Više od niskih cena
  • 011/407-21-09
  • 064/23-16-580
  • 065/23-16-580
  • Kontakt

Canon EOS 6D Test

7. DINAMIČKI RASPON

Test dinamičkog raspona, kao kategorije čiju je važnost vrlo teško opisati bez konkretnih primera, sprovešćemo na način kako smo to već radili u prethodnim testovima. Za manje upućene, dinamički raspon predstavlja sposobnost senzora (a nekada filma) da zabeleži što širi opseg tonova, a kritične tačke su detalji u najtamnijim, odnosno najsvetlijim delovima snimka.

Za razliku od malih, „kompakt“ aparata, DSLR aparati, opremljeni velikim senzorom, pružaju fotografu priliku da u post-procesu koriguje sopstvene greške ili nadomesti loše uslove naknadnim ispravkama. Jedna od takvih situacija je i problem suženog dinamičkog raspona (u daljem tekstu – DR), koji je na digitalnim senzorima i dalje primetno slabiji u poređenju sa filmom, a najčešće se javlja kada fotografišemo izrazito kontrastne scene, poput pejzaža, gde nebo ostaje preeksponirano („spaljeno“) ili sam motiv ostane u senci, pa pude nedovoljno eksponiran, odnosno podeksponiran. Sposobnost digitalnog senzora da u ovakvim situacijama, bez obzira šta je na sceni izabrano za težište merenja svetla, izvuče što više detalja iz najtamnijih, odnosno najsvetlijih partija, najviše zavisi upravo od dinamičkog raspona, koji u najkraćem – opisuje raspon između najtamnije i najsvetlije informacije koje je senzor zabeležio. Druga situacija je takođe česta – slučajno podeksponiranje ili preeksponiranje, može nastati zbog brze promene ambijenta ili proste greške fotografa. Bez obzira na uzrok, širi DR senzora će dati više prostora za korekciju i vraćanje fotografije u ravnotežu. Jedan takav primer ćemo obraditi i ovde.

Najpre da vidimo kako će se senzor EOS-a 6D snaći kada snimak podeksponiramo za cele četiri blende (situacija koja je česta kada blic ne opali ili opali nedovoljnom snagom, na primer), a onda ga u post-procesu dosvetlimo za istu vrednost, približavajući snimak onome što je on inicijalno trebao biti:

Dinamički raspon
ISO 100, -4EV podeksponiran snimak


Dinamički raspon
Podeksponirani snimak, naknadno izvučen u obradi, povećanjem za 4 blende

Priloženi primer pokazuje odlično snalaženje ovog senzora sa ozbiljno podeksponiranim snimkom, iz koga je u obradi izvučeno gro detalja, a čak je i kolorit praktično netaknut. Šuma ima, ali je lako skinuti ga u obradi, dok je kolorit očuvan bez bitnih deformacija. Proverićemo i obratnu situaciju – proces izvlačenja za četiri blende preeksponiranih („pregorelih“) fotografija:

Dinamički raspon
ISO 100, +4EV preeksponirani snimak


Dinamički raspon
Preeksponirani snimak, naknadno „izvučen“ u obradi, smanjenjem za 4 blende

Rezultat nije impresivan poput obratne situacije, ali moramo primetiti da je dinamički raspon novog senzora uočljivo bolji nego kod ranijih Canon aparata, iako u suštini i dalje neprihvatljiv za nešto više od pokazne vežbe. Konture su ostale, ali detalji na žalost – nisu. Kolorit je vidljivo narušen, a prejak kontrast je samo dodatno naglašen. Srećna okolnost je upravo činjenica da se „nezgode“ sa omašenim trajanjem ekspozicije uglavnom dešavaju „u minus“, podeksponiranjem, a ne baš srećna je i to da svetliji deo spektra neizostavno ulazi u sastav većine dnevnih fotografija (pa i nekih noćnih), što znači da je bitnije kloniti se preeksponiranih, nego podeksponiranih snimaka. U celini gledano, dinamički raspon Canona EOS 6D jeste sjajan, ali istovremeno ni po čemu uporediv sa glavnim konkurentom, Nikonovim D600. D600 je, odmah nakon D800, trenutna referenca u ovom pogledu, a Canonu ostaje da što pre nešto učini kako bi nadoknadio novonastali jaz.

