Više od niskih cena
  • 011/407-21-09
  • 064/23-16-580
  • 065/23-16-580
  • Kontakt

Canon EOS 5D Mark III Test

 


6. REPRODUKCIJA BOJA

Za razliku od kompakt klase fotoaparata, DSLR-ovi neizostavno poseduju RAW format, koji korisnicima obezbeđuje jedan oblik „imuniteta“ na loš kolorit, uz uslov da se eventualne nepravilnosti, bilo po pitanju balansa bele ili opšte kolorne reprodukcije, otklone u fazi obrade. Iako percepcija boja spada u nešto individualno, Canon oduvek ima dobru reputaciju kada je njena reprodukcija u pitanju. Ni 5D Mark III ovde nije izuzetak. Boje su dobro balansirane i zahtevaju tek sporadične, minorne korekcije, što je u RAW formatu rutinski posao za verzirane digitalne umetnike.

Potencijalno mnogo veći problem mogu biti boje na koje fotograf ima daleko manje uticaja i uži manevarski prostor po pitanju obrade. JPEG spada upravo u takve slučajeve, kako zbog kompresije koja prelaze čini osetljivijim na kolorne korekcije, tako i zbog 8-bita po kolornom kanalu kojom je ograničen. Zbog toga je jako bitno kakav kolorit aparat obezbeđuje u ovom formatu. To znaju i proizvođači, te zato svaki aparat pored podrazumevanih postavki („default“ obrade, tj. kolornog stila), pruža mogućnost manjih i većih korekcija kolorita, što mogućnošću odabira predefinisanih, što „štelovanju“ postojećih. Canon tradicionalno nudi šest predefinisanih kolornih stilova. Najosnovniji, podrazumevani, označen je kao „standard“, a najbliži je onome što će većina posmatrača prepoznati kao najpoželjnije – bez prevelikih devijacija u tonalitetu, bez „prenapucanih“ boja i kontrasta i sa umerenim oštrenjem. Ostalih pet je namenski orjentisano, spram različitih okolnosti i motiva na kojima će se aparat koristiti. Tu su portrait, landscape, faithful, neutral i monochrome. Sledećih par primera, urađenih korišćenjem standard kolornog stila, možemo smatrati reprezentativnim, a snimljeni su u uslovima koji omogućavaju unutrašnjoj obradi da se pokaže u najboljem svetlu:

Reprodukcija boja

Reprodukcija boja

Reprodukcija boja

Reprodukcija boja

Reprodukcija boja

Na sledećim primerima možemo uporediti razlike među predefinisanim kolornim stilovima, u kontrolisanim uslovima:

Reprodukcija boja
Standard kolorni stil


Reprodukcija boja
Portrait kolorni stil


Reprodukcija boja
Landscape kolorni stil


Reprodukcija boja
Neutral kolorni stil


Reprodukcija boja
Faithful kolorni stil


I pored širokog izbora i naizgled pokrivenih svih motiva, kolorni stilovi vam često mogu učiniti medveđu uslugu. Pošto se njihov način promene kolorita drastično razlikuje od onoga što poznajemo korigujući balans bele (WB), sve eventualne kolorne devijacije je izuzetno teško ispraviti u post-procesu, bez ozbiljnijeg iskustva, sve i da stavimo na stranu inače slabiji potencijal 8-bitnog JPEG-a, na koji kolorni stilovi jedino i utiču. S toga je preporučljivo držati se standard stila sve dotle, dok niste apsolutno sigurni da su vam potrebni i ostali. Ukoliko je pak takav slučaj u pitanju i spremni ste na rizik, nekada kolorni stilovi mogu doneti sasvim dopadljive rezultate, bez potrebe da naknadno vršite bilo kakve intervencije. Naravno, sve dok se držite namene pojedinih stilova. U odnosu na standard, još je jedino „neutral“ kolorni stil krajnje benignog karaktera, pošto je njegov kolorni ton zapravo neobrađena verzija RAW-a, nad kojim je izvršena samo WB korekcija, ukoliko je bila uključena.

