenja objekata. Višestruki pokušaji Nikona da pomoću Full-time Servo AF (AF-F) moda fokusiranja konačno reši ovaj problem, nisu bili naročito uspešni, pa je za pouzdan fokus i dalje neophodno osloniti se na ručno uoštravanje. Ili se prosto držati statičnih scena.

LV režim je, pored pomenutog kontinualnog, opremljen i AF-S (Single-servo AF) modom fokusiranja, a oba se mogu koristiti u četiri metoda: Normal-area AF je klasični CDAF metod, čije je fokusno polje vrlo uskih dimenzija, a koje se po kadru može pomerati korišćenjem džojstik-tastera („klackalice“); Wide-area AF je po načinu rada sličan prethodnom, s tim da je fokusno polje znatno širih dimenzija, te je kao takav prilagođen kadrovima koji ne obiluju objektima na bliskoj razdaljini; Face-priority AF je, kao i istoimeni metod fokusiranja na kompakt aparatima, usresređen na davanje prioriteta licima u kadru, na osnovu forme i kolorita; poslednji metod je Subject-tracking AF koji je LV verzija kvazi-kontinualnog fokusa, a funkcioniše tako što se jednom inicirana meta kontinualno prati po kadru, na način sličan 3D-tracking fokusu faznog sistema, s tim da se samo uoštravanje izvodi tek po pritiskanju okidača na prvo koleno.

Ručno uoštravanje donosi daleko najprecizniju kontrolu prostiranja dubinske oštrine, a dostupno je u nekoliko koraka:

Senzor, procesor i još ponešto
Uvećanje u LV režimu

Zumiranje prikaza se vrši označenim tasterima, a uvećanje dostiže do skoro 1:1, što pruža jednu sasvim novu dimenziju radu sa stativa. Posebno kada je npr. makro fotografija u pitanju. Istovremeno, na ovaj način je moguće nadomestiti izostanak AF motora na starijim objektivima, te na taj način imati na raspolaganju mnogo širi dijapazon optike koja se može iskoristiti. LV režim je opskrbljen i najvećim delom neophodnih informacija i parametara vezanih za snimanje fotografija ili videa, kako bi rad bio intuitivniji:

Senzor, procesor i još ponešto
Prikaz parametara u LV režimu

A tu je i pomoćna mreža, koja pomaže prilikom komponovanja kadra ili poravnanja po željenim geometrijskim referencama:

Senzor, procesor i još ponešto
Pomoćna mreža u LV režimu

Spisak zamerki se OPET ni najmanje nije promenio! Fluidnost prikaza je zadovoljavajuća, sve dok ne forsirate uvećanje. Iako je i uvećani prikaz solidno jasan i oštar, iz nekog čudnog razloga Nikon kao da nije u stanju da uvećani prikaz učini glatkim, pa će isti sa svojih 10-15 fps pre ličiti na neku slajd projekciju, nego na „živi“ prikaz. Iako se ovakav način rada ponavlja od modela do modela, nikad nismo bili načisto o čemu se zapravo radi – da li je u pitanju tehničko ograničenje ili smišljeno „sakaćenje“ aparata? Bilo kako bilo, ima još neobjašnjivih stavki. Jedna od njih je skoro pa tradicija – simulacija ekspozicije, tj. demonstracija uticaja tekućih parametara u realnom vremenu, i dalje funkcioniše na način koji LV vrlo malo razlikuje od pogleda kroz optičko tražilo, pa će prikaz imati vrlo malo veze sa konačnim snimkom. Osim toga, promena parametara nije moguća, iako displej sugeriše drugačije, a za njihovu aktivaciju će biti neophodno napustiti LV režim i nanovo ga uključiti.



VIDEO

Moramo priznati da nismo očekivali da Nikon D3300 skoro u potpunosti preuzme video segment iz D5300. Međutim, upravo to se desilo! Da podsetimo, Nikon D5300 je u Nikon porodicu DSLR-ova prvi put doneo neke promene koje su ga ne samo učinile najboljim Nikon aparatom na tom polju, već je u nekim segmentima prestigao i konkurentske aparate.

Novi Expeed procesor donosi jače performanse, a time i bolji video potencijal. Tako je puna HD (fullHD) rezolucija formata 16:9 u 1920 x 1080 piksela sada dostupna u brzinama od 24/25/30/50 i 60fps, bez preplitanja (tj. progressive). Niža HD rezolucija (1280 x 720) je dostupna isključivo u 50/60fps, dok se najmanja VGA (640 x 424) može snimati u 25/30fps. Svaka od rezolucija može biti zapisana u dva nivoa kvaliteta: high i normal.

