U doba kada je predstavljen, sada već konačno penzionisani 18 MP CMOS senzor je važio za lidera po pitanju low-light performansi. Par godina kasnije, Nikon i Pentax su preuzeli vođstvo, a Canonu je ostalo da svoju titulu povrati sa nekim novim senzorom. Kako je taj novi senzor konačno pred nama, radoznali smo da vidimo kako se novi senzor kotira u novonastalom odnosu snaga.
ISO test oduvek spada u važnije, jer kvalitet odnosa signal/šum, u praksi znači i stepen upotrebljivost aparata u zavisnosti od uslova. Naravno, za razliku od perioda u kojem su digitalni senzori bili na početku svoje ere, kada je šum zaista bio kritična stavka, danas su manje/više svi senzori sposobni da odgovore na situacije u kojima bismo ranije naprosto odustali od fotografisanja. Ne samo zbog količine šuma koji je prisutan na današnjim senzorima, već i zbog raspona ISO vrednosti koje su korisnicima na raspolaganju. Tako većina novih aparata nudi ISO 25600, što naravno ukazuje i na upotrebljivost onih nižih vrednosti. Moramo priznati da nas je 70D u ovom testu malo zbunio, a o čemu se radi, videćete u nastavku.
Opet je RAW format prvi na probi, studijsku scenu nismo menjali, a oštrenje, koje negativno utiče na ispoljavanje šuma, isključeno je. Isključena je i bilo kakva redukcija šuma, naravno, tako da isečci demonstriraju maksimalnu moguću količinu šuma koju senzor pokazuje.
100% kropovi, RAW konvertovan u JPEG, bez redukcije šuma i dodatne obrade. Uvrštene su i međuvrednosti preko ISO 800, radi sagledavanja upotrebljivosti (s leva na desno - 70D, 60D i D7100):
Kao i mnogo puta do sada, konstatujemo da Nikon malo odstupa od standarda, kada su ISO vrednosti u pitanju. Ovo odstupanje nije veće od 1/4 EV, možda i nešto manje, ali se može registrovati golim okom, kao što i sami možete videti na isečcima.
Bez obzira na marketinške pamflete koji su pratili promociju Canona 70D, priznajemo da smo gajili naročit oprez prema tvrdnjama koje glorifikuju novu tehnologiju i negiraju mogućnost da udvajanje piksela može narušiti ISO performanse. Najzad, i teorijska analiza nameće dovoljno oprečne argumente, pa smo s naročitom radoznalošću pristupili ISO testu. Canon EOS 70D u proseku ne nudi drastično bolje performanse od svog prethodnika. Međutim, ne nudi ni lošije, a da su jednake – ni to ne možemo reći sa sigurnošću. Ako bismo bili iskreni, nismo ni očekivali nešto naročito bolje u RAW formatu, jer se ni prethodna „epohalna“ otkrića nisu pokazala nešto drastično naprednijim u prošlosti. Ne mislimo pritom samo na Canon, već i na ostale proizvođače, koji su često skloni da efektno peglanje JPEG-a predstave kao prednost senzora, umesto procesora, čije su zasluge u tom domenu i najveće.
Sva tri aparata se do ISO 6400 drže sasvim ravnopravno, uz tek minoran zaostatak EOS-a 60D po pitanju kolornog (chroma) šuma. Karakter kolornog (chroma) i monohromatskog (luma) šuma je dosta sličan (da ne kažemo istovetan), što s obzirom na relativno male rezolucijske razlike u apsolutnim okvirima, govori da sadašnja CMOS tehnologija izgleda baš i nema naročitog prostora za unapređenje ISO performansi.
Na ISO 8000 i 10000 Nikon D7100 preuzima primat sa oko 1/2 EV prednosti, da bi na ISO 12800 dodatno pojačao tu prednost u odnosu na oba konkurenta, kako po pitanju samog prisustva kolornog šuma, tako i po pitanju očuvanja detalja. Iako je 12800 jedino za 70D nativna vrednost, to se u praksi ne može videti - 60D ga prati u stopu, dok D7100 čak beleži i vidljivo bolji rezultat! ISO 25600, koji za D7100 predstavlja za dve blende softverski pojačanu vrednost (od baznih 6400), a za Canon samo za jednu, čistiji je na Nikonu, što govori u prilog tome da je novi Canon CMOS već dosta “nategnut” i ne pruža baš previše prostora za namerno podeksponiranje. Da li je to posledica DualPixel tehnologije, pokazaće vreme, a mi se još uvek nećemo zaletati sa konačnim procenama.
Iskoristićemo priliku da ih uporedimo i na vanjskoj sceni, pošto se neretko dešava da se senzori ponašaju drugačije u vanstudijskim uslovima:
100% kropovi, RAW konvertovan u JPEG, bez redukcije šuma i dodatne obrade. Uvrštene su i međuvrednosti preko ISO 800, radi sagledavanja upotrebljivosti (s leva na desno – 70D, 60D i D7100):
E sad dolazi onaj zbunjujući deo – nismo se previše iznenadili kada su nas nakon isecanja dočekali snimci na kojima je odnos donekle drugačiji, ali nas jeste pomalo zbunila kriva kojom je definisan odnos senzora, pre svega kada se radi o direktnim konkurentima (70D i D7100). Za razliku od situacije u studijskim uslovima, sada je Canon 70D taj koji svoju malu, ali konstantnu dominaciju, demonstrira na skoro celom rasponu. Sve do ISO 12800 prednost je mala, ali konstantna u odnosu na ostale aparate, da bi se na ISO 25600 opet promenila u koristi D7100, s tim da je ona sada dosta manja nego u studiju.