Postoji i treća oblast „ceđenja“ dinamičkog raspona, a tiče se kompenzovanja ekspozicije, kako bi se u post-procesu izvukle efektivne ISO vrednosti, koje inače nisu na raspolaganju u aparatu. Taj proces se u žargonu zove „push“, a praktikuje se korišćenjem najviše ISO vrednosti iz baznog raspona, podeksponiranjem za odgovarajući broj blendi i zatim dosvetljavanjem u obradi.

Pošto Canon 6D raspolaže maksimalnom ISO vrednošću od celih 25600, podeksponiranjem za samo jednu blendu bismo dobili, u aparatu već dostupnu, softverski dobijenu ISO51200, dve bi donele takođe već postojećih 102400, pa nam ostaje da pogledamo šta se dobija podeksponiranjem za tri blende, tj. simuliranjem već enormno velikih ISO 204800:

Dinamički raspon
Softverski dobijenih ISO 204800, podeksponiranjem za 3 EV i naknadnim izvlačenjem
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (ACR NR): 20MP, 12MP, 6MP, 2MP

Uprkos činjenici da ovakve egzibicije najčešće donesu neku korist u sagledavanju mogućnosti senzora, moramo reći da i pored vidljivo bolje dinamike EOS-a 6D u odnosu na prethodne generacije Canon senzora, čak ni on ne uspeva da iznese ovako jako „natezanje“ u obradi. Simulirana vrednost od ISO204800 se možda može upotrebiti da iskaže jak bending koji se javlja na tamnijim partijama, ali ne i za nešto upotrebljivije. Prosto, maksimalna vrednost kojom aparat raspolaže na ISO skali, 102400, već je dovoljno visoka lestvica koju će i inače malo ko koristiti. Više od toga je jednostavno preambiciozno. 204800 je vrednost koja šumom guši ne samo kolorit i detalje, već i fotografiju u celini. Dovoljna demonstracija toga je ovaj umanjeni snimak, koji i pored jako niske rezolucije pokazuje očigledne probleme u svim segmentima fotografije, nezavisno da li se radi o tamnim ili svetlim partijama. Iz tog razloga, ovo je prvi put da izostavljamo test izvlačenja za četiri blende, jer je 1/2000 na blendi f/8 u uslovima ovakvog osvetljenja jednostavno besmislena i nerealna situacija. Ukoliko je pod takvim svetlom zaista neophodno snimati, slobodno možemo reći da će i 1/250 na iso25600 biti dovoljno za sve manje od aeromitinga u potpunoj tmini.

 

 

Komentari (5)

avatar

DuxX


DuxX | 18. Apr, 2013, 15:12

Slažem se. Definitivno vredi probati ove jeftinije varijante i videti kako stvari funkcionišu pošto će proizvođači svakako pobati da naplate to kao suvo zlato. Barem u naredne dve generacije aparata. A da je elegantno - definitivno jeste. Ima li ovde negde da se pazari ova eye-fi kartica. Da se to proba pa šta bude.

avatar

StORM48


StORM48 | 18. Apr, 2013, 14:23

^Na žalost, radi toliko dobro koliko je i rasprostranjeno. Podršku imaju manje/više svi aparati od 550D pa na ovamo, ali je po nekim iskustvima veza nepouzdana i sklona padovima, što onda više dođe za zajebanciju, nego za bilo šta iole ozbiljno. I pritom, funkcionalnost je ograničena na prost transfer u ad-hock varijanti konekcije, koliko sam upućen.

Inače, Wi-Fi dodaci su i za Canon jako skupi, ali se izgleda menja pristup (na sreću), pa ćemo zaboraviti na te dodatke u nekom budućem periodu. 6D je probio led, 1Dx takođe nudi nešto iz tog domena (UTP konekciju, što je ranije bilo isključivo dostupno preko WFT gripova i eksternih modula), pa se nadam da nećemo dugo čegati da to postane redovna stvar, makar u srednjoj i višoj klasi aparata. Stvarno je neviđeno zgodno i mnogi su skloni da to olako odbacuju (me included)... ali sve to dobija drugu dimenziju kad se jednom proba. :)


Pozdrav

avatar

DuxX


DuxX | 18. Apr, 2013, 12:54

Da, moja greška. Mislio sam na wireless kontrolu bliceva tj. na radio kontrolu. I tu je po meni računica vrlo prosta jer se ne radi o 50 ili 100€ više već o preko 500€ razlike na sistemu od 3 blica uz istu funkcionalnost. Nebitno da li je reč o C ili N sistemu. Svejedno. To uopšte nije zanemarljivo.