Video enkoding se vrši u MPEG-4 AVC (H.264) formatu i smešta u MOV kontejner, dok je zapis ograničen na 20 minuta po snimku, nezavisno od izabrane rezolucije i framerate-a. Snimanje zvuka se obavlja 16-bitno, 24KHz, a zapisuje u Linear-PCM formatu. Audio zapis može biti isključen ili poveren internom mono mikrofonu, čiji se ulazni signal (osetljivost) kontinualno kalibriše i prilagođava uslovima snimanja. Kao i kod svih drugih DSLR-ova, mikrofon je smešten u kućište aparata, u kojem i oko kojeg se odigrava čitav niz mehaničkih procesa, pa može rezultovati audio zapisom sa dosta nepoželjnih, „parazitnih“ zvukova. Srećom, 3.5-milimetarski konektor za eksterni stereo mikrofon je i dalje prisutan, pa će za ozbiljnije namene biti moguće zaobilaženje svih problema sa audio komponentom.

Senzor, procesor i još ponešto



BLIC

Blic se nije bitnije promenio u odnosu na onaj implementiran u model D3200. Vodeći broj internog blica iznosi 12 na ISO100, a može se koristiti u potpuno automatskom i-TTL ili manuelnom modu. i-TTL, poznati Nikonov algoritam izračunavanja potrebne snage bljeska, oslanja se na sistemski 420-pikselni senzor merenja svetla i oduvek važi za veoma pouzdanog partnera pri automatskom radu sa blicem. U i-TTL modu je dozvoljena kompenzacija snage u rasponu od -3 do +1EV u koracima od 1/3EV, dok je sinhronizacija obezbeđena do brzine 1/200. Manuelni mod omogućava potpuno ručnu kontrolu snage u rasponu od 1/1 do 1/32, dok je vodeći broj ovaj put ipak zadržan na 12, što je (pretpostavljamo) učinjeno u cilju čuvanja internog blica od pregrevanja. Interni blic može raditi na prvoj ili drugoj zavesici (radi prikupljanja više ambijentalne svetlosti), a raspolaže i mogućnošću redukcije efekta crvenih očiju.

i-TTL podrška za eksterne bliceve je obezbeđena za sve kompatibilne i-TTL modele, a od Nikonovih su to svi trenutno aktuelni: SB-400, SB-600, SB-700, SB-800, SB-900 i SB-910. Osim ovog moda, eksterni blicevi mogu biti kontrolisani u manuelnom, Auto-aperture (AA), Non-TTL Auto i Distance Priority modu. Auto-aperture mod je ograničen samo na pojedine Nikon bliceve (SB-800 i SB-900, na primer), a omogućava blicu da samostalno odredi potrebnu snagu bljeska, usput razmenjujući sa aparatom informacije o blendi. Non-TTL Auto mod podržava i neke dosta starije bliceve, a odnosi se na način bljeskanja, koji blic određuje sam, mereći odbljesak od željenog objekta, nezavisno od setovanja na aparatu. I Distance Priority mod je raspoloživ isključivo sa SB-800 i SB-900 modelima, a snaga blica se određuje manuelno, davanjem prioriteta distanci subjekta, u odnosu na zadati otvor blende.

Senzor, procesor i još ponešto




Komentari (5)

avatar

Mikanic


Mikanic | 09. Jul, 2016, 21:18

Ja sam u svom kitu, prvom dobila 18-105 . Mozete li mi reci za sta je najbolji? Za kakve fotke ? Totalni sam amater al fotografija je nesto sto obozavam i cime imam nameru ozbiljnije da se pozabavim u buducnosti. Koji bi mi preporucili da nabavim za porterete i dobar makro?  :) :) :)

avatar

StORM48


StORM48 | 09. Mar, 2015, 10:34

Prvo, zabrinuh se gde si poslednjih meseci? :)

Drugo, u pravu si... skrenuta mi je pažnja i na D5300 (čini mi se). U pitanju su pretpostavke koje nastaju u ranoj fazi nakon prijema semplova, kada nikakvih drugih informacija nema, a ni Chipworks nije dobio prve primerke za rastavljanje. Onda to tako ostane, test izađe, a ja (iskreno) ne stignem da ažuriram ili čak potpuno zaboravim šta sam napisao.

Šta da se radi... kada press službe ne žele da daju sve informacije, onda se takve sitnice svedu na špekulacije. I eto, špekulisao sam i - pogrešio. :)

Hvala na ispravci, gledaću da popravim i to i D5300 (ili 5200, više se i ne sećam; dobio sam kritiku iz Rusije, ni manje, ni više). :)


Pozdrav

avatar

Bare


Bare | 07. Mar, 2015, 14:55

Dati ću samo zamjerke za tablicu sa specifikacijama. D3200 je Nikon senzor, a D3300 Sony. Koliko znam u toj klasi nije bilo Toshiba senzora u Nikonima, to su koristili D5200 i D7100 čiji su nasljednici prešli na Sony.

avatar

StORM48


StORM48 | 19. Maj, 2014, 11:28

Jes' greška... Sve sam skockao, samo najbitniju stvar zaboravio. ;D

Hvala!

Pozdrav

avatar

Argon


Argon | 19. Maj, 2014, 10:48

nisam siguran da li je greska, ali ostatak testa d3300 je linkovan na d3200?

Podelite svoja iskustva ili postavite pitanje

Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D3300, Test

Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.

Podelite sa prijateljima!