Ako je dosad i bilo onih koji su verovali da su ISO performanse nekakva konstanta, nešto što ne zavisi od spoljnih uticaja, više ih ne bi trebalo biti. Ujedno, ovo saznanje je idealni pokazatelj da se male prednosti na jednoj strani, lako mogu dovesti u ravnotežu na drugoj, te da prednosti jednog proizvoda možda ipak treba potražiti na drugom mestu, jer ovakve kakve jesu, one nisu dovoljne da nekog ubede u neporecivi dobitak.
Dobra strana novog senzora je, ako smemo da primetimo, gotovo potpuno odsustvo bendinga, čak i onda kada grca u šumu. A ako postoji nešto sa čime je teško izboriti se, onda je to upravo bending, koji se vizuelno ispoljava kao niz pojaseva kolornog šuma, formiranih slično horizontalnim linijama, a koji vrlo teško reaguje na algoritme za redukciju šuma.
Da se priča o ISO performansama ne bi zadržala samo na suvoparnim isečcima, pogledaćemo i par snimaka koji su načinjeni van standardizovanog ISO testa, kako bismo stekli jasniji uvid u potencijal senzora Canona 70D. Naredni primeri su snimljeni u RAW formatu, potom uzdržano obrađeni korišćenjem 8.2 verzije Adobe Camera RAW-a i na kraju snimljeni u više različitih rezolucija. Na taj način se može naslutiti potencijal high-ISO performansi, u paketu sa čišćenjem šuma i interpolacijom:
Canon EF 28mm f/2.8 USM @20mm f/8, ISO 8000, (ACR NR): 20MP, 12MP, 6MP, 2MP
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM @22mm f/7.1, ISO 6400, (ACR NR): 20MP, 12MP, 6MP, 2MP
Canon EF 50mm f/1.4 USM @50mm f/8, ISO 12800, (ACR NR): 20MP, 12MP, 6MP, 2MP
Za 4 godine od tih 6, postoje materijalni dokazi da se baš ništa važno nije desilo na polju senzora u crop klasi Canonove linije !?.
Pazi, sigurno nisi jedini koji je "razocaran" Canon-ovim inovacijama na polju crop senzora.
Po meni, imas dva resenja...ili da covek bude strpljiv i ceka ove da se nakane i izbace neki "dobar" senzor ili, da uzmes Nikona ;)
Možemo mi gubiti vreme u beskrajnim analizama, ali činjenica je da se prilike na tržištu konstantno rotiraju i da to nije svojstveno samo foto-branši, nego i npr IT, autoindustriji itd. Nekada je Microsoft bio "one & only", a Apple tek miš koji čapka neke mrvice kad niko ne vidi. Sada znamo kakva je situacija. Takođe, Apple u poslednje vreme ne uspeva da izvuče profit koncentrišući se pretežno na dizajn, jer se i taj balon polako izduvava.
Hoću reći da princip nekonstantnosti i pomera industriju napred, pa nije ni logično očekivati da prilike uvek budu identične.
BTW, ako probi 7D pristupaš uz ogromnu dozu srdžbe, sva je prilika da ćeš lako konstatovati da "to ni po čemu nije bolje od 40D".
Možda bi bilo zgodno da po tom pitanju ipak poveruješ stotinama onih koji su to stavili na papir? ;)
Pozdrav
Nikako da sednem pa da odgovorim.
Ovih dana pratim pomalo diskusije na telefonu, ali to nije to...
@ Argon
Mislim da preterujes,... al`ajde.
Ipak je proslo 6 godina.
Za 4 godine od tih 6, postoje materijalni dokazi da se baš ništa važno nije desilo na polju senzora u crop klasi Canonove linije !?.
Ja bar nisam uočio neki svetliji momenat...
Dakle moje preterivanje može se spakovati u one preostale, prve 2 godine.
Uskoro bi trebao da mi stigne 7D pa ću posle par stotina fotki sam napisati za koliko sam u svojoj ljutnji preterao,al ajd...
Po meni je sve očigledniji Canononov zaostatak na polju senzora u ovoj klasi ali i odsustvo svake zainteresovanosti od strane proizvodjača.
Možda priča šta je bilo pre 2007 zasad još i pije vodu, ali kako vreme odmiče sve će teže biti naći kontra argumente, živi bili pa videli...
Sreća u nesreći je da je sve to postalo odavno dovoljno dobro, pa koliko vidim ... može tako kako je da se kotrlja i narednih 6 godina...
@ Argon
Mislim da preterujes,... al`ajde.
Ipak je proslo 6 godina.
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 70D, Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
Argon
Argon | 28. Okt, 2013, 20:41
ma opušteno, ja planem u momentu ali me isto tako i prodje...
Sem toga Storm48, rekao sam da ću probati par stotina snimaka pa dati komentar...
Moj problem je što sam očekivao nešto tipa d7100 sa Canonovim smislom za ergonomiju i kolorit...
Ali ne lipši magarče...
Vidiš Bole to za Nikona se nisam ni setio, muku mu... ;D