ISO TEST, RAW
ISO test je, pored testa detalja, jedan od najbitnijih aspekata komparacije među senzorima. Mogućnost da se i u lošijim svetlosnim uslovima dobije rezultat pristojnog kvaliteta, predmet je želja fotografa još od nastanka fotografije. Prelaskom sa analognog filma na digitalni senzor, fotoaparati su doneli revoluciju na ovom polju. Ne samo po pitanju manjeg šuma, već i po pitanju lakoće korišćenja, jer digitalni aparat nije uslovljen rolnom filma, već se osetljivost može menjati od snimka do snimka. Na taj način je ISO test preko noći postao jedan od najvažnijih parametara.
Canon 90D nudi ISO raspon koji spada u prosek današnje ponude, pa je maksimum koji nudi limitiran na ISO 51200. Naravno, samo prisustvo neke vrednosti ne garantuje da je ona i u praksi upotrebljiva, te upravo zbog toga nastojimo da proverimo kako stvari stoje sa svakim novim senzorom. Promena arhitekture koja je A/D konverter izmestila na sam senzor, ne donosi de-facto bolje ISO performanse, bez obzira na teorijski potencijal, baš kao što smo već imali prilike da vidimo na primeru EOS-a 80D, čiji kvalitativni domet u tom pogledu nije bio naročito sjajan. Zato s velikim nestrpljenjem pristupamo analizi serije snimaka nastalih na EOS-u 90D.
Igrači su isti, a ista je i scena:
ISO raspon u isečcima dobijenim konverzijom iz RAW formata, sa isključenim uklanjanjem šuma (s leva na desno – 90D, 80D, D7500):
Na nižim ISO vrednostima, razlike su minimalne. Strogo tehnički govoreći, Nikon D7500 je u blagoj prednosti, jer nudi najčistije uniformne površine, lišene čak i tragova šuma. Kako ISO vrednost raste, raste i količina šuma, a ona raste relativno linearno do nekih ISO 800, sa Nikonom D7500 na čelu i oba Canon-a u blagom zaostatku. ISO 1600 otkriva prve razlike. 90D počinje da se odvaja od prethodne generacije i taj trend održava sve do maksimuma koji EOS 80D može da ponudi – ISO 25600. Razlika 1:1 nije naročito upadljiva i dostiže najviše 1 EV, s tim da se u slučaju normalizacije (svođenja snimka na istu rezoluciju) ona i povećava. Nikon je u prednosti po pitanju šuma i to u odnosu na oba suparnika, s tim da je 90D sposoban da, usled veće apsolutne rezolucije, potre deo sopstvenog zaostatka. 1:1 komparacija donosi oko 2/3 EV prednosti za Nikon, dok se nakon normalizacije ona svodi na oko 1/3 EV ili manje. Nikon nas još jednom impresionira dometima ovog izvanrednog senzora, koji je sposoban da se i godinama kasnije odupre naletima iz konkurentskog tabora!
Probali smo koliko pažljivija obrada može doprineti izvlačenju nešto više korisnih informacija iz senzora, a kako sve to izgleda kada se pažljivo očisti od šuma i interpolira na nekoliko nižih rezolucija, možete videti na narednim snimcima:
Canon EF-S 10-22mm f/3.4-4.5 USM @20mm f/7.1, ISO 16000, (ACR NR): 32MP, 12MP, 6MP, 2MP
Canon EF-S 10-22mm f/3.4-4.5 USM @20mm f/9, ISO 25600, (ACR NR): 32MP, 12MP, 6MP, 2MP