Dinamički raspon važi za jednu od bitnijih osobina savremenog digitalnog senzora, a predstavlja sposobnost beleženja što šireg opsega tonova. Kritične tačke su detalji u najtamnijim, odnosno najsvetlijim delovima snimka.
Za razliku od malih, „kompakt“ aparata, DSLR aparati (i od pre par godina „bezogledalni“ (MILC; Mirrorless Interchangeable Lens Camera) su opremljeni velikim senzorom, te fotografu pružaju priliku da u post-procesu koriguje sopstvene greške ili nadomesti loše uslove naknadnim ispravkama, jer im je dinamički raspon po pravilu mnogo veći. Jedna od takvih situacija je izostanak bljeska blica u kritičnom momentu ili fotografisanje izrazito kontrastne scene, poput pejzaža, gde nebo ostaje preeksponirano („spaljeno“) ili sam motiv ostane u senci, pa bude nedovoljno eksponiran, odnosno podeksponiran. Sposobnost digitalnog senzora da u ovakvim situacijama, bez obzira šta je na sceni izabrano za težište merenja svetla, izvuče što više detalja iz najtamnijih, odnosno najsvetlijih partija, najviše zavisi upravo od dinamičkog raspona, koji u najkraćem – opisuje raspon između najtamnije i najsvetlije informacije koje je senzor zabeležio. Bez obzira na okolnosti, širi DR će dati više prostora za korekciju i vraćanje fotografije u ravnotežu. Nekad za takvim korekcijama ima potrebe, a nekad i ne. Bez obzira na to, širok dinamički raspon se smatra veoma poželjnom karakteristikom senzora, a Nikon aparati u tome danas prednjače.
Još jednom smo iskoristili našu standardnu studijsku scenu i snimcima obuhvatili raspon od ukupno 13 blendi, snimljenih na ISO 100. Osnovni snimak, nazovimo ga referentnim, eksponiran je sa parametrima ISO 100, f/8 i trajanjem od dve sekunde, a prateći snimci su uz zadržanu osetljivost i identičan otvor blende, eksponirani još ukupno 12 puta, sa koracima od cele blende, pri čemu je najkraće eksponirani sa kompenzacijom od -8 blendi, dok je najduže eksponirani sa kompenzacijom od +4EV. Tako smo dobili niz koji pokriva ukupno 13 blendi bez dodatnih korekcija – od -8 do +4EV, a možete ga preuzeti linkom ispod naredne fotografije. Raspon je izabran asimetrično zbog tendencije digitalnih senzora da su više okrenuti ka donjem delu skale.
Podsetimo se kakva je eksponiranost referentnog snimka, urađenog sa parametrima ISO 100, f/8, 2“:
ISO ISO 100, normalno eksponiran snimak
Snimci raspona 13 blendi: LINK (ZIP; 186 MB)
Pošto podeksponirani i preeksponirani snimci sami za sebe ne govore dovoljno, morali smo da izvedemo njihov „oporavak“ u postprocesu. Sama tehnika je izuzetno jednostavna i poznata je praktično svim fotografima, amaterima, hobistima ili profesionalcima, koji često posegnu sa posvetljavanjem ili potamnjivanjem snimaka, a sastoji se u prostoj nadoknadi eksponiranja za onoliko blendi, za koliko je inicijalni snimak udaljen od nominalne vrednosti. Pa tako, ukoliko je snimak podeksponiran za 4EV, u postprocesu je neophodno nadoknaditi tu razliku dosvetljavanjem snimka za te četiri blende, kako bi rezultujuća fotografija bila što je moguće približnija onoj koja je snimljena referentnim vrednostima, baš kao na gornjem primeru. Ovaj proces u žargonu zovemo „push“.
Iz priloženog niza od 13 snimaka možemo izneti neka konkretnija zapažanja - podeksponiranjem za 1 i 2EV, 750D i 760D ne pokazuju nikakva bitna odstupanja od onog što smo navikli da vidimo kod modernih senzora. Praktično je nemoguće utvrditi razlike u odnosu na referentne vrednosti, izuzev tek minimalnog prisustva kolornog šuma na natamnijim partijama snimka. Po ovom se pitanju jedino Nikon D5500 izdvaja, jer njegov dinamički raspon dozvoljava veoma ozbiljno maltretiranje, pre nego što se na snimku pojave veće anomalije. Novi Canon aparati su na nivou koji je nedavno demonstrirao EOS 7D Mark II, a 650D je malo niže, sa malo jačim prisustvom hladnijeg kolorita u veoma tamnim partijama.
