Kit objektiv je obično sastavni deo paketa jeftinijih aparata, ali se u nekim slučajevima, u kakve spada i Canon 6D ili Nikon D600, može sresti i u klasi ozbiljnijih modela. Kit objektiv koji se isporučuje uz 6D je dobro poznati Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, jedini kit iz „L“ klase, prvi put u takvoj kombinaciji predstavljen u paketu sa prvom verzijom modela 5D, još 2005. godine. Od tada je bio deo kita sa 5D Mark II i 5D Mark III, a sada je ulogu nastavio i sa 6D. Njegova reputacija je stečena s razlogom, iako je od premijere 5D Mark II modela često neopravdano osporavan kao nedovoljan da isprati rezolucijske zahteve modernih senzora.
Proverićemo njegove performanse u poznatom okruženju:
Prilog: JPEG snimci u punoj rezoluciji
Iako najljuća konkurencija to poseduje već godinama unazad, Canon EOS 6D je prvi Canon koji vrši korekciju hromatskih aberacija u realnom vremenu, i to vrlo uspešno. Mi ćemo pogledati kakav je karakter hromatskih aberacija pre uklanjanja, uvidom u isečak sa RAW snimka, uvećan 200%, zbog boljeg uvida:
Nakon uklanjanja u ACR-u (Adobe Camera RAW), na snimku nije ostalo ni najmanjeg traga hromatskim aberacijama, što dovodi do zaključka da su one zastupljene relativno uniformno, te da se kao takve lako i uklanjaju. Oštrina predstavlja jednu od najkritičnijih tačaka u optičkoj formuli objektiva, a za jedan standardni zum, najbitnije je da je ona bude što uniformnija, kako u smislu raspona žiža, tako i u smislu celokupnog kadra. Pogledajmo kako se 24-105L IS nosi sa svojim rasponom i oštrinom u centru i na periferiji kadra. Krenimo od početnih 24mm i širom otvorene blende:
Oštrina u centru je onakva kakva se i očekuje od jednog objektiva L klase, bez obzira na širom otvorenu blendu. Ka periferiji, s druge strane, situacija nije baš tako idealna i primećuje se određeni pad oštrine koji je, iako nevelik, vidiljiv golim okom na maksimalnom uvećanju i bez preteranog zagledanja. Takođe, primećujemo i dređeni stepen vinjetiranja (zatamnjivanja kadra prema ćoškovima) na najvišoj blendi, što se lako uklanja i u obradi i u aparatu, kada su aktivne postavke za ovu optičku korekciju. Pogledajmo kako stvari stoje kada se na istih 24mm blenda privrne na f/5.6:
Situacije poput ove su relativno retke. Privrtanje blende nije donelo nekakvu naročitu prednost u centru kadra, jer je oštrina i na f/4 već na pristojnom nivou (čak ni dubljim zagledanjem ne registrujemo merljivu razliku), .a tek na periferiji se primeti neka prednost, iako se čini da prostora za poboljšanje još ima. Pogledaćemo kako stvari stoje kada se zumira na 28mm:
28mm i isti otvor blende daje isti i rezultat. Periferni deo kadra je dodatno poboljšan, a centar je i dalje isti. Oštar i kontrastan. Da vidimo kako izgleda isti kadar na 50mm:
Oštrina je sada porasla i u određenoj meri se približila čak i nekim prajmovima. Da sve bude još bolje i periferija kadra je značajno bolja nego na širem kraju, te kao jedini problem (mada lako rešiv) ostaje i dalje prisutno vinjetiranje na širom otvorenoj blendi. Idemo dalje:
Na 70mm se priča ponavlja kao i sa 50mm. Oštrina u centru je izuzetna, a takva je i na periferiji. Za razliku od pomalo problematičnih ekstremnih ćoškova na 24 i 28mm, na 70 taj problem ne postoji ni u naznakama, što je razumljivo, s obzirom da su ekstremni ćoškovi na ovoj žiži jednostavno izostavljeni. Krajnji rasponski domet zum objektiva obično predstavlja i njegovu najslabiju tačku. Pogledaćemo kakva je situacijua sa 24-105L u tom smislu, na maksimalnih 105mm:
Nemamo nekih preteranih zamerki. Oštrina na 105mm je možda sa neki procenat slabija nego na 70mm, ali nedovoljno da pokvari zabavu. U priloženoj arhivi na početku testa objektiva možete pogledati kako se 24-105L nosi na celom rasponu žiža i otvora blende, ali u JPEG formatu.
