Više od niskih cena
  • 011/407-21-09
  • 064/23-16-580
  • 065/23-16-580
  • Kontakt

Canon EOS 650D Test




DINAMIČKI RASPON

Test dinamičkog raspona, kao kategorije čiju je važnost vrlo teško opisati bez konkretnih primera, sprovešćemo na način kako smo to već radili u prethodnim testovima. Za manje upućene, dinamički raspon predstavlja sposobnost senzora (a nekada filma) da zabeleži što širi opseg tonova, a kritične tačke su detalji u najtamnijim, odnosno najsvetlijim delovima snimka.

Za razliku od malih, „kompakt“ aparata, DSLR aparati, opremljeni velikim senzorom, pružaju fotografu priliku da u post-procesu koriguje sopstvene greške ili naknadnim ispravkama nadomesti loše uslove i nesavršenosti A/D konverzije. Jedna od takvih situacija je i problem suženog dinamičkog raspona (u daljem tekstu – DR), koji je na digitalnim senzorima i dalje primetno slabiji u poređenju sa filmom, a najčešće se javlja kada fotografišemo izrazito kontrastne scene, poput pejzaža, gde nebo ostaje preeksponirano („spaljeno“) ili sam motiv ostane u senci, pa pude nedovoljno eksponiran, odnosno podeksponiran. Druga situacija je takođe česta – slučajno podeksponiranje ili preeksponiranje, može nastati zbog brze promene ambijenta ili proste greške fotografa. Bez obzira na uzrok, širi DR senzora će dati više prostora za korekciju i vraćanje fotografije u ravnotežu. Jedan takav primer ćemo obraditi i ovde.

Najpre da vidimo kako će se senzor EOS-a 650D snaći kada snimak podeksponiramo za cele četiri blende (situacija koja je česta kada blic ne bljesne ili bljesak bude nedovoljno snažan, na primer), a onda ga u post-procesu dosvetlimo za istu vrednost, približavajući snimak onome što je on inicijalno trebao biti:

Dinamički Raspon
ISO 100, -4EV podeksponiran snimak


Dinamički Raspon
Podeksponirani snimak, naknadno izvučen u obradi, povećanjem za 4 blende

Priloženi primer pokazuje odlično snalaženje ovog senzora sa ozbiljno podeksponiranim snimkom, iz koga je u obradi izvučeno gro detalja, a čak je i kolorit praktično netaknut. Proverićemo i obratnu situaciju – proces izvlačenja za četiri blende preeksponiranih („pregorelih“) fotografija:

Dinamički Raspon
ISO 100, +4EV preeksponirani snimak

Dinamički Raspon
Preeksponirani snimak, naknadno „izvučen“ u obradi, smanjenjem za 4 blende

Rezultat nije impresivan poput prethodnog. Zapravo, uopšte nije prihvatljiv. Konture su ostale, ali detalji na žalost – nisu. Kolorit je vidljivo narušen, a prejak kontrast je samo dodatno naglašen. Srećna okolnost je upravo činjenica da se „nezgode“ sa omašenim trajanjem ekspozicije uglavnom dešavaju „u minus“, podeksponiranjem, a ne baš srećna je i to da svetliji deo spektra neizostavno ulazi u sastav većine dnevnih fotografija (pa i nekih noćnih), što znači da je bitnije kloniti se preeksponiranih, nego podeksponiranih snimaka.

Postoji i treća oblast „ceđenja“ dinamičkog raspona, a tiče se kompenzovanja ekspozicije, kako bi se u post-procesu izvukle efektivne ISO vrednosti, koje inače nisu na raspolaganju u aparatu. Taj proces se u žargonu zove „push“, a praktikuje se korišćenjem najviše ISO vrednosti iz baznog raspona, podeksponiranjem za odgovarajući broj blendi i zatim dosvetljavanjem u obradi.

Pošto Canon 650D raspolaže maksimalnom baznom ISO vrednošću 12800, podeksponiranjem za samo jednu blendu bismo dobili, u aparatu već dostupnih, softverskih 25600, tako da ćemo početi podeksponiranjem za dve blende i time simulirati ISO 51200:

Dinamički Raspon
Softverski dobijenih ISO 51200, podeksponiranjem za 2 EV i i naknadnim izvlačenjem
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (ACR NR): 18MP, 12MP, 6MP, 2MP


... a rezultat koji ćemo dobiti „natezanjem“ za tri blende, predstavlja softverski ekvivalent ISO 102400:

Dinamički Raspon
Softverski dobijenih ISO 102400, podeksponiranjem za 3 EV i naknadnim izvlačenjem
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (ACR NR): 18MP, 12MP, 6MP, 2MP

Kao i na primeru ostala četiri aparata sa kojima 600D deli isti senzor (550D, 600D, 60D i 7D), bilo je za očekivati i vrlo slične (ako ne i identične rezultate). ISO 51200 je već u startu preveliki zalogaj. Agresivna redukcija šuma donekle radi posao, ali doslovno proždire detalje. Kontrast je očekivano prepojačan, zbog bitno sužene skale tonova, a krajnji rezultat je kao takav, upotrebljiv najdalje za nizak nivo maloformatne štampe (dnevne novine, C/B tehnika) ili za informativne svrhe u web uslovima.

Drugi nivo „silovanja“ RAW-a, ISO102400, dobijen podeksponiranjem za tri blende, bukvalno puca po šavovima i na praktičnom primeru pokazuje da mu APS-C familija senzora jednostavno nije dorasla (mada je ovo upitno i kod senzora većeg, „full-frame“ formata). Dobijeni rezultat, čak ni uz ovako masivan resize na web rezoluciju, ne možemo nazvati upotrebljivim. Kontast je toliko ispao iz balansa, da se broj nijansi upadljivo smanjio, što uz devastiran kolorit i grubo narušavanje čak i krupnijih detalja, čini ovaj zahvat uglavnom besmislenim. Ipak, situacija bi se u praksi mogla znatno popraviti u uslovima koji ne uključuju ovoliko konstrasta i drugačije su prirode osvetljenja, a to važi i za ostala dva primera „push“ procesa.

Na kraju možemo samo konstatovati da je Canon opravdano uvrstio ISO 25600 kao standardnu softversku vrednost, ali i da je „push“ tehnika izgubila na značaju što se ovog aparata tiče, budući da se ni simuliranih ISO 51200, a kamoli više od toga, definitivno ne može uzeti kao nešto iole upotrebljivo u svakodnevnim situacijama.

 

Komentari

Podelite sa prijateljima!