REZIME
Da nas je neko pre par godina pitao o budućnosti ove klase DSLR-ova, nekako bismo sa sigurnošću rekli da bi ista u ovo doba već odavno trebala biti zamenjena odgovarajućim MILC modelima. Ako ni zbog čega drugog, ono zbog štednje, jednostavnije proizvodnje i marketinškog efekta koji je već neko vreme na strani MILC-eva. Canon i Nikon nisu tog mišljenja i zasad, reklo bi se, opstaju u svojoj zamisli. Koliko god izgledalo neinventivno i dosadno, ovakvi DSLR-ovi očigledno još uvek imaju prođu. Bolji dokaz za to, od same prodaje, nije ni potreban. Da potražnje nema, ne bi bilo ni ponude. U tom svetlu, a posebno imajući u vidu da stagnacija u prodaji DSLR-ova ni izbliza nije toliko strma, koliko bi se očekivalo, strategija koju sprovodi Nikon deluje autistično, najmanje jednako koliko deluje i racionalno. Jer, praksa govori da DSLR-ovi i dalje svojim vlasnicima omogućavaju jednako dobar izlazni rezultat, a to je (barem za komercijalnu upotrebu) i jedino validno stanovište. Polako napustiti DSLR ili ga i dalje, uprkos pokazateljima, gajiti kao malo vode na dlanu?
Posebno pitanje u ovoj dilemi je nastojanje dva suverena vladara DSLR klase (Canon i Nikon; prim.aut), da svoju gamu preoblikuju u skladu sa sopstvenim poslovnim zamislima, pri tome gotovo u potpunosti zanemarujući ono što sve jača konkurencija radi u svom dvorištu. U trenu kada kupci mere svaki gram dobitka, pre nego li prelome koji će proizvod kupiti, Nikonovo nastojanje da izvrši rebalans klasa na uštrb specifikacija novih modela, smatramo najblaže rečeno čudnim.
Krivac za degradaciju pozicije Nikona D7x00 u gami nije konkurencija, nego Nikon sam. Usled poremećene hijerarhije koju je u ponudu uneo top model APS-C klase, D500, a koji je (opet) nusprodukt nastojanja da se doskoči sve agresivnijim nastupima predvodnika MILC revolucije, Nikon je bio prinuđen da nekako uskrati neke elemente na jeftinijem modelu, kako tržište ne bi imalo dilemu treba li uložiti više novca u ekskluzivniji model. Ukratko, trebalo je nekako staviti do znanja da D500 nudi više. I, s obzirom da je D7200 već ponudio mnogo toga, naslednik je morao biti zauzdan. Tako smo došli do onoga što Nikon D7500 predstavlja.
Možda u teoriji deluje kao sitnica, ali D7500 se pridružio modelu D500, deleći titulu modela sa najboljim ISO performansama u APS-C klasi. Ovo u praksi donosi bolju upotrebljivost u veoma lošim uslovima što, budimo realni, u slučaju Nikona D7500 prvenstveno znači izuzetan potencijal, kako za svrhu pomoćnog aparata u ozbiljnim angažmanima, tako i za turističke namene. Zasluge za ovo idu jedino i samo u pravcu senzora. Sad, koliko god to paradoksalno zvučalo, iako je senzor i dalje u osnovi Sony (mada implementiran po zamislima Nikonovog inženjerskog tima), Nikon oduvek (a tako je i sada) uspeva da iz istog modela senzora izvuče više od samog Sony-ja.
Detalji su u potpunosti uporedivi sa onim što nam je tokom godina nudio 24 MP APS-C ovog proizvođača, dinamički raspon bolji nego ranije, a efikasnija je i borba protiv moiré-a, uprkos odsustvu AA filtera. ISO performanse izdižu Nikon D7500 na presto APS-C klase, odmah uz ranije predstavljeni D500. Da, marketing tim je i ovaj put imao pune ruke posla, zbog potrebe da neke negativne činjenice zamaskira plasiranjem unapređenja u drugim segmentima, od kojih su neka najblaže rečeno upitna. Od pozitivnih, navedimo uvođenje Group-Area AF metoda selekcije tačaka, zatim vrhunski senzor merenja svetla, mogućnost korišćenja elektronske zavesice u Mirror-Up modu, zatim vanserijski bafer, kojeg se ne bi postideli ni neki mnogo skuplji modeli, a tu je i 4K video. Nama najdopadljiviji element je netehničke prirode, a tiče se ergonomije. Ona je, barem u pogledu rukohvata i ISO komande, značajano napredovala i konačno se može reći da je u tom smislu ovo veoma dobar proizvod. Ako na sve to dodamo (koliko-toliko) pokretni i na dodir osetljivi ekran, priča o ergonomiji je, posle izuzetnog senzora, možda i najsvetlija tačka ovog fotoaparata!