King inače funkcioniše sjajno i moja preporuka dobavljačima ovde bi bila da što pre naprave neki dil sa proizvođačem i da krenu sa uvozom ovih proizvoda. Znači puna TTL kontrola, 1/8000 sinhronizacija, mogućnost firmware apdejta, funkcioniše savršeno pouzdano. Imam, znam, radim s tim.

Što se tiče Wi-Fi-ja, kad smo se već dotakli... da, lepa mogućnost. Nikon nudi WT-4 ali je papreno skup. Meni se recimo ovo rešenje http://www.eye.fi/ veoma dopada ali je pitanje kako se pokazuje u praksi. Ako se pokazuje kako treba (a trebalo bi) onda je problem veoma elegantno rešen. ;)

avatar

StORM48


StORM48 | 18. Apr, 2013, 12:04

Pobrkao si nešto druže... iako se ne slažem za cenovnu dijagnozu, pošto mi nije poznato da je ovde moguće nabaviti Pixel-King, Wi-Fi ne služi za kontrolu bliceva. :) 6D to i nema, pošto nema blic uopšte.

Radi se o WiFi kontroli aparata, prenosu slike na udaljeni displej, razmeni snimaka sa drugim aparatima, tethering okidanju grupe istovetnih aparata, remote LV-u, pa i onome što Bati nedostaje, a zove se intervalometar, čija se funkcionalnost lako nadomešćuje tabletom, smartfonom ili nekim laptopom u okolini. A tu je i bežični transfer fotki na odgovarajući storage. Ne znam koliko sve to ima smisla u astronomiji, ali u studijskom radu sam probao i to je jednostavno - NEPROCENJIVO! Okineš, proveriš na velikom displeju monitora ili TV-a i kad utvrdiš da je sve do-jaja, teraš dalje. U suprotnom žongliraš karticama ko u cirkusu, što meni oduzima neviđeno mnogo vremena. ;)

Što se računice oko bliceva tiče, malo mi je nejasna, jer u startu podrazumeva kupovinu skupog alata. A ako je nešto alat, onda par stotina evra gore/dole ne bi trebalo igra neku ulogu kada se radi o takvim setovima gde će se gruvati top-of-the-line blicevima negde na terenu. Postoji tu i nešto što se zove pouzdanost, a sistem sa manje činioca UVEK biva pouzdaniji, nego bućkuriš sa 300 raznih džidža koje vise okolo i pritom zahtevaju i dodatne setove baterija, paralelna podešavanja itd. Ja sam konformista, ali znam još dosta njih koji slično razmišljaju. I na Nikonu uvek radije koristim integrisanu IC kontrolu kroz CLS sistem, jer je prosto lakše raditi kada se sve kontroliše bez dodatne opreme.

Pozdrav

avatar

DuxX


DuxX | 18. Apr, 2013, 09:07

Oprostićete mi ali ja ne kapiram to oko wifi bliceva na Canonu.

Recimo ovako... gradim sistem sa 3 ili 4 blica. Aj neka bude 3 blica u 2 zasebne grupe. Uzmemo recimo cene naše domaće, svejedno. Negde u inostranstvu je jeftinije ali je razlika uvek tu negde...

3 x SB-910 (350€) = 1.050€ + Pixel King radio okidač 120€ = 1.170 + dodatni risiver za II grupu 50€ = [b>1.220€[/b>

Sa druge strane imamo
3 x 600EX-RT (577€) = [b>1.731€[/b> sa praktično potpuno istom funkcionalnošću.

Pazite, ovo je mali, skromni blic sistem sa 3 blica. Zamislite razliku sad na recimo ozbiljnijem sistemu sa 5 ili 6 bliceva u 3 grupe? Razlika sitnica. Nema šta  :-\

Možda sam ja nešto propustio obzirom da se nisam previše udubljivao u ovaj wifi fazon ali ako je ovako, ne vidim ama baš nikakvu matematiku. Ispravite me ako grešim.

Podelite svoja iskustva ili postavite pitanje

Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 6D Test

Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.

Podelite sa prijateljima!