Stari i oprobani recept osvežavanja postojećeg proizvoda, a u korist pospešivanja prodaje, bio je u fotografskoj javnosti testiran i previše puta u poslednjih par godina. Imali smo više raznih primera iz manje više svake od relevantnih kuhinja, a na ovakve poteze nije bila imuna ni kompanija Nikon. Nikon D810 je, kao i mnogi pre njega u poslednje vreme, dočekan relativno mlako. Ali za razliku od situacije koja je pratila model D610, ovaj put je reakcija publike bila rezultat nečeg drugog. Ne dešava se baš često da neki proizvod u listi kritika sadrži tek par, skoro pa nebitnih stavki, a za sumu koja nije ni blizu ranga high-end klase. Upravo jedan takav aparat je svojevremeno bio D800, odnosno njegova varijacija sa sufiksom „E“. Kako u međuvremenu nije bilo moguće popraviti nešto što i inače nije bilo pokvareno, Nikon je pribegao jednostavnom receptu poboljšanja nekih aspekata koje bi posvećeni auditorijum pozdravio, a da time ne ipak ne naruši poziciju ostalih modela u ponudi i ne unizi renome koji je prethodna generacija zasluženo osvojila.
Nikon D810 je aparat koji s lakoćom opravdava i preuzima slavu koju je prethodnik stekao. Uz senzor koji do danas nije svrgnut sa trona rezolucijskih rekordera, barem u klasi kojoj pripada, to ne bismo mogli nazvati nekakvim ozbiljnim izazovom. Mada, u svetlu trendova koji kao ključnu novinu donose novu oznaku i nekih 2-3 poboljšanja u vidu softverskih ispravki, sve što Nikon D810 nudi je ništa manje od izuzetnog. I premda su neki očekivali da Nikon i ovaj put iskorači sa nečim marketinški upotrebljivim, to se nije desilo. Umesto zanemarljivo veće i u praksi nevidljive rezolucijske prednosti, Nikon je odlučio da nas počasti nekim pikanterijama koje će upućeni fotografi umeti da cene. To se pre svega odnosi na ISO raspon, koji je spušten na 64 kao baznu vrednost i čak ISO 32, kada je softverski deo u pitanju. Bez obzira što nekome ovo može delovati kao trivijalnost, činjenica da sa D810 u sred dana, po najjačem suncu, možete koristiti omiljeni objektiv na najvećoj blendi (poput f/1.4, na primer), bez ikakvih ND filtera i potrebe da tražite senku nekog drveta ili se nervirate što zavesica ne može da izvuče barem 1/20000, diže upotrebljivost ovog aparata do neslućenih visina! U ponavljanju nepisanog pravila da svetla nikad nema dovoljno, mnogi previđaju da ga itekako može biti više nego što treba, a tada ona guši likovnu slobodu. Na ovaj način, to je rešeno na najelegantniji mogući način, a Nikonov potez je utoliko više za divljenje, jer je opet u ulozi nekoga ko promoviše realno upotrebljive novine! Kao da to nije dovoljan pomak, uveden je i novi mod merenja, koji u velikoj meri praktično crpi snagu senzora na polju dinamičkog raspona. Highlight-weighted merenje će u kritičnim situacijama žrtvovati sve osim najsvetlijih partija scene, pa se neće desiti da deo fotografije pregori, ma koliko da je mala površina u pitanju. Umesto toga, aparat će podeksponirati koliko je god potrebno, ne bi li sačuvao prostor za obradu, a kada do obrade dođe, širok DR u tamnijem delu spektra će omogućiti da se oporavak naizgled zapušenih delova izvede bez ikakvih problema! Na spisku sjajnih osobina je i unapređeni AF, obogaćen novim metodom izbora tačaka, a tu je i prošireni bafer i ubrzan rafal, koji će D810 približiti širem frontu korisnika, pa i onima koji tu i tamo preferiraju akcionu fotografiju.
Kao i uvek, glavno pitanje je – šta ne valja? Na to pitanje ne postoji jasan odgovor. Realno, skoro svaka zamerka ovom aparatu, svojevrsno je traženje dlake u jajetu. I stari aparat je bio izuzetan proizvod, ali je D810 još bolji i jedino što se eventualno može pokazati problematičnim je spisak poboljšanja koji MOŽDA nije dovoljan da postojeće vlasnike D800(E) privoli na tranziciju. Ako ćemo baš da insistiramo na onome što nam kod D810 smeta, to bi bio moiré. Ova pojava i dalje postoji, mada smo gajili nadu da se Nikon za nju pobrinuo koršćenjem posebnih softverskih algoritama. Na žalost, to nije slučaj, pa ako ste često u poziciji da fotografišete teksure, možda D810 neće biti najbolji izbor, jer će iziskivati ozbiljan napor u obradi. Displej je još jedna od uslovno rečeno „spornih“ tačaka. On je dobar. Kvalitetan. Sada je čak lišen i eventualnih problema kolorne reprodukcije, budući da nudi opciju za korekciju iste. Međutim, zbog čega i dalje insistira na 4:3 odnosu stranica, nije sasvim jasno. Posebno kada znamo da je D5300 već dobio displej formata 3:2. Poslednju zamerku upućujemo rukohvatu. Iako se sa tim može živeti, ostaje osećaj da je on jednostavno oblikovan nezgrapno, neadekvatno gabaritima i masi aparata, te da nakon dugotrajnog držanja u rukama, uzrokuje njihov zamor. Skoro da zvuči nesuvislo pominjati ovo kao bitnu zamerku, ali to vam valjda govori koliko je Nikonu D810 teško naći pravu manu?
