10. KIT OBJEKTIV
Aparati niže i srednje klase se obavezno nude u barem jednoj kit varijanti, koja podrazumeva finansijski povoljniji paket tela i objektiva, obično nekog od standardnih zumova. Nikon D3100 je svoj kit objektiv nasledio od D3000, pa ćemo u nastavku proveriti kako se on nosi u novoj situaciji, na dosta zahtevnijih 14.2 MP.
Poznata scena hrama će poslužiti i ovaj put:
Prilog: JPEG snimci u punoj rezoluciji: KLIK
Izabrana scena možda ne može poslužiti kao reper za sve moguće situacije (što u suštini i predstavlja glavni problem testiranja objektiva), ali će u najvećem delu iskazati optičke kvalitete, kao i anomalije objektiva. Za razliku od testova Canon aparata, da bismo na Nikonu videli prisustvo hromatskih aberacija, naročitih kolornih „senki“ na kontrastnijim površinama, koje nastaju usled disperzije svetlosti (razlaganja na kolorne komponente), moramo posegnuti za RAW formatom, jer Nikon raspolaže vrlo zgodnom korekcijom hromatskih aberacija na JPEG snimcima, čime se eliminiše glavni izvor nezadovoljstva objektivima. Sledeći isečci će demonstrirati prisustvo hromatskih aberacija (CA) na snimcima urađenim kit objektivom (levo), naspram unutrašnje korekcije koju aparat izvodi u realnom vremenu (desno):
Priloženi isečci savršeno demonstriraju koliko jedna, naizgled prosta funkcija, može imati uticaja na krajnji rezultat. Hromatske aberacije, koje očigledno postoje na kit objektivu, eliminisane su praktično i bez znanja korisnika i time znatno poboljšali efektivnu upotrebnu vrednost. Tačno je da se hromatske aberacije najčešće lako eliminišu u post-procesu, ali – jedan dobar deo korisnika nikada neće posegnuti sa RAW formatom, tako da je ova funkcija i više nego dobrodošla. Posebno kada je ova klasa aparata u pitanju gde, ruku na srce, jedan dobar procenat novopečenih vlasnika neće ni znati za postojanje RAW-a Barem u prvo vreme. Uzgred, i RAW pokazuje neke pozitivne strane ovog objektiva, u pogledu kontrole hromatskih aberacija, jer njih, čak i u ovako provokativnim scenama, nema previše i daju se uspešno ukloniti u obradi.
Još jedna od bitnih optičkih kvaliteta je oštrina. Njen značaj se često potencira i preko svake potrebe, jer ona nije jedino što čini fotografiju. Ipak, pogledaćemo kako stvari stoje na karakterističnim delovima raspona i otvorima blende. Prvo ćemo videti kako se 18-55 VR nosi na najširem delu, širom otvorene blende:
Po pravilu najkomplikovaniji za realizaciju, najširi kraj jeftinog Nikon kit objektiva je sasvim solidan! Oštrina nije najbolje što ovaj objektiv može, ali je sasvim uzorna i uz dooštravanje u post-procesu – sasvim dovoljna za većinu svakodnevnih potreba. Rezultat privrtanja blende donekle podseća na ono što smo imali prilike da vidimo kada smo testirali AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G VR i pokazuje da objektiv ima dobre optičke kapacitete, nezavisno od otvora blende. Drugim rečima, privrtanje neće doneti neki poseban boljitak, i to ne zato što objektiv ne može da postigne dobar rezultat, već zato što je dobar rezultat već tu, praktično od maksimalnih f/3.5! Sledeći snimak, napravljen na f/5.6, u praksi će pokazati o čemu govorimo:
Kada se i desi da neki jeftiniji objektiv briljira u središtu kadra, obično postoji određeni danak na periferiji. Pogledaćemo kako se 18-55 VR ovde snalazi:
18-55 VR nas je i ovde prijatno iznenadio! I pored pritiska koji 14.2 MP senzor vrši na optičke kvalitete jeftinog objektiva, mali kit objektiv se nije predao i pružio je sasvim solidan rezultat. Daleko je ovo od neke posebno visoke oštrine, ali ne predstavlja ništa što će čak i naprednijeg amatera sputati u kreiranju odličnih fotografija. Zumiranjem do 24mm, ne primećujemo neki poseban napredak, ali je oštrina i dalje sasvim solidna:
