Bez obzira na očigledne prednosti RAW formata, jedan deo korisnika je s razlogom okrenut JPEG-u, kao formatu koji obezbeđuje daleko brži „workflow“, odnosno – kraći period od okidanja do konačnog snimka. Jedan deo otpada na fotografe kojima je brzina od ključnog značaja u radu, dok drugi, mnogo već deo, JPEG koristi kao lakši format za manipulaciju, s obzirom da je gro parametara već u startu definisano u skladu sa prosečnim potrebama. Tu je i brzinska, ali i prostorna zahtevnost, koja je znatno niža u slučaju korišćenja JPEG-a, pa i to može biti jedan od razloga u korist ovog popularnog formata. Posebno kada se radi o akcionim scenama, koje u slučaju korišćenja RAW-a mnogo brže napune bafer, čineći aparat na momente neupotrebljivim. U takvim situacijama, JPEG može biti dobar saveznik, pa ćemo u nastavku testa pokazati kako se aparat bori sa šumom prilikom korišćenja ovog formata.
Zbog ograničenog manevarskog prostora vezanog za naknadnu obradu, poželjno je da JPEG u startu bude dorađen tako da broj potrebnih dodatnih intervencija bude minimalan. Kada je šum u pitanju, njegov uticaj je u JPEG formatu drugačiji, što je zasluga određenog stepena unutrašnje redukcije, ali i nivoa kompresije. Pogledaćemo kakve rezultate D750 obezbeđuje na celom ISO rasponu, ovaj put u JPEG formatu, u poređenju sa istim suparnikom. Studijska scena će poslužiti i ovaj put:
100% kropovi sa oba tela, JPEG iz aparata, „standard“ kolorni profil, bez dodatne obrade i redukcije šuma (levo D750, desno D610):
Nismo ni očekivali da razlike u JPEG formatu budu veće nego što su bile u RAW-u, ali je interesantno da je D750 i ovde pokazao mišiće, lako porazivši D610 na ISO12800 i 25600! Razlika u pristupu se vidi već na ISO6400, ali nije tako očigledna. Pritom, ono što je na strani D750 već na ISO 800 su fini detalji – novi aparat jednostavno bolje čuva detalje u JPEG formatu i to se ovde može jasno videti. Kao i u slučaju RAW-a, ni ovde ISO 51200 nije nešto što bismo koristili svakodnevno, ali nam se čini da je prisustvo agresivnog kolornog šuma i jače nego u slučaju RAW-a, što znači da uniformno primenjeni algoritam kompresije nije baš najbolje odradio posao na najvišoj ISO vrednosti.
Algoritam JPEG kompresije zbog svoje prirode ima efekat čiji je krajnji rezultat ponekad jako sličan algoritmima redukcije šuma. Zbog toga se fotografije koje su pretrpele jaču JPEG kompresiju, nekad mogu učiniti očišćenim od šuma. Kada imamo potrebu za internim čišćenjem, možemo upotrebiti za to namenjeni algoritam redukcije šuma. U Nikon aparatima ga ima u tri nivoa, a njihove učinke ćemo videti na sledećim isečcima:
100% kropovi sa D750, s leva na desno – NR isključen, low, normal i high:
Sve dok je oštrina na nekom određenom nivou, gubitke u detaljima je jako teško uočiti do ISO 800. Verovatno zbog toga što Nikonov algoritam biva primenjen isključivo u tamnijim partijama, sve do ISO 1600. Preko toga se izostanak finih tekstura lako uočava na srednjem i najvišem stepenu redukcije šuma, da bi na ISO 6400 to već delovalo prilično „glatko“, što je dokaz agresivne redukcije šuma. Prvi nivo redukcije je veoma uzdržan. Mahom uklanja kolorni šum i takvu praksu održava sve dok maksimalnih ISO 51200. Sa srednjom (normal) vrednošću, to već nije slučaj. Na ISO 6400 su detalji već dovoljno uništeni da sa početnom fotografijom nema baš previše dodirnih tačaka, a iznad ISO 6400 pa do kraja, isečci više asociraju na akvarel, nego na fotografiju. Na žalost, najjači stepen redukcije šuma se takvim izgledom odlikuje na najvećem delu raspona, pa dolazimo do pomalo komične situacije da najjači stepen redukcije ne treba koristiti na najvišim ISO vrednostima, a istovremeno je i besmisleno koristiti ga na onim nižim, jer tada šuma i inače nema previše.
Sve u svemu, algoritam unutrašnje redukcije šuma na Nikonu D750 radi veoma dobro i može uštedeti mnogo vremena ukoliko je JPEG nešto sa čime često radite. Ako ne i ako je JPEG samo dopuna za RAW, onda smo ipak mišljenja da se digitalnom negativu treba pokloniti zaslužena pažnja, jer D750 zaista ima šta da ponudi, ukoliko mu dozvolite da vam do pokaže. Na žalost, generalno sporiji odziv nakon svakog okidanja, kada je redukcija šuma uključena, mnoge će odvratiti od čestog korišćenja.
Kao sto je neko ranije rekao - jedno je sigurno, ako trazis djavola = naci ces ga.
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d750/9
Na DPR-u su isto (mada u malo blažem obliku) uspeli da dobiju na Canonu EOS-1D x. Znači, gruvanje baterijskom lampom nije scenario koji je normalan, ako mene neko pita. Pa sad, ko kupuje aparat u svrhu gruvanja baterijskom lampom u objektiv, neka izabere... ne znam... Pentax. Ili neki MILC. :)
Pozdrav
Ma Jaroslav ''radi'' za kanon.
Pojavilo se 20. januara u zvaničnom saopštenju korporacije vezano za ovu temu.
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D750, Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
Fibonacci
Fibonacci | 30. Jan, 2015, 16:24
Drustvo, zna li se sta po pitanju dostupnosti?
Vidim da je i dalje "out of stock" na nekim sajtovima . . .