7. DINAMIČKI RASPON
Jedna od glavnih prednosti većih senzora u odnosu manje, pri čemu je posebno naglašena prilikom poređenja kompakt i DSLR aparata, jeste dinamički raspon, tj. njegova širina. Za manje upućene, dinamički raspon predstavlja sposobnost senzora (i filma, naravno) da zabeleži što širi opseg tonova, od najtamnijih, do najsvetlijih. Osim što širi dinamički raspon čini krajnji rezultat prijemčivijim za oko, čineći ga vizuelno sličnijim realnom viđenju, može značiti i bolju otpornost RAW snimka na jaču obradu, izvlačenje najsvetlijih i najtamnijih partija (sa posebnim težištem na „pregorele“ (RGB:255,255,255), odnosno „zapušene“ (RGB;0,0,0) površine), ali i mogućnost simuliranja ISO vrednosti, viših od onih dostupnih u aparatu.
Jedan vid iskorišćenja šireg dinamičkog raspona je i „izvlačenje“ snimaka koji su iz nekog razloga nepravilno eksponirani. To se najčešće dešava kada u žurbi ne promenite aktivni mod, ne prilagodite parametre ili blic „zaboravi“ da opali. U takvim situacijama, snimak može biti podeksponiran ili preeksponiran za nekoliko blendi, a mi ćemo najpre videti kako se RAW fajl novog aparata nosi u slučajevima podeksponiranja, odnosno preeksponiranja za cele četiri blende, na baznoj ISO vrednosti (ISO100).
Snimak iz aparata inicijalno izgleda ovako:
ISO 100, -4EV podeksponiran snimak
A nakon procesiranja i prosvetljavanja za odgovarajuću vrednost, dobili smo sledeći rezultat:
Podeksponirani snimak, naknadno izvučen u obradi, povećanjem za 4 blende
Kao što se može videti, D7000 je sposoban da obezbedi vrlo visoku odstupnicu za eventualne greške prilikom eksponiranja, pa će i ozbiljno promašene parametre često biti moguće popraviti prilikom obrade, čak i na vrlo teškim snimcima, poput ovde priloženog. Drugi, mada znatno ređi slučaj, je jako preeksponiran snimak, kada najveći deo svetlijih partija biva nepovratno izgubljen:
ISO 100, +4EV preeksponirani snimak
Već na prvi pogled je jasno da je bitka dobrim delom izgubljena:
Preeksponirani snimak, naknadno „izvučen“ u obradi, smanjenjem za 4 blende
A i dokaz iz prakse potvrđuje slutnje. Svetliji tonovi će i dalje ostati teren na kome caruje stari, dobri, analogni film. Dok je iz podeksponiranog snimka izvučeno skoro 95% detalja, sa tek sporadično narušenim koloritom i pojavom artefakta, preeksponirani snimak je povraćen tek za (odokativno) 30-40 % potrebnog, a najsvetliji tonovi su nepovratno izgubljeni. Narušen je i kolorit, a kontrast je gotovo nemoguće umiriti.
Postoji i treća oblast „ceđenja“ dinamičkog raspona, a tiče se kompenzovanja ekspozicije, kako bi se u post-procesu izvukle nepostojeće ISO vrednosti, u situacijama kada svetla nema dovoljno i kada vrednosti koje su na raspolaganju jednostavno nisu dovoljne za dobijanje nestrešenih snimaka. Taj proces se u žargonu zove „push“, a praktikuje se korišćenjem najviše ISO vrednosti iz baznog raspona, podeksponiranjem za odgovarajući broj blendi i zatim dosvetljavanjem u obradi. Pošto Nikon D7000 raspolaže maksimalnom nativnom ISO vrednošću 6400, podeksponiranjem za jednu i dve blende bismo dobili, u aparatu već dostupne, softverski dobijene ISO12800 i 25600, tako da ćemo početi podeksponiranjem za tri blende i time simulirati već dovoljno ambicioznih ISO51200:
Softverski dobijenih ISO 51200, podeksponiranjem za 3 EV i i naknadnim izvlačenjem
(klik na fotografiju za punu rezoluciju bez uklonjenog šuma)
Rezultat koji ćemo dobiti „natezanjem“ za cele četiri blende, predstavlja softverski ekvivalent ISO 102400:
Softverski dobijenih ISO 102400, podeksponiranjem za 4 EV i naknadnim izvlačenjem
(klik na fotografiju za punu rezoluciju bez uklonjenog šuma)
I pored možda preambicioznog ukupnog raspona, koji seže od 100 do ISO 25600, a sugeriše bezmalo impresivnu dinamiku i kontrolu šuma, moramo reći da Nikon D7000 ipak nije doneo mogućnost neograničenog maltretiranja RAW-a u post-procesu, mada mu se mora odati priznanje za vrlo ubedljiv nastup! Nije ništa novo da je ISO51200 previše krupan zalogaj za APS-C senzore, kao i da se u jednom mizernom procentu ovakve fotografije mogu upotrebiti u web-rezoluciji, ali treba reći da ćemo ipak morati da sačekamo vreme kada će se ovakve ekstremne ISO vrednosti nametnuti kao standard.
Drugi zahvat, simulacija još ekstremnije ISO 102400 vrednosti, kao i mnogo puta do sada – praktično govori sama za sebe. Totalno devastiran kolorit, nedostatak kontrasta, plavi prizvuk koji dominira (pogotovo tamnijim partijama) i šum koji je progutao veći deo detalja, pokazuju da je možda vreme da se napredak najzad okrene boljem iskorišćenju već postojećih senzora, povećanjem DR-a. Njega ni sada nije premalo, ali stičemo utisak da danas ISO i rezolucija prodaju aparate više nego što zaslužuju.
@Zoki: ne prepisuj sa drugih foruma ;) :P.
dok prepisujem sebe, sve je ok
ako krenem druge ... onda je vec problem :)
Tradicija, ... da se Nikon aparati u testovima fotografišu sa Canon aparatima, jeste nešto uspostavljeno od strane Nikona.
aaaa sad je meni jasno zasto su Nikoni lepsi. ;D
Bravo Storm...sjajan i profesionalno napisan te(k)st! U tvom stilu i na nivou najboljih testova, kao i ranije.
@Zoki: ne prepisuj sa drugih foruma ;) :P.
Pazi, postaje gadno da se čita sve ovo. :D
Iskreno, mislim da je neozbiljno čitati ovaj test, a u drugom tabu nemati test 60d
Koliko vidim, iscedio si ga sveCki.
PS
Tradicija, ... da se Nikon aparati u testovima fotografišu sa Canon aparatima, jeste nešto uspostavljeno od strane Nikona.
Mislim, ... tebe to ne obavezuje da ne prekineš tradiciju, .... znaš li to? :D :D :D :D :D
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D7000 TEST
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
StORM48
StORM48 | 25. Jan, 2011, 23:23
Nikon Rumors je objavio nezvaničnu informaciju i potvrdio da je senzor u D7000 Sonyjev.
Chipworks.com je objavio priču o "raskomadanom" D7000, a u paketu i uvećani snimak parčeta pertinaksa, na kojem čuči senzor:
U nastavku upućuju i na DxO poređenje, koje je konstatovalo praktično istovetne rezultate kao i sa Sony α580: LINK
Ne smatram ovo nešto naročitno bitnom "vešću", već čisto informativno navodim, pošto prilikom pisanja testa nisam imao ovu informaciju na raspolaganju, a Nikon je bio tvrd na svojoj "entirely designed by Nikon" frazi, prilikom dostavljanja informacija.
Pozdrav