2. DETALJI, JPEG
Dominantan izlazni format – JPEG, u DSLR svetu se ređe koristi kao polazna osnova, s obzirom da je tek iz RAW formata moguće izvući sam maksimum koji aparat može da pruži. Naravno, daleko od toga da JPEG ne može biti koristan. Manje iskusnim korisnicima će u početku služiti kao osnovni format, dok će onim iskusnijima biti prikladan za situacije u kojima maksimalni kvalitet nije neophodan ili vremena za obradu nema dovoljno.
Iz nekog neobjašnjivog razloga, proizvođači i dan-danas nisu došli na ideju da ponude širi izbor opcija kojima bi se kvalitet JPEG-a mogao preciznije podešavati. Sve se mahom svodi na redukciju šuma, osnovne kontrole vezane za kontrast, oštrenje i kolorni ton, dok je nivo kompresije uglavnom grubo podeljen u par nivoa. Kao takav, JPEG predstavlja kompromis, koji je neophodno posmatrati odvojeno u odnosu na RAW, jer svojim ograničenjima nameće slabiji kvalitet, često nedostojan senzora sa koga potiče. Proverićemo kakvo je stanje kod D5100 i njegovog JPEG-a. Test scena je istovetna, a snimci su napravljeni istovremeno kada i RAW:
Opet ćemo uporediti isečke sa sva tri tela. JPEG maksimalnog kvaliteta iz aparata, 100% kropovi bez dodatne obrade (Standard kolorni stil, na default vrednostima, loseless krop):
Već na prvi pogled je jasno da su drastične razlike među senzorima skoro isčezle. Prednost novog senzora i dalje postoji, ali je ona, spram onog što smo videli u RAW testu – tek minimalna. Ukupna eksponiranost na ISO 100 je bliža referentnim vrednostima, što je pre svega zasluga nativne bazne vrednosti, u odnosu na simuliranu kod starog modela, čiji je snimak svetliji za oko pola blende. U odnosu na Canon EOS 600D, situacija se promenila na istovetan način – 600D pokazuje neke prednosti, ali one nisu tako jasno uočljive, kakve su bile u RAW formatu.
Da bismo konretne gubitke koje JPEG produkuje bolje uočili, ponovo ćemo izvesti poređenje među formatima, ovaj put u studijskim uslovima. Na jednoj strani je RAW konvertovan u ACR-u (default setovanja, uz isključenu redukciju šuma i sa oštrenjem na 50), a sa druge – JPEG iz aparata, urađen Standard kolornim stilom, bez dodatne obrade:
Ni ovaj put nema mesta iznenađenju. Pošteno je reći da jedan deo prednosti koji iskazuje RAW potiče i od oštrenja. Međutim, JPEG ni uz jače oštrenje ne bi nadomestio gubitke, koji se javljaju pre svega usled agresivne kompresije i „peglanja“ koje is njega proizilazi. Kad već pomenusmo oštrenje, njime se može postići privid nešto kvalitetnijeg JPEG-a, a na Nikon aparatima se stepen oštrenja može podešavati u 9 koraka (pored nultog, koji označava isključeno oštrenje), pri čemu nivo 4 važi za podrazumevanu vrednost:
JPEG iz aparata, bez oštrenja
Nivo oštrenja 1
Nivo oštrenja 2
Nivo oštrenja 3
Nivo oštrenja 4 (podrazumevana vrednost za Standard stil)
Nivo oštrenja 5
Nivo oštrenja 6
Nivo oštrenja 7
Nivo oštrenja 8
Nivo oštrenja 9
Jasno je da oštrina sama po sebi, ukoliko ne potiče sa samog senzora, ne nosi dodatnu informaciju, pa kao takva i ne utiče na povećanje količine detalja prisutne na snimku, već je samo prividno podiže. Pažljivim oštrenjem je, međutim, moguće je istaći finije detalje i mikrokontrast, te na taj način snimak učiniti prijemčivijim. Agresivno oštrenje će, s druge strane, često dovesti do pojave nepoželjnih efekata u koje spadaju nazubljene ivice i osenčene konture („korona“), a u krajnjoj liniji može pojačati i prisustvo šuma. Zbog toga je bitno reći da - ukoliko koristite JPEG format, na koji je oštrenje jedino i primenjivo, stepen dooštravanja treba prilagoditi konkretnoj situaciji i korišćenom objektivu. I kao što smo ranije već pominjali, ni uz maksimalno oštrenje, iz JPEG-a nije moguće izvući količinu finih detalja koju pokazuje JPEG, a pre svega zbog malo jačeg radijusa oštrenja koji aparat primenjuje.
Posmatrajući generalnu oštrinu snimaka sa D5100, možemo zaključiti slično kao i u slučaju Nikona D7000 – Konturna oštrina je nešto slabija, što je rezultat i veće optičke zahtevnosti i jačeg AA (Anti-Aliasing) filtera, koji se brine za ublažavanje nazubljenosti, uklanjanje moiré efekta, ali suzbijanje vidljivog šuma. Naravno, mala količina šuma je osobina po kojoj je Nikon D7000 postao svojevrstan hit u trenutku promocije, a mi ćemo se u narednom testu podsetiti šta je to dotični aparat obezbedio svojim korisnicima, a što je sada dostupno i u jeftinijem pakovanju.
Overkill! ;)
Odlično, kao i uvek
Ovo je odlican aparat bez svake sumnje.
Fotke su gotovo savrsene. Bolje od, inace odlicnog prethodnika D5000.
Nema sumnje da ce ljubiteljima Nikona doneti mnogo zadovoljstva.
Inace, odlican test. Ima svega. Ni previse, ni premalo. Motivi su odlicno odabrani. Ima dovoljno porteta i plavog neba. Sasvim dovoljno za zakljucak o kvaliteti JPGa.
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D5100 TEST
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
Zoran Rodic
Zoran Rodic | 13. Jun, 2011, 13:57
Ovo jeste kolorit svojstven Nikonu ... ali bih se složio da je manje izražen nego ranije.
Sve u svemu, aparat kojem kao i svima koji su novije generacije ... nedostaje samo dobro staklo i upućen vlasnik.
Mogu da nabrojim par sitnica koje mi ''smetaju'' ... ali ... ;)