REZIME
Sa zadrškom od dve generacije, konačno smo dobili dostojnog naslednika prvobitnog EOS-a 5D. Naravno, da ovakva tvrdnja ne stoji, ali bi se neki zaista složili s njome. Canon je, i pored nesumnjivo sjajnih aparata kakvi su 5D Mark II i 5D Mark III, njima na neki čudan način uspeo da praktično kontrira željama potencijalnih kupaca. 5D Mark II je doneo vrhunski senzor, ali je manje-više sve ostalo bilo zaglavljeno na prelasku iz prošlog u novi vek. To je javnost dočekala na nož, pa je sa 5D Mark III, Canon konačno popravio gotovo sve zamerke upućene EOS-u 5D Mark II, ali bez nekog naročitog angažovanja na polju senzora. Nezadovoljstvo je i tada bilo aktuelno, iako mislimo da je većim delom neopravdano.
Prostora za unapređenja je, dakle, bilo. Pitanje je jedino da li je bilo mogućnosti… ili volje.
Fotoaparat koji imamo pred sobom i sa kojim smo do trenutka zaključenja testa proveli više nego dovoljno vremena da evaluaciju možemo izvesti bez zadrški i preteranog vaganja, konačno stavlja tačku na sve zamerke i kritičarima oduzima i tih nekoliko poslednjih aduta koji su im ostali. Rezolucija, dinamika, ISO performanse, video, autofokus, zaptivenost… sve su to aspekti u kojima novi aparat naprosto briljira. Barem najvećim delom.
Senzor je definitivno stavka koja zaslužuje i najveći aplauz. Atipično za Canon, senzor nije doživeo unapređenje samo jednog njegovog segmenta, već je u celini dizajniran kao potpuno novi proizvod. Rezolucija od celih 30MP ga čini boljim od prethodnika, naprednijim od direktne konkurencije i dovoljno otpornim na protok vremena, dok ga ISO performanse izdižu u sam vrh koji industrija može da ponudi u ovom trenutku. Možda nije najbolji, ali je sigurno među najboljima. Što se dinamičkog raspona tiče, on je konačno podignut na nivo dostojan najvećeg svetskog proizvođača foto opreme, što baš i nije bio slučaj u godinama koje su iza nas.
„Bolje ikad, nego nikad“, kaže stara izreka, a neki jednostavan zaključak vezan za dinamički raspon Canon EOS 5D Mark IV je – KONAČNO! U godinama unazad, a naročito nakon prezentacije Nikonovog D800/D800E, Canon je održavao jasan i ne baš mali zaostatak na polju dinamičkog raspona. Bez obzira što su te razlike često teorijske i retko primenjive u praksi (barem ukoliko se držimo školski tačnog eksponiranja), definitivno su predstavljale trn u oku vernih vlasnika Canon sistema, koji su do tada bili potpuno odviknuti od nečega što zovemo kompromisom. Samo je snaga brenda uticala na to da Canon, poput broda koji tone, ne bude napušten od strane vernih korisnika, a u korist suparničkog sistema. Oni koji su ipak prešli na neki drugi brend, imaće razloga da ponovo pogledaju za sobom, dok će svi drugi moći konačno da odahnu i mirne glave dočekaju svoj omiljeni aparat nove generacije. Podsećajući se iskustava sa 80D (njegov DR nije baš briljirao kao kod 5D Mark IV; prim.aut.), svedoci smo da to ne mora uvek ići glatko… a najčešće i ne ide, pa se ni 5D Mark IV ne može uzeti kao nekakva garantovana referenca za buduće senzore ovog proizvođača. Svaki model je priča za sebe, te ga kao takvog treba i posmatrati.
Listi novina koje senzor pruža, još nije kraj! Dual-pixel tehnologija, koja je inicijalno služila samo kao odlično rešenje za problem kontinualnog fokusiranja u LV modu, dobila je svoju dodatnu svrhu, promovišući Dual-pixel RAW, kao poseban format zapisa fotografija, koji je sposoban da zabeleži apsolutnu količinu informacija poteklih sa senzora (uključujući i svaki udvojeni piksel zasebno), u cilju naknadnog sprovođenja nekih korekcija koje su donedavno bile potpuno nezamislive. Naravno, kako to uvek biva, svrha svega toga je i dalje više teorijska, nego li praktična (barem ako računamo na učestalost situacija u kojima bi se svemu tome mogla naći praktična primena), pa nam ostaje da se nadamo da Canon neće stati na ovome, te da će Dual-pixel tehnologija nastaviti da živi i u budućim Canon projektima. Recimo, kao izvor povećanja ukupne rezolucije iz jedne fotografije?