Da li postoji još nešto što bi neko nenaviknut na D800(E) trebao znati? O da, postoji – zahtevnost po pitanju resursa. Nedajte da vas zavaraju priče o jeftinim memorijskim karticama, skladišnom prostoru i super-brzim procesorima. Ako ste u poziciji da iole često fotografišete, obavezno je opskrbiti se većom količinom brzih memorijskih kartica (i to oba podržana tipa), kako na nekom fotografisanju ne biste ostali „bez filma“ i klijentelu ostavili nemom. Slično važi i za obradu već snimljenih fotografija. Fotografije u 36 MP su gladne resursa. Prosečan računar će imati ozbiljnih problema u obradi, pa je barem 16GB RAM-a jedino prihvatljivo za koliko-toliko lagodan rad. Sve će ovo vremenom biti prevaziđeno, u to ne treba sumnjati. Međutim, onaj ko aparat kupuje za sadašnjost, mora znati na šta treba da računa, odluči li se na profesionalnu eksploataciju Nikona D810.
Zažmurimo li na jedno oko, u Nikonu D810 ćemo prepoznati jednog od najpoželjnijih aparata današnjice, bez obzira na to ko kakve preferencije ima. Vanvremenska sprava za vanvremensku upotrebu. Bravo za Nikon, opet!
Kao ni ranije, ni sada nećemo ocenjivati aparat, već ćemo izneti najbitnije pozitivne i negativne utiske:
-Nivo detalja van svake konkurencije u maloformatnoj klasi;
-ISO raspon koji počinje od 64, a softverski od čak 32;
-Vrhunske high-ISO performanse;
-Dinamički raspon bez konkurencije u klasi;
-Svetlo i veliko tražilo;
-Kvalitetna izrada, najvećim delom od legure Mg;
-Maksimalno utišan i brz mehanizam zavesice;
-Dva memorijska slota;
-Brzina i agilnost;
-Bafer ogromnog kapaciteta;
-Virtuelni horizont u obe ose;
-Kvalitetan fullHD video zapis;
-„Zebra“ u video režimu;
-Nekompresovani izlaz preko HDMI konekcije;
-Bežična kontrola bliceva;
-Selektor modova pošteđen suvišnih pozicija;
-Izuzetna autonomija;
-Procesiranje RAW-a u aparatu;
-Real-time korekcija hromatskih aberacija u JPEG formatu;
-Podrška za objektive bez elektronike;
-Konačno Small-RAW format;
-Mehanizam zatvaranja tražila;
-displej je mogao biti i 3:2 proporcija;
-dubina rukohvata je manja nego što bi trebalo;
-nema IC prijemnik;
U prilogu pružamo originalno uputstvo za Nikon D810 u PDF formatu, na engleskom i srpskom jeziku, kao i mini-galeriju fotografija samog tela:
Nikon D810 Uputstvo na engleskom: LINK (PDF; 24MB)
Nikon D810 Uputstvo na srpskom: LINK (PDF; 31MB)
ma seti se ti jesi li tih pola sata bebu hranio kašicom ili klekovačom...za ovo ćemo mi lako... ;D ;)
Hehheh da druze canonski , to ti je kad kucas poruku i hranis bebu, kucao sam poruku pola sata a na kraju nisam ni znao sta sam napisao :D
kod ovakve makine to je još po najmanji problem.
I ako mislim da je moj Nikonski drugar pre mislio na ergonomiju nego na agronomiju, koja označava nešto sasvim drugo... ;)
Svaka cast na ovako opsirnom tekstu i testu :) Ja licno mislim da korisnici d800 (bilo koje verzije) nemaju potrebu da menjaju aparat za d810 :) Ja i da sam u mogucnosti ne bi menjao moj d800 za d810 :)
p.s Dosta se pise o toj tezini i agronomiji d800, ali navikne se covek. Duxx i ja smo fotkali yogu 3-4 sata u hladnoj reci skoro bez prestanka , meni tezina i agronomija nisu predstavljala problem, valjda se covek navikne :)
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D810, Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
DuxX
DuxX | 08. Nov, 2014, 10:46
Mali review gde Joey Terrill objašnjava zašto je prešao na N i tako to. Može biti zanimljivo.
http://penumbraproject.com/2014/11/05/switched-nikon/