Više od niskih cena
  • 011/407-21-09
  • 064/23-16-580
  • 065/23-16-580
  • Kontakt

Nikon D3100 Test

7. DINAMIČKI RASPON

 

Osim po plitkom polju dubinske oštrine (tzv DOF-u), veliki senzori, a u njih spadaju svi senzori u DSLR aparatima, poznati su i po širem dinamičkom rasponu, zbog kojeg se ističu u odnosu na one manje, najčešće ugrađivane u klasu „kompakt“ aparata. Dinamički raspon (u daljem tekstu – „DR“) koji, po definiciji, označava razliku između najtamnijih i najsvetlijih tonova koje je senzor (a nekada film) sposoban da zabeleži, utiče i na dubinu kolornih kanala, odnosno nijansi koje će aparat uspeti da reprodukuje, bez posterizacije ili gradualnog bendinga („stepenastih ferlaufa“), koji su karakteristični za aparate uskog DR-a.

 

Od širine dinamičkog raspona zavisi i otpornost RAW-a na obradu, mogućnost izvlačenja najsvetlijih i najtamnijih partija na snimku (sa posebnim težištem na „pregorele“ (RGB:255,255,255) i „zapušene“ partije), ali i mogućnost simuliranja nedostajućih ISO vrednosti, uglavnom viših od onih dostupnih u aparatu.

 

Prva na testu DR-a će biti demonstacija izvlačenja teško podeksponiranih, odnosno preeksponiranih snimaka, što se može desiti kada u žurbi zaboravite da korigujete ekspoziciju u manuelnom modu ili blic „zaboravi“ da opali kada je potrebno. Širok DR će vam pružiti dovoljnu odstupnicu da i nekoliko blendi manjka ili viška, pretvorite u korektno eksponiran snimak. U našem primeru, cele četiri blende podeksponiran snimak, na ISO 100, izgleda ovako:

143_T4_7-DR_podeksponirano_4EV

ISO 100, -4EV podeksponiran snimak

A nakon procesiranja i prosvetljavanja za odgovarajuću vrednost, dobili smo sledeći rezultat:

144_T4_7-DR_podeksponirano_4EV_izvucen

Podeksponirani snimak na ISO100, naknadno izvučen u obradi, povećanjem za 4 blende

Kao što se može videti, D3100 se, kao i najveći broj drugih DSLR-ova, sasvim uspešno bori sa podeksponiranim snimcima, iz kojih se u postprocesu može izvući gro detalja (odokativna procena je oko 90%). Preeksponiranje, pogotovo u težem obliku, predstavlja malo veći problem, a po istom receptu, pokušaćemo da ustanovimo kako se senzor ovog aparata nosi sa situacijom u kojoj postoji višak svetlosti od čak 4 blende, takođe na ISO 100:

145_T4_7-DR_preeksponirano_4EV

ISO 100, +4EV preeksponirani snimak

Nakon izvlačenja, dobili smo sledeći rezultat:

146_T4_7-DR_preeksponirano_4EV_izvucen

Preeksponirani snimak na ISO 100, naknadno „izvučen“ u obradi, smanjenjem za 4 blende

Ako do sada niste imali prilike da vidite rezultate drugih aparata, sva je prilika da će vas ovaj rezultat razočarati. Međutim, oni iskusniji znaju da je ovo sasvim solidan rezultat. Digitalni senzori, uprkos ranijem mišljenju, ipak se mnogo bolje snalaze sa podeksponiranim partijama na snimku, iz kojih je moguće izvući baš dosta informacija. Nasuprot tome, preeksponirani delovi su nepovratno izgubljeni u najvećem delu, a neka odokativna procena je da je spaseno otprilike 40-ak % snimka, što nije baš za slavlje ali, ako je za utehu, ni većina drugih aparata neće biti baš drastično uspešnija od ovoga.