Na spisku podsistema koji ovakav aparat prate na visini zadatka, nalaze se i AF sistem, svetlomer, memorijski kontroler, ali i displej, čija osetljivost na dodir donosi sjajnu polugu za kontrolu aparata u video modu.
Kad smo već kod video moda, utisak koji je isti ostavio na nas, nije ni potpuno pozitivan, ali je i daleko od negativnog. Sve što je Canon do sada nudio u svojim aparatima i dalje je tu. S tim da je ovo prvi put da u klasi van specijalizovanih video kamera, ponudi i 4K rezoluciju. Međutim, da sve ne bude idealno, pobrinuo se projektni tim, koji je kao osnov svega imala zacrtan uslov da novi aparat ne sme ugroziti EOS Cxxx liniju proizvoda. Opet. S toga ne treba da čudi što 5D Mark IV poseduje 4K rezoluciju samo u 1.74x krop modu (u prevodu – manji format čak i od APS-C), zbog čega trpi i njegova upotrebna vrednost. Da to ne bude sve, i način kompresije je unikatan, pa će 5D Mark IV, usled angažovane MJPEG kompresije, biti nesrazmerno zahtevan po pitanju resursa. To u nekom momentu može biti zgodno, ali u većini slučajeva ostaje samo teret. Mišljenja smo da je MJPEG izabran kao idealan oblik kompresije kojem se ne može zameriti kvalitet, ali po cenu lakoće eksploatacije, kako bi namenske video proizvode ipak zadržali u okvirima ekskluzivnog. Ipak, kompresiju i memorijsku zahtevnost bismo nekako i podneli, ali krop faktor je jednostavno nedopustiv. Pogotovo takav da ne pokriva ni celi APS-C format!
Displej je doveden na nivo koji je gotovo idealan, a sigurni smo da će oni najizbirljiviji ipak biti nesrećni što je izostavljen rotirajući zglob. S druge strane, na ovu zamerku je lako zaboraviti nakon što isprobate efikasnost ekrana osetljivog na dodir. Selekcija fokusnih polja, praćenje mete, promena parametara… sve se to vrši veoma jednostavno i precizno, što će (opet) naročito oduševiti ljubitelje video zapisa.
Ergonomija i zaptivenost su posebna stavka. Canon je na ovom polju oduvek na vrhu po praktičnosti i tu je zaista teško naći bilo kakvu zamerku. Sve je ukrojeno i upakovano tako da je za vrlo kratko vreme moguće u potpunosti ovladati aparatom i prepustiti se uživanju ili ozbiljnom radu. Naravno, Canon se uvek potrudi da neke logične stvari ostavi nelogičnima i time ostavi prostora za popravke na sledećoj generaciji. Svetlomer je i pored svoje svestranosti i sofisticiranog dizajna koji može da prepozna sve i svašta, i dalje nesposoban da spot merenje izmesti na izabranu AF tačku, već forsira samo centralnu. Ovo je još uvek ozbiljna mrlja u koncepciji profesionalno orjentisanih Canon DSLR-ova, a proizvođać nas iznova i iznova uverava da nema nameru da to ikad koriguje, sve dok i poslednja sprava koja može da napravi fotografiju to najpre ne omogući. A možda čak ni tada.
Nismo posebno oduševljeni ni time što su APS-C i APS-H modovi izostavljeni, iako je EOS 5Ds sugerisao da će to ubuduće biti uobičajena stavka na spisku mogućnosti. To se nije desilo, pa od podizanja univerzalnosti na još viši nivo, ovaj put ništa. Izostavljanje IC prijemnika sa zadnje strane smatramo velikim nedostatkom većine Canon DSLR-ova, ali ovde to možda i nije toliko izraženo, s obzirom da nas je Canon konačno udostojio Wi-Fi/NFC modula, kojim se gotovo svaki „pametni“ uređaj može iskoristiti kao veoma napredni vid daljinskog okidača. S obzirom na način kako je ova funkcija rešena i po pitanju kontrole sa računara, kao najveća prepreka potpunom uživanju se može ispostaviti jedino mrzovolja vlasnika da celu proceduru isprati do kraja i obezbedi sebi veoma elegantan rad sa stativa. A oni koji vole da putuju i kreiraju beskrajne kolekcije fotografija sa svih meridijana, obradovaće GPS modul. Sve su ovo komponente koje smo u nekim trenucima viđali i na višestruko jeftinijim aparatima, ali se može reći da je ovo prvi put da sve to na gomili vidimo u jednom, high-end modelu.