-3EV provocira pojavu uočljivog kolornog šuma čak i na D5500, dok se ostala tri aparata zadovoljavaju nešto lošijim rezultatom, pri čemu su 750D/760D i 7D Mark II izjednačeni, a 650D malo slabiji od njih. Manjak od četiri blende već postaje problem za tri od četiri aparata koje smo poredili, a jedino se (opet) izdvaja Nikon D5500, sa drastično manje kolornog šuma i izgubljenih detalja. Fotografije se i dalje mogu sasvim pristojno popraviti, ali konačni rezultat nije toliko uverljiv, kao u slučaju -2 ili -3 EV vrednosti. Plavi kolorni prizvuk je više nego očigledan na snimcima sa Canon aparata, a poredak je ovaj put za nijansu drugačiji – D5500 i dalje neprikosnoven, za njim je ovaj put 7D Mark II, dok je 750D/760D malo ispod, da bi 650D ostao kao poslednji u ovom poređenju. Jasno je da napretka po pitanju dinamičkog raspona ima, ali je on i dalje sasvim simboličan.
Ilustracije radi, ovako izgleda 4EV podeksponirani snimak, nakon što smo ga vratili u normalu, bez dodatnih korekcija:
Podeksponirani snimak za 4EV, naknadno izvučen u obradi, dosvetljavanjem za 4 blende
Dalje podeksponiranje već postaje problematično i unosi dodatne degradacije na konačni snimak. Canon 750D/760D je zadržao svoju prethodno stečenu poziciju, negde između 7D Mark II i 650D, dok je D5500 i dalje na nivou kao da je snimak podeksponiran svega 2EV!
-6EV je problematično čak i za Nikonov senzor, budući da su najtamnije partije ostale „zapušene“ i bez korisnih informacija. Srećom, kolorne anomalije nisu prisutne, po čemu D5500 predstavlja referencu u APS-C svetu, odmah uz model više kategorije ovog proizvođača, D7200. Tri Canona se baš i nisu proslavila. Snimci su već ozbiljno devastirani, sa ogromnom količinom neukrotivog kolornog šuma, koji je detalje zamenio neartikulisanim partijama kojima se više ni boja ne može razaznati. Razlike između snimaka ova tri Canona više nema, pa je izlišno govoriti o nekakvom poretku.
Isto se ponavlja i na snimcima napravljenim sa -7 i -8 EV, s tim da se na D5500 sada prvi put javlja agresivniji bending u vidu pojaseva kolornog šuma, horizontalno orjentisanih. Na Canon aparatima se taj bending javio još na -5EV, pa je teško govoriti o nekakvom poređenju. Situacija je takva da Nikon i dalje diktira tempo razvoja DR-a, nezavisno od toga da li je angažovan Sony ili Toshiba senzor.
Za razliku od podeksponiranih, preeksponirani snimci su mnogo veći zalogaj i, premda mogu delovati prilično očuvano, mnogo lakše dovode do „pregorelih“ partija koje je nemoguće popraviti bilo kojom tehnikom, pošto informacija jednostavno nema.
Baš kao i u slučaju podeksponiranih, i preeksponirani snimci nisu problem ukoliko se praktikuju umereno. +1 EV neće napraviti ni najmanji problem. Većina današnjih aparata će ovaj zadatak odraditi rutinski, pa se kao rezultat može očekivati snimak koji po svim parametrima izgleda identično kao i referentni. Štaviše, digitalni senzori su takvi da im je tonalitet blizak gornjim graničnim vrednostima, daleko bogatiji informacijama, pa se osim pregršt informacija, na ovaj način može dobiti i za 1EV niži efektivni ISO stepen. U konkretnom slučaju, to bi bio ISO 50. Uslov je da kadar ne obiluje jakim konstrastima, pa da usled njih neki njegovi delovi ostanu trajno izgubljeni. Za razliku od podeksponiranih snimaka, gde se kao anomalije mogu javiti deformacije kolorita, zapušene partije i veće količine kolornog šuma, preeksponirani snimci kao problem često imaju samo pregorele delove. Deformisane boje se dosta ređe javljaju, dok je šum apsolutno nemoguće dobiti na ovaj način.