 

U nastavku ovog testa ćemo probati da ispitamo i neke granične vrednosti tzv. „push“ procesa, zahvata kojim se podeksponirani snimak „izvlači“ do potrebne tačke, te na taj način simulira viša ISO vrednost, što je često korišćeno rešenje za situacije sa malo svetla. Kada se praktikuje ovaj proces, mudrije je izabrati najvišu vrednost baznog raspona, jer one softverski dobijene u aparatu (na D3100 su to vrednosti H1 (6400) i H2 (12800)) sa sobom već nose određene gubitke, pa ne bi bile od posebne koristi. Zato ćemo primer „natezanja“ RAW-a pokazati na primeru podeksponiranja snimka urađenog na ISO3200 za cele tri, odnosno četiri blende, na taj način simulirajući ISO 25600, odnosno 51200. Prva je ISO 25600:

147_T4_7-DR_iso25600_resize

Softverski dobijenih ISO 25600, podeksponiranjem za 3 EV i i naknadnim izvlačenjem

Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (Imagenomic Noiseware NR): 14MP , 10MP , 6MP i 2MP

...a druga 51200:

152_T4_7-DR_iso51200_resize

Softverski dobijenih ISO 51200, podeksponiranjem za 4 EV i i naknadnim izvlačenjem

Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (Imagenomic Noiseware NR): 14MP , 10MP , 6MP i 2MP

Moramo priznati da se rezultat, za današnje pojmove slabijeg ISO raspona (podsećamo, samo od 100 do 3200) oseća u praksi i to posebno kada je „push“ proces u pitanju. Već prvi pokušaj, podeksponiranje za 3EV i na taj način dobijenih ISO 25600, pokazuje da je dostignut sam limit senzora. Da li zbog klase aparata kojoj D3100 pripada ili iz nekih drugih razloga, jasno je da vlasnici ovog aparata neće imati neku značajniju marginu kada je ovaj aspekt upotrebe u pitanju. Svetliji tonovi su koliko-toliko očuvani, ali se to ne bi moglo reći za one tamnije. Možda je karakter šuma i najveći problem u očuvanju snimka, jer je nametljiv ljubičasti prizvuk „pojeo“ dobar deo snimka, a bilo je potrebno puno napora, ne bi li se njegov efekat suzbio. U svakom slučaju, ovakav snimak može biti upotrebljiv u retkim slučajevima gde se radi o čisto dokumentarnoj fotografiji, koja će biti distribuirana u najnižim rezolucijama ili korišćena za ličnu kolekciju.

 

O snimku podeksponiranom za četiri blende i softverski dobijenih ISO 51200 nema potrebe trošiti reči. Dobro osvetljeni tonovi su izvučeni na tek polu-zadovoljavajuć način, dok su oni u tamnijim partijama ostali beznadežno izgubljeni. Šum devastira snimak i pored truda da ga maksimalno suzbijemo, čak vrlo agresivnim stepenom redukcije u ACR-u, a naknadno i pomoću namenske alatke Imagenomic Noiseware. Mora se priznati da ovo jeste možda i bespotrebno iživljavanje nad senzorom malog, jeftinog aparata, ali kako su istu torturu prošli i svi ostali aparati na testu, svakako nije loše videti koji se gde nalazi. A činjenica je da vas Nikon D3100 ni po ovom pitanju neće izneveriti, sem ukoliko od njega očekujete čuda, neprimerena njegovoj klasi.

Komentari (5)

avatar

Zoran Rodic


Zoran Rodic | 25. Nov, 2012, 22:09

18-105 je sasvim pristojan objektiv. Nagledao sam se dosta kvalitetno zabelezenog materijala sa tim staklom. Oni koji ga imaju, sasvim su zadovoljni, i ne razmisljaju o drugim staklima. Eventualno 35mm f/1.8 ... cisto kao dodatak za neke drugacije situacije.

avatar

railgrafija


railgrafija | 25. Nov, 2012, 21:36

Mislim da ce 18-105 vr biti ok,imao sam 18-55,sad za promenu...
ili neki zoom mi preporuci,sad bas nisam toliko obrazovan sto se objektiva tice,ono osnovno,sirokougaoni mi nije potreban,kao ni makro,tako da...jos to da resim ...

avatar

Zoran Rodic


Zoran Rodic | 25. Nov, 2012, 20:53

Jaci u kom smislu? Zoom, masivnost, po ceni ili nesto cetvrto?

avatar

railgrafija


railgrafija | 25. Nov, 2012, 15:21

e...da...i to crveni...fensi,a?protiv uroka

avatar

railgrafija


railgrafija | 25. Nov, 2012, 15:19

ja resio...samo zatupljujem mozak citanjem i skupljanjem podataka koji je bolji,itd,itd,imao sam d3000 pre 2 godine ali sam ga prodao,bolovao sam za dslr-om ovo vreme,navika je navika,razmisljao sam za promenu 1100d,ali...uzimam samo telo,preporucite mi neki jaci objektiv

Podelite svoja iskustva ili postavite pitanje

Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D3100 Test

Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.

Podelite sa prijateljima!