S druge strane, da balans na vagi ostane u istoj ravni, projektni tim se potrudio ponudivši displej slabijih karakteristika, 4K video je, baš kao i kod konkurentskog Canon-a, osakaćen tako obezbedi kakvu-takvu priliku za unapređenje nekih budućih modela, a iznenadilo nas je i odsustvo drugog memorijskog slota. Bežična komunikacija je naizgled unapređena Bluetooth konekcijom, ali na štetu NFC protokola brzog povezivanja, koji više nije u ponudi. Dalje, gimnastika sa SnapBridge-om je i ovaj put tu, tako da je ograničenost povezivanja i međusobna zavisnost od sekundarnih uređaja i dalje na delu. Kao rezultat nekih drugih promena (a pre svega displeja, rekli bismo), Nikon D7500 beleži i vidljivo slabiju (mada ne i lošu) autonomiju sa jednom baterijom. To uopšte ne bi predstavljalo toliki hendikep, da Nikon nije u potpunosti izostavio mogućnost montaže baterijskog gripa, prostim uklanjanjem namenskog konektora sa donje strane tela. Ne sumnjamo da će nezavisni proizvođači obezbediti neko rešenje, ali je ovo ipak neozbiljan i bez sumnje nepotreban potez.
Konceptualno, aparat je isti onaj stari, ali drugačije pozicioniran u gami. I pored nekih očiglednih nedostataka, smatramo da predstavlja jedan od retkih primera, gde je sasvim poželjno zameniti prethodnu generaciju (u ovom slučaju D7200) novim modelom, jer uprkos nekim manjkavostima, lista pozitivnih promena ima dovoljnu težinu, da će neki budući vlasnik lako zaboraviti i na drugi memorijski slot i na nešto manju trajnost baterije ili nemogućnost korišćenja originalnog baterijskog gripa. Može biti odličan i kao rezervno telo uz neki jači model, a upotrebljivost u amaterske svrhe je neupitna. Vrhunske ISO performanse u same po sebi dovoljne da obezbede upotrebljivost, čak i onda kada neki drugi modeli moraju (usled nedostatka svetlosti) biti spakovani u torbu. Manjak rezolucije u odnosu na D7200? Neka vas to ni najmanje ne brine. Osim puke matematike, nijedan stvarno fotografski, kvalitativni parametar, nije ugrožen!
Kao ni ranije, ni sada nećemo ocenjivati aparat, već ćemo izneti najbitnije pozitivne i negativne utiske:
DOBRO:
-Izuzetan nivo detalja usled odsustva AA filtera;
-Najbolje ISO performanse u klasi;
-Dinamički raspon u klasi najboljih;
-Solidan autofokusni sistem;
-Odlično optičko tražilo;
-Pokretni ekran, osetljiv na dodir;
-Udobnost rukohvata podignuta na viši nivo;
-Brzina i agilnost;
-Memorijski bafer izuzetnog kapaciteta;
-Virtuelni horizont u obe ose;
-Nekomprimovani izlaz preko HDMI konekcije;
-Bežična kontrola bliceva;
-Procesiranje RAW-a u aparatu;
-Real-time korekcija hromatskih aberacija u JPEG formatu;
-4K video zapis;
-Elektronska kontrola blende u LV režimu;
-Funkcija praćenja preeksponiranih partija u video modu („zebra“);
-e-VR elektronska stabilizacija u video modu;
-Elektronska zavesica u Mirror-Up modu;
MOGLO JE BITI BOLJE:
-Izostavljanje dodatnog memorijskog slota;
-Statusni displej ne nudi baš previše parametara;
-Odsustvo PC-Sync konektora za spoljnu rasvetu;
-Izostanak zadnjeg IC prijemnika;
-4K video u 2.25x krop modu;
-Wi-Fi kontrola aparata bespotrebno limitirana nametanjem SnapBridge-a;
-Izostanak NFC povezivanja;
-Nedostupnost baterijskog gripa i konektora za komunikaciju sa istim;
-Ukinuta podrška za Nikkor AI objektive;
U prilogu pružamo originalno uputstvo za Nikon D7500 u PDF formatu na engleskom jeziku, kao i mini-galeriju fotografija samog tela:
Nikon D7500 Uputstvo na engleskom: LINK (PDF; 18MB)