Idemo dalje. Preeksponiramo za 2EV i konstatujemo da Canon u ovom slučaju ni najmanje ne zaostaje za najvećim konkurentom, te da jedino EOS 650D pokazuje za mrvicu manju dinamiku u gornjem delu tonalnog opsega. Gubici, u vidu izgubljenih informacija, minimalni su, ali takvi da snimak čine slabo upotrebljivim, osim za veoma specifične situacije.
+3 EV provocira malo jasniju segregaciju, pa se kao lider ističe upravo 750D/760D. Margina koju ostvaruje u odnosu na sledeće mesto, koje dele D5500 i 7D Mark II, prilično je mala i reklo bi se u rangu statistike, ali ipak postoji. EOS 650D je u nešto većem zaostatku, što i ne čudi, s obzirom da je zasnovan na tehnologiji koja datira iz 2009. godine.
I, pogledajmo konačno, kako će se 760D snaći sa snimkom koji je preeksponiran za 4EV i onda u obradi doveden „u normalu“ (tzv. „pull“ proces):
Preeksponirani snimak za 4EV, naknadno izvučen u obradi, potamnjenjem za 4 blende
Tonska kriva se nije održala na istom nivou, pa je lidersku štafetu opet preuzeo Nikon D5500. Margina je opet skoro zanemarljiva, ali može se registrovati. I sve to ako stavimo po strani da je snimak svejedno neupotrebljiv, bez obzira na aparat.
Idemo dalje. Tehnika simuliranja nedostajućih ISO vrednosti, tzv. „push“, uvek je aktuelna. Praktikuje se uvek kada svetla nema dovoljno, a raspon ponuđen u aparatu ne obezbeđuje dovoljno prostora za rad. U tom slučaju se bira najviša vrednost baznog ISO raspona (u slučaju Canona 750D i 760D, to je ISO 12800) i onda podeksponira za onoliko blendi, koliko je potrebno da bi se postigla odgovarajuća dužina ekspozicije. Ovu tehniku ima smisla koristiti samo za vrednosti koje su nedostupne, pa je sa 750D/760D potpuno bespotrebno pokušavati simulaciju ISO 25600, pošto je već na raspolaganju. Zbog toga ćemo pokušati da izvršimo korekciju snimka dobijenog na ISO 12800, podeksponiranog za 2 EV, pri čemu rezultujući snimak može proći kao softverskih ISO 51200:
Softverski dobijenih ISO 51200, podeksponiranjem za 2 EV i i naknadnim izvlačenjem
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (ACR NR): 24MP, 12MP, 6MP, 2MP
Ono što smo na ovaj način dobili i nije baš u rangu najboljeg što jedan APS-C može da pruži, ali je i dalje dovoljno za neke specifične situacije kada svetla fali, a odustajanje nije opcija. Šuma ima dosta, njegov uticaj na kolorit je dosta naglašen, ali se uz pažljivu obradu može relativno dobro kontrolisati. Detalja u tamnijim partijama nema baš previše, pa je za jake kontraste (poput našeg primera), ova tehnika veoma ograničena. Ipak, šablon ne postoji, pa će za konkretne situacije biti neophodno probati. Za neku dokumentarnu upotrebu je donekle upotrebljivo, što ne bismo mogli reći za sledeći korak...
Isprobali smo i push na 102400, podeksponiranjem za 3 EV:
Softverski dobijenih ISO 102400, podeksponiranjem za 3 EV i i naknadnim izvlačenjem
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (ACR NR): 24MP, 12MP, 6MP, 2MP
Na prvi pogled ovo uopšte nije loše. Ipak, do konačnog rezultata smo došli sa veoma agresivnom redukcijom šuma i selektivnom desaturacijom magentno-plavih nijansi, koje su skoro potpuno deformisale kolorit u neutralnom području. Količina detalja je veoma slaba, pa su kompromisi jednostavno preveliki da bismo ovakvo „natezanje“ predložili bilo kome. Možda opet, eventualno, za dokumentarne svrhe.
