Više od niskih cena
  • 011/407-21-09
  • 064/23-16-580
  • 065/23-16-580
  • Kontakt

Nikon D500, Test

 

ISO TEST, JPEG

Za JPEG u ISO testu važi isto što smo naveli i u testu detalja – nekada za pažljivu obradu u RAW-u nema vremena, a nekada ni volje. U takvim trenucima je dobro znati koji su limiti aparata koji posedujemo, kako bismo parametre prilagodili situaciji, ali ne dovodeći se u poziciju da konačni rezultat bude neprihvatljiv.

ISO test u JPEG formatu uvek daje drugačije rezultate. Čak i kada je međusobni odnos nekih modela sličan RAW komparaciji, JPEG u jednačinu unosi i element kompresije, koja se na svojevrstan način manifestuje kao oblik redukcije šuma. Tako se može desiti da se aparati potpuno drugačije pokažu u JPEG, što može biti veoma bitno za sve one koji svakodnevno i rado koriste ovaj format. Ovaj put ipak sumnjamo da će se Nikon D500, barem kada je poslednjih 5 ISO vrednosti u pitanju, pokazati drugačije u odnosu na RAW test.

Ipak, pogledajmo…

103_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_resize.jpg 

100% kropovi sa sva tri tela, JPEG iz aparata, „standard“ kolorni profil, bez dodatne obrade i redukcije šuma (s leva na desno – D500, 7D Mark II i X-T2):

104_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso50.jpg

105_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso100.jpg

106_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso200.jpg

107_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso400.jpg

108_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso800.jpg

109_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso1600.jpg

110_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso3200.jpg

111_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso6400.jpg

112_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso12800.jpg

113_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso25600.jpg

114_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso51200.jpg

115_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso102400.jpg

 

116_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso204800.jpg

117_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso409600.jpg

118_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso819200.jpg

119_T39_4-ISOtest_JPEG_studio_iso1638400.jpg

Nismo iznenađeni što se rezultati i opšti međusobni odnos razlikuju. To je uobičajeno kada je JPEG u pitanju – veoma se često jedan te isti senzor može pokazati drastično drugačije kada je angažovano interno procesiranje. Ono što je u konkretnom slučaju upečatljivo je pozicija Fuji senzora – bez obzira na očigledan i jasan zaostatak u eksponiranosti, kada se radi o RAW formatu, ceo problem izostaje u slučaju JPEG-a. Veća sloboda internog procesiranja omogućava i bolji konačni rezultat, barem kada su ISO performanse u pitanju. S toga i ne treba da čudi što je Fuji X-T2 u ovom slučaju u jasnoj prednosti nad ostalim rivalima. Ako izostavimo ISO 50, koji poseduje samo Nikon, sva tri aparata se drže sličnih rezultata samo do ISO 800. Preko toga se već pomaljaju razlike. Najpre suptilne, a onda i sve uočljivije. Nikon i Canon su veoma slični, kako po pitanju šuma, tako i po količini zabeleženih detalja. Konturna oštrina je, usled izostanka AA filtera, i dalje na strani D500, dok je Fuji iznad oba suparnika, kako po pitanju šuma, tako i po pitanju detalja i oštrine. Ovakav trend počinje sa ISO 3200 i završava se tek na ISO 25600. Iznad te vrednosti je Fuji-ju preostalo samo još ISO 51200, kada X-Trans senzor počinje već ozbiljno zaostaje po pitanju osetljivosti, te se opet vraćamo na problem pomenut u ISO testu RAW formata.

Naravno, nema iznenađenja činjenicom da H1 do H5 ISO vrednosti nemaju gotovo nikakvu, osim marketinške uloge, pa je i u ovom slučaju Nikon ozbiljno podbacio. Ne toliko zbog samih „performansi“ (jer su one u principu najbolje što APS-C format danas može da ponudi), koliko zbog uopšte dolaska na ideju da izvedu ovako nepotreban i nespretan potez. Ako je ovaj deo raspona u RAW-u bio loš, stvarno loš… verujte nam da je ovaj u JPEG formatu još gori!