Još jedna optička anomalija, koja se dosta lakše uočava u digitalnom obliku, nego na nekadašnjem foto papiru, zove se difrakcija. Suštinski, ona ne zavisi od objektiva, jer se radi o gubitku oštrine na jako malim otvorima blende, a usled projekcije svetlosti kroz vrlo mali otvor na dijafragmi, zbog čega se javlja disperzija svetlosti po okolnim ćelijama digitalnog senzora, na taj način smanjujući rezultujuću oštrinu. Strogo tehnički govoreći, najmanji otvor blende na kojem difrakcija ne postoji je f/8. Sve manje od toga pojačava difrakciju i snimak čini manje oštrim. Da bismo to demonstrirali, pokazaćemo kako izgleda isti kadar u situaciji sa i bez uticaja difrakcije:
Zbog toga je bitno da, ukoliko kadar ne zahteva veću dubinsku oštrinu, maksimalno izbegavate otvor blende manji od f/8.
Da ne ostane sve samo na monotonim test scenama, sledeći primeri (više informativnog karaktera) vam makar površno mogu dočarati mogućnosti kit objektiva, ali i slabosti u pojedinim kritičnim momentima:
Nekoliko primera sa Canon EF 24-105mm f/4L IS USM kit objektiva (klik za fotografiju u punoj rezoluciji)
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, objektiv koji su mnogi otpisali još u doba kada je premijerno predstavljen EOS 5D Mark II, opstaje i danas. I kao kit objektiv, ali i kao „radni konj“ mnogih fotografa, amatera i profesionalaca. Njegove mehaničke karakteristike ga preporučuju za teške uslove rada, a optičke performanse taj rad čine dovoljno lagodnim da nema potrebe opterećivati se razmišljanjima u pravcu njegove zamene, osim u slučajevima da je blenda veća od f/4 neophodna.
Raspon je zahvalan za rad, podjednako dobro obuhvata i široko i tele područje, a uniformnost na celom rasponu fotografa lišava potrebe da se dovija u roku rada i prilagođava objektivu, umesto konkretnim okolnostima. Verujemo da je mali broj onih koji nemaju nikakva iskustva, posredna ili neposredna, sa ovim objektivom. Ukoliko takvih ipak ima, možemo samo reći da 24-105L opravdava uložen novac, bez obzira što suma koja se za njega traži početnicima u fotografiji deluje gotovo zastrašujuće.
^Na žalost, radi toliko dobro koliko je i rasprostranjeno. Podršku imaju manje/više svi aparati od 550D pa na ovamo, ali je po nekim iskustvima veza nepouzdana i sklona padovima, što onda više dođe za zajebanciju, nego za bilo šta iole ozbiljno. I pritom, funkcionalnost je ograničena na prost transfer u ad-hock varijanti konekcije, koliko sam upućen.
Inače, Wi-Fi dodaci su i za Canon jako skupi, ali se izgleda menja pristup (na sreću), pa ćemo zaboraviti na te dodatke u nekom budućem periodu. 6D je probio led, 1Dx takođe nudi nešto iz tog domena (UTP konekciju, što je ranije bilo isključivo dostupno preko WFT gripova i eksternih modula), pa se nadam da nećemo dugo čegati da to postane redovna stvar, makar u srednjoj i višoj klasi aparata. Stvarno je neviđeno zgodno i mnogi su skloni da to olako odbacuju (me included)... ali sve to dobija drugu dimenziju kad se jednom proba. :)
Pozdrav
Da, moja greška. Mislio sam na wireless kontrolu bliceva tj. na radio kontrolu. I tu je po meni računica vrlo prosta jer se ne radi o 50 ili 100€ više već o preko 500€ razlike na sistemu od 3 blica uz istu funkcionalnost. Nebitno da li je reč o C ili N sistemu. Svejedno. To uopšte nije zanemarljivo.