Sve u svemu, dinamički raspon novog senzora nije naročito napredovao u odnosu na prethodnu generaciju, premda merljive razlike ipak postoje. To jeste dobro, ali ipak nedovoljno da bismo pohvalili Canonove napore. Ako ih je uopšte i bilo u ovom pogledu.
Konačno se pojavio novi rebel koji donosi pravu evoluciju.760d je mini 7d sa novim senzorom :) Odlična stvar je implementacija statusnog displeja.AF sistem je od ovog mališe napravio i pristojan akcioni aparat, tako da je ovo mašina koja može odgovoriti većini potreba prosečnog ili naprednijeg amatera :)
Osvrnuo bi se i na kit objektive 18-55 i 55-250.Bio sam ubeđen da su ta stakla napredovala samo u smislu STM motora, a pojma nisam imao da im prednji element više ne rotira :)
Smatram da uz pametnu cenovnu politiku ova klasa aparat nije rekla poslednju reč ;)
Test je, kao i svi prethodni, sjajan!Fenomenalna je stvar da na ovom jezičkom područiju imamo ovako kvalitetne prikaze i da sami autori mogu zainteresovanima dati informacije iz prve ruke.
Samo sa jednom konstatacijom se ne bih slozio. To je da usled pravilne eksponiranosti svaki senzor moze da izvuce sve sto je potrebno. Svaki zalazak sunca, ma koliko difuzan bio ce biti preveliki zalogaj za Canon senzor (pa cak i za Nikonov), ako nam je cilj da se vidi prednji plan i da svetli deo nije pregoreo ili kojim slucajem nam trebaju siluete umesto osvetljenog prednjeg plana.
Zadrzavam pravo na subjektivitet, posto je ovo analiza samo za mene, a tesko da mogu da budem reper za sve :)
Uvažavam, ali s jednom primedbom - ni ljudsko oko nije sposobno da toliko dobro razluči detalje u kontrasvetlu, pa je izlišno uopšte pokušavati da prednji plan u nekom zalasku sunca posvetliš kao da je sunce iza tebe, zar ne?
Ja kad god sam od zalaska pokušavao da dobijem svetliji prednji plan, to je izgledalo nakaradno i nerealno, kao nekakav kvazi HDR. I opet, kad god sam poželeo malo bolji balans, opet je bracketing majka mara za sve to. NARAVNO, ako se za bracketing nema vremena, a želi se shadows/highlights, svakako je tu senzor sa širim DR-om u prednosti. Ali je u praksi malo teže naći takvu scenu gde će se s razlogom posezati za toliko dosvetljenih senki. Tim pre što se na taj način gubi crna boja, pa ceo kadar deluje kao da nema kontrasta.
@Goti
Hvala najlepše! :)
Pozdrav
Sa uživanjem pročitan još jedan odličan test, hvala. :)
Što se tiče obima testova iz mog ugla pored toga što sam imao prilike da se detaljno upoznam sa aparatima koje sam razmatrao za kupovinu i čitam o njima i na maternjem jeziku, mnogo toga sam i naučio uopšte o tom ozbiljnijem foto svetu, baš zahvaljujući tom obimu i Tvom osvrtanju na mnoge druge modele kako istog tako i drugih proizvođača, kao i detaljna pojašnjenja šta čemu služi i kako radi. Tako da još jedno veliko HVALA !
Sve je jasno. Poenta je da ljudi razmisle koliko je ta razlika zaista upotrebna vrednost u realnom radu.
Namerno sam stavio sebe za primer, jer:
- Zanr fotografije kao i stil obrade moze da bude jako zahtevan
- Prava sam "ISO kurva" sto se kaze. Ne volim shum ni u kakvom obliku, sto se vidi po podatku da ISO 800 prelazim samo ako mi se slucajno okrene tockic na auto mod :)
- Imao sam stativ 100% vremena uza se
To znaci da ako imam priliku, uvek cu da idem na sto manji ISO, narocito ako mislim da ce kasnija obrada da zahteva neko natezanje. Da analiziramo dalje.