Obično izbegavamo da nekom modelu damo podršku bez određenih ograda, ali ovaj put će takva praksa biti pogažena – Canon EOS 5D Mark IV je trenutno najsvestraniji Canon koji se može kupiti, a da kombinuje 35mm senzor, vrhunski autofokus, ergonomiju i sijaset veoma moćnih funkcija, pri čemu se određene zamerke mogu izneti jedino u pravcu video moda. Ipak, ne smatramo ga idealnim za svakoga. Ako ste se tek opredelili za uživanje u fotografiji, kupovina ovakvog modela je realno nepotrebna. Ako prelazite sa nekog entry-level APS-C modela, u najvećem broju slučajeva važi ista ocena.
Međutim, ukoliko ste u godinama unazad, stasali do nivoa da komandama postojećeg aparata odlično vladate, APS-C format vas ograničava, a imate i budžet koji zahteva optika dostojna ovakvog foto aparata, onda bi 5D Mark IV mogao biti za vas idealan pratilac u godinama pred nama. Ukoliko ste na nekom drugom sistemu, izbor nije tako jednostavan, jer takve migracije su retko isplative bez ozbiljne analize. Ipak, jedno je sigurno, prelazak ovaj put neće biti kompromis kakav je nekad bio. U to smo sigurni.
Kao ni ranije, ni sada nećemo ocenjivati aparat, već ćemo izneti najbitnije pozitivne i negativne utiske:
DOBRO:
-Izuzetna količina detalja, uprkos prisustvu AA filtera;
-Širok dinamički raspon senzora;
-Izuzetno precizan i veoma brz AF;
-Inteligentno i verno merenje svetla;
-Svetlo i veliko tražilo sa dinamičkim prikazom kontrola i parametara;
-Mogućnost kontrole skoro svih parametara bez odmicanja aparata od očiju;
-Izuzetna ergonomija i prilagodljivost komandi;
-Brzina i agilnost;
-Mehanizam zatvarača sa ublažavanjem trzaja;
-Potpuna kontrola dugih (bulb) ekspozicija i intervalometra u samom aparatu;
-Veliki memorijski bafer;
-Mogućnost prilagođavanja Quick Control Screen-a do najsitnijih detalja;
-Kvalitetna izrada i visoka zaptivenost;
-Dva memorijska slota;
-Odličan displej 3:2 formata;
-Elektronska libela u obe ose;
-Procesiranje RAW-a u aparatu;
-Real-time korekcija optičkih anomalija objektiva u JPEG formatu;
-Dual-pixel RAW;
-Dual-pixel AF;
-4K video visokog kvaliteta;
-Precizno definisanje internog oštrenja;
-Integrisani Wi-Fi/NFC/GPS moduli;
-USB 3.0 konekcija sa zaštitom konektora;
MOGLO JE BITI BOLJE:
-4K video samo u 1.76x krop modu i MJPEG kompresiji;
-Mono interni mikrofon;
-Zumiranje prikaza jednim tasterom;
-Nedostatak IC prijemnika i sa zadnje strane;
-Bežična kontrola bliceva?
-Spot merenje i dalje vezano samo za centralnu tačku;
U prilogu pružamo originalno uputstvo za Canon EOS 5D Mark IV na engleskom jeziku, kao i mini-galeriju fotografija samog tela:
Canon EOS 5D Mark IV Uputstvo na engleskom: LINK (PDF; 36 MB)
Citiram:
A bit misleading. It's not a simple firmware upgrade that you can do at your own. On canonrumors you can read that canon will install additional heatsinks for these new features to prevent overheating. That is the reason why they will charge money.
No svejedno je opasno su*ac*i
C-Log for $99> LINK
Kakav pederluk. Već od prvog dana se priča da će C-Log biti na raspolaganju, [u>besplatno[/u>, i sad ovo. Za postojeće korisnike doplata 99 dolara, dok će novi kupci tela imati aparat sa već implementiranim C-Log-om. Stvar je u tome da upgrade podrazumeva i određene HW izmene (? :o), pa otud i ova naknada. Svašta.
Sećam se da smo u nekoj temi o ovome diskutovali i eto, glasine su bile istinite, ali delimično, jer inicijalne priče nisu pominjale ništa osim FW peglanja. Bolje išta, nego ništa, ali stvarno mi je malo džukački da se ovo naplaćuje, kad se već nisu potrudili da u startu to ponude kako valja. Sad ispada da svi oni koji su ih finansirali kupovinom prvih primeraka, izvisiše, iako su platili najveću cenu, a oni koji će kupiti možda i za 1000€ jeftinije, dobijaju fraj.
Pozdrav
Hvala drugari! Kritike uvek dobrodošle! ;)
Pozdrav
stormove testove je suvisno komentarisati, na dobro se lako navikne
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 5D Mark IV, Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
dalibort82
dalibort82 | 21. Apr, 2017, 10:34
Haha, jos placas, jos im saljes aparat da ga otvaraju. Kakav marketing :facepalm: