Stigli smo i do onog najbitnijeg dela testa novog aparata, praktičnog. Iako praktični deo testa u svom najvećem delu forsira senzor kao najbitniji element savremenog aparata, mi ćemo u jednom manjem delu obuhvatiti i testiranje nekih drugih aspekata. U zbiru, svi oni zajedno čine aparat onim što jeste. Nikon D5300 na papiru nudi zaista mnogo, mada u praksi nije baš lako naći jak argument prilikom sučeljavanja sa prethodnikom.
Sledeći ranije utvrđenu praksu, novi aparat ćemo uporediti sa njegovim prethodnikom, modelom D5200, pa će se u praksi moći videti kakav i koliki uticaj ima AA/LP (Anti-Aliasing/Low-Pass) filter na sam rezultat. U testu prethodnika smo primetili da su snimci, uprkos istom senzoru, ipak nešto mekši nego na D7100 sa kojim deli senzor, a razlike smo pripisali upravo izostanku AA filtera na D7100.
Ako ste do sada imali prilike da se upoznate sa metodologijom ovih testova, primetili ste da ih delimo na studijski (tzv. „laboratorijski“) i realni deo. Svi test snimci su urađeni korišćenjem referentnog objektiva ovog proizvođača – AF-S Nikkor 50mm f/1.4G, dok smo kao primaran format koristili RAW, iz razloga koje smo i ranije navodili, a tiču se maksimalnog mogućeg kvaliteta koji aparat može da isporuči. JPEG nipošto nismo izostavili, pa je i on ispraćen serijom testova, nakon kojih ćemo moći da donesemo nekakav konačni sud, a vama obezbedimo validne dokaze u prilog iznetih tvrdnji. Na samom kraju je, kao i uvek, galerija semplova u punoj rezoluciji, koja treba da demonstrira šta se od ovog aparata može očekivati u praksi.
Prvi na redu je test detalja. Pošto se RAW u DSLR svetu smatra primarnim formatom, iz kojeg je moguće izvući samu esenciju kvaliteta, pogledaćemo kako se Nikon D5300 nosi u kontrolisanim uslovima, korišćenjem Nikonovog 14-bitnog NEF-a.
Studijska scena koju smo eksploatisali i u svim dosadašnjim testovima, poslužiće i ovaj put. Isečke smo dobili razvijanjem u verziji 8.3 Adobe Camera RAW-a (u daljem tekstu – ACR), podrazumevanim (default) parametrima, iz kojih je isključeno uklanjanje šuma (kao faktor koji utiče na očuvanje detalja), a primenjen isti stepen oštrenja (50). Temperatura svetla je postavljena na 2850K, dok je izlazni kvalitet maksimalnih 12 (na skali od 1-12). Sečenje gotovog materijala je urađeno lossless tehnikom (bez gubitaka u kvalitetu i bez kompresije), kako bi kvalitet bio maksimalno očuvan.
Kako smo u uvodu praktičnog dela testa već napomenuli, poređenje ćemo vršiti sa Nikonom D5200, kao aparatom prethodne generacije, iako mnogi poistovećuju ta dva modela. Kada smo nedavno testirali Nikon D7100, glavni adut njegovog senzora bio je izostanak AA filtera, jer smo senzor iste rezolucije već imali prilike da isprobamo. Kada govorimo o Nikonu D5300 i on je interesantan iz sličnih razloga, a komparacija je utoliko zanimljivija, jer smo u prilici da izvedemo direktno poređenje koje na delu demonstrira razlike u detaljima sa istim senzorom, sa i bez AA filtera.
Naredni snimak predstavlja test scenu, a snimke u punoj rezoluciji možete preuzeti pomoću linkova ispod same fotografije:
Snimak u punoj rezoluciji: D5300, D5200
100% isečci, RAW konvertovan u JPEG, bez uklanjanja šuma, istovetno oštrenje:
Kao što smo u uvodnom delu ovog poglavlja slutili, sam izostanak AA filtera je sasvim dovoljan da prikaže čak i veću prednost D5300 nad D5200, nego što je D5200 svojevremeno uspevao da demonstrira u poređenju sa senzorom bitno manje rezolucije u D5100! Definicija kontura je bitno jasnija, finih detalja na teksturama ima uočljivo više, a prijatno iznenađenje je i izostanak nuspojave poznate kao moiré, sa kojom se prvenac ovog koncepta maloformatnih aparata, Nikon D800E, baš i nije borio naročito uspešno. Saznanje da ova pojava više ne predstavlja barijeru ka masovnijem prelasku na senzore bez Antialiasing/Low-Pass filtera, daje određenu nadu da se iz sadašnje tehnologije Bayer-ovih senzora može još štošta videti.