Kao što smo ranije već naveli, algoritam JPEG kompresije zbog svoje prirode ima efekat čiji je krajnji rezultat ponekad jako sličan algoritmima redukcije šuma. Zbog toga se fotografije koje su pretrpele jaču JPEG kompresiju, nekad mogu učiniti očišćenim od šuma. Kada zaista postoji potreba za internim čišćenjem, Nikon D500 nudi veoma dobar algoritam redukcije šuma. Ponuđen je u tri nivoa, a učinke svakog od njih ćemo videti u nastavku. Scena je nepromenjena:

120_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_resize.jpg

100% kropovi sa D500, s leva na desno – NR isključen, low, normal i high:

121_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso50.jpg

122_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso100.jpg

123_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso200.jpg

124_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso400.jpg

125_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso800.jpg

126_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso1600.jpg

127_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso3200.jpg

128_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso6400.jpg

129_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso12800.jpg

130_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso25600.jpg

131_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso51200.jpg

132_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso102400.jpg

133_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso204800.jpg

134_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso409600.jpg

135_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso819200.jpg

136_T39_4-ISOtest_JPEG_NR_iso1638400.jpg

 

Prvi nivo redukcije je veoma diskretan do ISO 3200 i gotovo da ne utiče na količinu detalja. Od 6400, pa naviše, uticaj čišćenja se već vidi, tako da uz kolorni šum, nestaje i dobar deo finih detalja. Ipak, trend pojačanja destruktivnosti se otprilike tu i zaustavlja, pa se tek na vrednostima iznad ISO 102400 mogu primetiti ozbiljnije posledice agresivne redukcije. Međutim, kada se to uporedi sa drugim i trećim stepenom redukcije, tek onda dolazi do spoznaje koliko je prvi nivo zapravo blag po pitanju devastacije snimaka. Drugi i treći stepen redukcije su toliko agresivni, da se postavlja pitanje koliko uopšte ima smisla koristiti ih čak i na vrednostima do ISO3200. S druge strane, agresivna redukcija se i koristi samo na najvišim ISO vrednostima, pa je i paradoks očigledan – da bi efekat redukcije bio diskretniji, treba je koristiti samo na nižim ISO vrednostima… ali, ko bio uopšte i želeo da koristi redukciju na snimcima koji ne obiluju šumom?

Bez obzira na sve to, primetili smo jedan interesantan fenomen. Iako u RAW formatu izgledaju gotovo beznadežno, ISO 102400 i 204800 ovde deluju skoro pa upotrebljivo (posebno 102400), a čak se i na 409800 mogu razaznati neke konture, premda ne bismo išli baš tako daleko, da toj vrednosti dodelimo prelaznu ocenu. Poslednje dve vrednosti su besmislene šta god im radili. Jednostavno, kada je neka stavka prisutna samo da bi zadovoljila nečiji spisak želja, onda to najčešće izgleda upravo ovako.

Ako od Nikona D500 budete očekivali tačno ono što se od njega racionalno i može očekivati, mala je verovatnoća da ćete biti razočarani ISO performansama. Ukoliko ste se ipak upecali na marketinški trik, hladan tuš je neminovan jer je ovo, bez ikakvih dvojbi, prevelik zalogaj čak i za najbolje moguće FF senzore.

 

Komentari (1)

avatar

dario084


dario084 | 06. Jun, 2017, 19:24

Prije svega pohvale za test, šteta jedino što je došao u malo krivo vrijeme kada smo očito svi na terenu i fotografiramo pa ne stignemo diskutirati o jednom takvom dragulju kao što je ovaj  :D

Kao fotograf gotovo mu i ne vidim manu. To što nema blic meni je čak i prednost jer se dobiva robusnost, a rad sa blicevima ne mogu komentirati pošto sam Canon user, ali vidim da svi (barem koje sam ja vidio, fotografiranje vjenčanja) rade sa raznim triggerima, a imaju D610, D750 i D800/810, pa čak i stari D700. To je ipak fotoaparat namijenjen ljudima koji znaju što rade, a triggeri su po meni bolje rješenje ako su iste ili bar slične funkcije kao na Canonu.

Osobno sam imao priliku koristiti D500, na kratko, ali i u tom vremenu sam očito kao i vi, ostao oduševljen AF-om.

Moje mišljenje je da ako dođe nasljednik D810 u ovom istom pakiranju sa FF senzorom, da će Nikondžije biti sretni jedan jako dugi period, a to mislim na one koji si ne mogu priuštiti D5.

Evo i jedno pitanje, vidim da ste D500 uparili i sa Sigmama Art 24, 35 i 50 mm, pa kakva su vam iskustva vezana za AF?

Lp  ;)

Podelite svoja iskustva ili postavite pitanje

Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D500, Test

Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.

Podelite sa prijateljima!