King inače funkcioniše sjajno i moja preporuka dobavljačima ovde bi bila da što pre naprave neki dil sa proizvođačem i da krenu sa uvozom ovih proizvoda. Znači puna TTL kontrola, 1/8000 sinhronizacija, mogućnost firmware apdejta, funkcioniše savršeno pouzdano. Imam, znam, radim s tim.
Što se tiče Wi-Fi-ja, kad smo se već dotakli... da, lepa mogućnost. Nikon nudi WT-4 ali je papreno skup. Meni se recimo ovo rešenje http://www.eye.fi/ veoma dopada ali je pitanje kako se pokazuje u praksi. Ako se pokazuje kako treba (a trebalo bi) onda je problem veoma elegantno rešen. ;)
Pobrkao si nešto druže... iako se ne slažem za cenovnu dijagnozu, pošto mi nije poznato da je ovde moguće nabaviti Pixel-King, Wi-Fi ne služi za kontrolu bliceva. :) 6D to i nema, pošto nema blic uopšte.
Radi se o WiFi kontroli aparata, prenosu slike na udaljeni displej, razmeni snimaka sa drugim aparatima, tethering okidanju grupe istovetnih aparata, remote LV-u, pa i onome što Bati nedostaje, a zove se intervalometar, čija se funkcionalnost lako nadomešćuje tabletom, smartfonom ili nekim laptopom u okolini. A tu je i bežični transfer fotki na odgovarajući storage. Ne znam koliko sve to ima smisla u astronomiji, ali u studijskom radu sam probao i to je jednostavno - NEPROCENJIVO! Okineš, proveriš na velikom displeju monitora ili TV-a i kad utvrdiš da je sve do-jaja, teraš dalje. U suprotnom žongliraš karticama ko u cirkusu, što meni oduzima neviđeno mnogo vremena. ;)
Što se računice oko bliceva tiče, malo mi je nejasna, jer u startu podrazumeva kupovinu skupog alata. A ako je nešto alat, onda par stotina evra gore/dole ne bi trebalo igra neku ulogu kada se radi o takvim setovima gde će se gruvati top-of-the-line blicevima negde na terenu. Postoji tu i nešto što se zove pouzdanost, a sistem sa manje činioca UVEK biva pouzdaniji, nego bućkuriš sa 300 raznih džidža koje vise okolo i pritom zahtevaju i dodatne setove baterija, paralelna podešavanja itd. Ja sam konformista, ali znam još dosta njih koji slično razmišljaju. I na Nikonu uvek radije koristim integrisanu IC kontrolu kroz CLS sistem, jer je prosto lakše raditi kada se sve kontroliše bez dodatne opreme.
Pozdrav
Oprostićete mi ali ja ne kapiram to oko wifi bliceva na Canonu.
Recimo ovako... gradim sistem sa 3 ili 4 blica. Aj neka bude 3 blica u 2 zasebne grupe. Uzmemo recimo cene naše domaće, svejedno. Negde u inostranstvu je jeftinije ali je razlika uvek tu negde...
3 x SB-910 (350€) = 1.050€ + Pixel King radio okidač 120€ = 1.170 + dodatni risiver za II grupu 50€ = [b>1.220€[/b>
Sa druge strane imamo
3 x 600EX-RT (577€) = [b>1.731€[/b> sa praktično potpuno istom funkcionalnošću.
Pazite, ovo je mali, skromni blic sistem sa 3 blica. Zamislite razliku sad na recimo ozbiljnijem sistemu sa 5 ili 6 bliceva u 3 grupe? Razlika sitnica. Nema šta :-\
Možda sam ja nešto propustio obzirom da se nisam previše udubljivao u ovaj wifi fazon ali ako je ovako, ne vidim ama baš nikakvu matematiku. Ispravite me ako grešim.
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 6D Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
DuxX
DuxX | 18. Apr, 2013, 15:12
Slažem se. Definitivno vredi probati ove jeftinije varijante i videti kako stvari funkcionišu pošto će proizvođači svakako pobati da naplate to kao suvo zlato. Barem u naredne dve generacije aparata. A da je elegantno - definitivno jeste. Ima li ovde negde da se pazari ova eye-fi kartica. Da se to proba pa šta bude.