Od tih 45%, barem 50% sam spustio na ISO 100, jer sam prosto mogao. Sto ce reci, nisu u pitanju izrazito kontrastne scene pa sam specijalno imao to u vidu. Identicno bih se ponasao sa Nikon senzorom, jer je jasno da svaki senzor daje najbolje rezultate na ISO 100. Dodao bih jos 20% gde nisam bio siguran da mi je trebalo, ali me opet nije mrzelo da rasklapam stativ, za svaki slucaj. Dodao bih jos 10% za scene koje bi bile prevelik zalogaj i za Nikon senzor i gde ne moze da se dobije ultimativni kvalitet iz jednog snimka.
Rezultat je manje od 10% fotografija gde bih uopste osetio prednost tog DR-a. Opet napominjem da sam ja u neku ruku ekstreman primer i da je ovaj procenat u velikom broju fotografa jos manji. Kad bi ljudi samo znali koliko je lako ukljuciti braketing i ispucati 3 snimka, pa cak i iz ruke, a jos lakse prefarbati masku u PS-u u delovima koji su dalje od idealne eksponiranosti, onda bi shvatili da je ta potreba jos manja.
Samo sa jednom konstatacijom se ne bih slozio. To je da usled pravilne eksponiranosti svaki senzor moze da izvuce sve sto je potrebno. Svaki zalazak sunca, ma koliko difuzan bio ce biti preveliki zalogaj za Canon senzor (pa cak i za Nikonov), ako nam je cilj da se vidi prednji plan i da svetli deo nije pregoreo ili kojim slucajem nam trebaju siluete umesto osvetljenog prednjeg plana.
Zadrzavam pravo na subjektivitet, posto je ovo analiza samo za mene, a tesko da mogu da budem reper za sve :)
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 750D i 760D, Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
smarko
smarko | 04. Nov, 2015, 14:35
Uvažavam, ali s jednom primedbom - ni ljudsko oko nije sposobno da toliko dobro razluči detalje u kontrasvetlu, pa je izlišno uopšte pokušavati da prednji plan u nekom zalasku sunca posvetliš kao da je sunce iza tebe, zar ne?
Ja kad god sam od zalaska pokušavao da dobijem svetliji prednji plan, to je izgledalo nakaradno i nerealno, kao nekakav kvazi HDR. I opet, kad god sam poželeo malo bolji balans, opet je bracketing majka mara za sve to. NARAVNO, ako se za bracketing nema vremena, a želi se shadows/highlights, svakako je tu senzor sa širim DR-om u prednosti. Ali je u praksi malo teže naći takvu scenu gde će se s razlogom posezati za toliko dosvetljenih senki. Tim pre što se na taj način gubi crna boja, pa ceo kadar deluje kao da nema kontrasta.
E tu lezi umece, naci balans i biti suptilan :)
Vrlo je tanka granica gde se pretera i ode u nakaradu, zanemarujuci pravila kako svetlo funkcionise. Ja zato i ne volim preterano mesanje vestackog i prirodnog svetla, kad je sunce iza ledja pa se blicom dosvetli previse. Izgleda kao jadni kompozit.
Tacno sam napisao jednu stvar u prvom postu, ali sam obrisao jer sam mislio da cu previce otici u off... da bi abnormalan DR na aparatu doveo do vrlo "zanimljivih" HDR resenja, koristeci genericki softver i time prakticno nekim ljudima koji ne bi znali da ga iskoriste kako treba ucinio medvedju uslugu i doveo do losijih fotografija kod pocetnika.
Slazem se i da oko ima ogranicenja prilikom raspona, ali mislim da je to bas ona granica dokle se treba ici, a da ne izgleda vestacki. Problem je sto su se ljudi jako navikli na fotografije sa malim DR-om, od kompakta i mobilnih telefona. PRosto su navikli da fotografija treba tako da izgleda. S toga sam uradio jedan eksperiment i rekao prijatelju koji nije u fotografiji da stane i pogleda jednu scenu i zapamti, sta vidi, kolicinu detalja, boje i sl. Onda sam uzeo aparat i okinuo tu scenu i pokazao mu LCD ekran. Onda je ukapirao da fotoshop ne znaci neminovno nerealnost prikaza. Ljudi su navikli na ogranicen DR u fotografiji i zato ono sto je u stvari realniji prikaz im deluje kao nerealan.