Kao što svi digitalni aparati već godinama nude, tako i novi 5D raspolaže monohromatskim stilom, kojim se simulira C/B fotografija. Varijacija u unutrašnjoj obradi C/B fotografije ima nekoliko, a variraju od proste desaturacije:

Reprodukcija boja
Obična C/B („monohrom“) konverzija


...do provlačenja kroz kolorne filtere, kakvi su nekada korišćeni, kada je bilo potrebno neke kolorne kanale naglasiti, a neke umiriti:

Reprodukcija boja
C/B konverzija sa simulacijom dodatnih kolornih filtera

Dodatno, C/B konverzija može biti i tonirana, tako da monohromatska osnova bude u jednoj od četiri boje:

Reprodukcija boja
Tonirana monohromatska konverzija

Premda ovakva vrsta C/B konverzije jeste ograničena u značajnoj meri, bez obzira na spektar podešavanja, početnicima može biti dobra odskočna daska za eksperimentisanje, barem dok ne posegnu za ručnom obradom u omiljenoj grafičkoj aplikaciji. 

Pitanje balansa bele u uslovima veštačnog osvetljenja, oduvek važi za slabu tačku digitalnih fotoaparata. Vremenom se to kretalo na bolje da bi danas aparati grešili mahom i prostoru osvetljenom sa toplom rasvetom, koja svojom temperaturom gravitira u okvirima od 2000-3500 Kelvina. Canon 5D Mark III se ovde snalazi relativno dobro, u zavisnosti od inteziteta svetla i ujednačenosti svetlosnih izvora u prostoriji. Kao ni većini drugih aparata, ne prija mu mešano svetlo različitih temperatura i tada se najčešće dešavaju greške sa automatskim balansom bele (AWB). Tada je najbolje posegnuti ručnim podešavanjima pomoću niza od 6 predefinisanih WB profila, kojima se aparat brzo može prilagoditi konkretnoj situaciji. Tu su: Daylight (5200 Kelvina; dnevno svetlo), Shade (7000 Kelvina; senka), Cloudy/Twilight/Sunset (6000 Kelvina; oblačno, sumrak, zalazak), Tungsten (3200 Kelvina; sve vrste sijalica sa užarenim vlaknima), White Fluorescent Light (4000 Kelvina; fluorescentna svetla, neonke itd) i Flash, koji je namenjen snimanju sa blic rasvetom svih vrsta. Pored predefinisanih, Canon 5D Mark III nudi i Custom temperature - ručno setovanje balansa bele, merenjem sa postojeće fotografije, ali i Kelvin skalu, omiljenu alatku verziranih fotografa. Ako ni sve ovo nije dovoljno da biste postigli ispravan balans bele, u meniju je ponuđena i WB Shift funkcija, kojom se balans bele dodatno može korigovati u četiri kolorna smera (crvena, zelena, plava i magenta), ukoliko snimci poseduju primesu neke boje.


Komentari (5)

avatar

StORM48


StORM48 | 10. Jun, 2013, 00:09

Soon... ;)

Pozdrav

avatar

Petko30


Petko30 | 09. Jun, 2013, 22:55

Storm kada će d7100 da bude obrađen?

avatar

StORM48


StORM48 | 26. Maj, 2013, 10:17

Ja samo ne razumem onaj gornji post. Pa RAW output je Canon uključio pre više nedelja, u paketu sa novim FW-om koji omogućava i AF na blendi f/8. ML verovatno donosi tonu drugih poboljšanja, ali RAW video - to mk3 već ima.

Pozdrav

avatar

Zoran Rodic


Zoran Rodic | 15. Maj, 2013, 08:02


All this is rather tragic, because quite simply, Canon don’t deserve this success.


:)


Hau jes nou. :) Pa sto onda ne naprave ML za BENQ?

avatar

Hornet


Hornet | 14. Maj, 2013, 23:31

All this is rather tragic, because quite simply, Canon don’t deserve this success.


:)

Podelite svoja iskustva ili postavite pitanje

Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 5D Mark III Test

Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.

Podelite sa prijateljima!