...što se nastavlja i na srednjih 35mm:
...dok na 45mm primećujemo blaži pad oštrine u centru kadra:
Najdužih 55mm je oštrije od 45mm (!), a nekoliko uzastopnih proba pokazuje isti rezultat:
Ako izuzmemo blende manje od f/11, koje gubitak oštrine duguju uticaju difrakcije, 18-55 VR se, kao i kit više klase 18-105 VR (na raspolaganju uz D90 i D7000), može pohvaliti skoro neverovatnom uniformnošću optičkih kvaliteta, na koje otvor blende jedva da ima uticaj. Zato je praktično svejedno koji ćete otvor izabrati, sve dok nije potpuno otvoren ili previše privrnut. Kad već pomenusmo difrakciju, tj. pad oštrine usled projekcije svetlosnih zraka pod oštrijim uglom u odnosu na ravan senzora, ona počinje već privrtanjem na f/11 (uzgred, ne zavisi od objektiva, već od zakona fizike), a postaje izražena na f/16:
Primer pada oštrine i mikrokontrasta usled difrakcije na blendi f/16 (desno) u odnosu na f/5.6 (levo)
Pošto difrakcija prikazuje svoj očigledno loš uticaj, preporučljivo je ne privrtati otvor blende na manje od f/8, eventualno do f/11, kako biste izbegli pad kvaliteta, osim u situacijama koje iz nekog razloga zahtevaju maksimalnu dubinsku oštrinu (DOF). Da ne ostane sve samo na monotonim test scenama, sledeći primeri (više informativnog karaktera) vam makar površno mogu dočarati mogućnosti kit objektiva, ali i slabosti u pojedinim kritičnim momentima:
Nekoliko primera sa AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR kit objektiva (klik za fotografiju u punoj rezoluciji)
Nikon AF-S DX Nikkor 18-55 f/3.5-5.6G VR je često bez razloga omalovažavan objektiv. Njegov donekle arhaičan dizajn, može delovati odbojno na one koji se prvi put susretnu s njim, a realnost je, na sreću, potpuno drugačija. Mali raspon je možda i najslabiji argument ovog objektiva, ali zato mu ne nedostaje onog najbitnijeg – oštrine, kontrasta i solidne reprodukcije boja, zbog čega se neće obrukati čak ni na 14.2 MP. Kao i svaki standardni zum, ne raspolaže velikom svetlosnom moći, ali sasvim solidno koristi ono što ima. Barelna i druga geometrijska izobličenja neće biti dobar saveznik u eventualnom snimanju arhitektonskih i sličnih urbanih motiva, ali vas neće izneveriti u snimanju turističkih motiva. Najširi kraj vas ponekad može izneveriti, što je uostalom slučaj i sa svim ostalim objektivima sličnog ranga, ali se Nikonovo unutrašnje procesiranje pobrinulo da hromatske aberacije ne predstavljaju baš nikakav problem.
Za cenu koju košta, a posebno kada se kupuje u kitu sa telom, ovaj objektiv zaslužuje svaku preporuku. Posebno ako ga dopunite sa nedavno predstavljenim AF-S DX Nikkor 55-300mm f/4.5-5.6G VR objektivom, sa kojim čini gotovo savršeni DX par.
Mislim da ce 18-105 vr biti ok,imao sam 18-55,sad za promenu...
ili neki zoom mi preporuci,sad bas nisam toliko obrazovan sto se objektiva tice,ono osnovno,sirokougaoni mi nije potreban,kao ni makro,tako da...jos to da resim ...
Jaci u kom smislu? Zoom, masivnost, po ceni ili nesto cetvrto?
e...da...i to crveni...fensi,a?protiv uroka
ja resio...samo zatupljujem mozak citanjem i skupljanjem podataka koji je bolji,itd,itd,imao sam d3000 pre 2 godine ali sam ga prodao,bolovao sam za dslr-om ovo vreme,navika je navika,razmisljao sam za promenu 1100d,ali...uzimam samo telo,preporucite mi neki jaci objektiv
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D3100 Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
Zoran Rodic
Zoran Rodic | 25. Nov, 2012, 22:09
18-105 je sasvim pristojan objektiv. Nagledao sam se dosta kvalitetno zabelezenog materijala sa tim staklom. Oni koji ga imaju, sasvim su zadovoljni, i ne razmisljaju o drugim staklima. Eventualno 35mm f/1.8 ... cisto kao dodatak za neke drugacije situacije.