Kako su studijski snimci urađeni u strogo kontrolisanim uslovima, isključuju čitav dijapazon sporednih uticaja, koji nepovoljno mogu uticati na razlučivost senzora i/ili objektiva. Nikon D5300 ovde nije izuzetak, pa ćemo pogledati kako se ovaj model snalazi u jednoj svakodnevnoj situaciji, koja nije kontrolisana i koja podrazumeva niz potencijalnih problema – od nepovoljnog svetla do slabe atmosferske prozračnosti. Zatim ćemo uporediti istovetne isečke razvijenog RAW-a nasuprot JPEG-a iz aparata, što će ujedno biti i uvertira za sledeće poglavlje testa:
Snimak u punoj rezoluciji: RAW konvertovan u JPEG
100% kropovi (levo RAW konvertovan u JPEG, razvijen na standardnim podešavanjima, a desno JPEG u standard kolornom stilu, „default“ setovanja):
Evo jednog iznenađenja, koje nije direktno vezano za senzor, ali verovatno on ima određenog uticaja. Nikon D5300 je jedan od retkih aparata čiji se JPEG po količini detalja može porediti sa RAW-om koji je prosto konvertovan u JPEG. Naravno, i dalje to nije maksimum što senzor može da pruži, što se prvenstveno može registrovati u domenu finih tekstura, ali se ipak može reći da je ovo najbliže što je JPEG postigao u približavanju RAW formatu po pitanju detalja i konturne oštrine. Ne treba smetnuti s uma da ovi parametri poređenja ne obezbeđuju tonalni opseg i dinamički raspon jednog RAW-a, ali kako za mnoge početnike i laike željne prostog fotografisanja te razlike neće ni biti od ključnog značaja, ovakav JPEG može biti samo blagoslov.
Ovakav JPEG definitivno zaslužuje sledeće poglavlje testa.
Šta je ovo, posle 5 min već ne mogu da editujem odgovor? :) Onda moram da pišem drugi..
Mada ima test kad se gleda preko sajta, samo taj link ne radi sa početka ove teme. Nebitno.. (zato sam i hteo da obrišem odmah moj odgovor, ali koliko vidim ne postoji mogućnost za to).
Ne radi link za Test 5300, kaže stranica nije pronađena..
Nema na čemu, čitao sam testove pojedinih modela koje verovatno ni u snu neću moći da kupim, jer me privukao tvoj način pisanja i to što se mnogo toga korisnog može pročitati. :)
Još jednom hvala na odgovoru i odvojenom vremenu, definitivno mi preostaje još samo da uzmem oba u šake i vidim i sa te strane šta mi više odgovara.
Jesam, gledao sam MILC varijante ali nekako mi se čini da ne bih to sebi mogao da priuštim. Iskreno jedva sam pohvatao ovo sve oko dSLR aparata i objektiva pa sam pokušao to nekako da pohvatam u MILC varijantama, možda mi nije najbolje išlo. Vidim da su fiksna stakla na nekim drugim žižnim daljinama kao i zum. Gledao sam Sony i malo Fuji. Onaj A6000 me baš privukao u jednom trenutku, možda da sačekam taj novi model pa da ovom još padne cena. Kod Fujija mi sve nešto skupo. :P
Možda neki predlog šta bi bilo slično i po ceni i po mogućnostima ovih dSLR u MILC varijanti ?
Imao sam priliku da se poigram sa Fuji X100 mislim da je model, nije MILC, nego malo napredniji kompakt, lepo i to sve izgleda, onako laički. :)
Nije X100, evo tačnog modela :
http://www.itnetwork.rs/Predstavljanje-FUJI-FinePix-X10-article-4833.htm
Hvala na komplimentima! :)
Oba aparata su (kao i praktično svi današnji) odlična. Odlučuju nijanse i neke specifičnosti, ali te specifičnosti nisu od naročitog značaja za početnike, jer - ne mogu da iskoriste te prednosti jednog, odnosno drugog. Definitivno ne postoji mogućnost da se zezneš, koji god aparat da uzmeš, a isto važi i za objektive koji ih prate. Odlični su za ono čemu su namenjeni.
E sad, što se AF-a tiče, mislim da se fotografiše uvek u nekom mraku, da bi prednost Canona bila ključna (u pogledu rasporeda krstastih tačaka), pa se u tom domenu lako može zanemariti ta prednost. Meni lično je mnogo bitnija user-friendly ergonomija, kada su prednosti Canona u pitanju, ali to je IPAK individualno, pa je bolje da nekako ispipaš oba aparata i sam utvrdiš da li njihov oblik nešto znači tvojim šakama.
Elem, Nikon ima bolji/savremeniji senzor, koji prašta greške više nego Canonov, pa je jasno da ne postoji pobednik u ovom poređenju. U nečemu je bolji jedan, u nečemu drugi. Kada je kvalitet izlaza (tj. samih fotografija) u pitanju, prednost ide Nikonu, bez dileme.
Najbolje da, kao što rekoh, oba uzmeš u šake i oceniš po osećaju. Ako to nije moguće, neka moja preporuka bude D5300.
A jesi li razmišljao možda o MILC aparatima?
Pozdrav
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D5300, Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
StORM48
StORM48 | 02. Feb, 2016, 15:33
U tok su radovi na sajtu, pa ne funkcioniše sve kako bi trebalo. Biće ispravljeno. ;)
Pozdrav