7. DINAMIČKI RASPON
Test dinamičkog raspona, kao kategorije čiju je važnost vrlo teško opisati bez konkretnih primera, sprovešćemo na način kako smo to već radili u prethodnim testovima. Za manje upućene, dinamički raspon predstavlja sposobnost senzora (a nekada filma) da zabeleži što širi opseg tonova, a kritične tačke su detalji u najtamnijim, odnosno najsvetlijim delovima snimka.
Za razliku od malih, „kompakt“ aparata, DSLR aparati, opremljeni velikim senzorom, pružaju fotografu priliku da u post-procesu koriguje sopstvene greške ili nadomesti loše uslove naknadnim ispravkama. Jedna od takvih situacija je i problem suženog dinamičkog raspona (u daljem tekstu – DR), koji je na digitalnim senzorima i dalje primetno slabiji u poređenju sa filmom, a najčešće se manifestuje prilikom snimanja izrazito kontrastnih scena, poput pejzaža, gde nebo ostaje preeksponirano („spaljeno“) ili sam motiv ostane u senci, pa pude nedovoljno eksponiran, odnosno podeksponiran.
. Sposobnost digitalnog senzora da u ovakvim situacijama, bez obzira šta je na sceni izabrano za težište merenja svetla, izvuče što više detalja iz najtamnijih, odnosno najsvetlijih partija, najviše zavisi upravo od dinamičkog raspona, koji u najkraćem – opisuje raspon između najtamnije i najsvetlije informacije koje je senzor zabeležio. Druga situacija je takođe česta – slučajno podeksponiranje ili preeksponiranje, može nastati zbog brze promene ambijenta ili proste greške fotografa. Bez obzira na uzrok, širi DR senzora će dati više prostora za korekciju i vraćanje fotografije u ravnotežu. Jedan takav primer ćemo obraditi i ovde.
Najpre da vidimo kako će se senzor EOS-a 60D snaći kada snimak podeksponiramo za cele četiri blende (situacija koja je česta kada blic ne opali ili opali nedovoljnom snagom, na primer), a onda ga u post-procesu dosvetlimo za istu vrednost, približavajući snimak onome što je on inicijalno trebao biti:
ISO 100, -4EV podeksponiran snimak
Podeksponirani snimak, naknadno izvučen u obradi, povećanjem za 4 blende
Priloženi primer pokazuje odlično snalaženje ovog senzora sa ozbiljno podeksponiranim snimkom, iz koga je u obradi izvučeno gro detalja, a čak je i kolorit praktično netaknut. Proverićemo i obratnu situaciju – proces izvlačenja za četiri blende preeksponiranih („pregorelih“) fotografija:
ISO 100, +4EV preeksponirani snimak
Preeksponirani snimak, naknadno „izvučen“ u obradi, smanjenjem za 4 blende
Rezultat nije impresivan poput obratne situacije. Zapravo, uopšte nije prihvatljiv. Konture su ostale, ali detalji na žalost – nisu. Kolorit je vidljivo narušen, a prejak kontrast je samo dodatno naglašen. Srećna okolnost je upravo činjenica da se „nezgode“ sa omašenim trajanjem ekspozicije uglavnom dešavaju „u minus“, podeksponiranjem, a ne baš srećna je i to da svetliji deo spektra neizostavno ulazi u sastav većine dnevnih fotografija (pa i nekih noćnih), što znači da je bitnije kloniti se preeksponiranih, nego podeksponiranih snimaka.
Postoji i treća oblast „ceđenja“ dinamičkog raspona, a tiče se kompenzovanja ekspozicije, kako bi se u post-procesu izvukle efektivne ISO vrednosti, koje inače nisu na raspolaganju u aparatu. Taj proces se u žargonu zove „push“, a praktikuje se korišćenjem najviše ISO vrednosti iz baznog raspona, podeksponiranjem za odgovarajući broj blendi i zatim dosvetljavanjem u obradi.
Pošto Canon 60D raspolaže maksimalnom ISO vrednošću 6400, podeksponiranjem za samo jednu blendu bismo dobili, u aparatu već dostupnu, softverski dobijenu ISO12800, tako da ćemo početi podeksponiranjem za dve blende i time simulirati ISO25600:
Softverski dobijenih ISO 25600, podeksponiranjem za 2 EV i i naknadnim izvlačenjem
(klik na fotografiju za punu rezoluciju bez uklonjenog šuma)
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (Imagenomic Noiseware NR): 18MP , 10MP , 6MP , 2MP
Ako nastavimo dalje, i podeksponiramo za tri blende, u post-procesu ćemo izvući ISO51200:
Softverski dobijenih ISO 51200, podeksponiranjem za 3 EV i i naknadnim izvlačenjem
(klik na fotografiju za punu rezoluciju bez uklonjenog šuma)
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (Imagenomic Noiseware NR): 18MP , 10MP , 6MP , 2MP
Rezultat koji ćemo dobiti „natezanjem“ za cele četiri blende, predstavlja softverski ekvivalent ISO 102400:
ISO 102400, podeksponiranjem za 4 EV i naknadnim izvlačenjem
(klik na fotografiju za punu rezoluciju bez uklonjenog šuma)
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (Imagenomic Noiseware NR): 18MP , 10MP , 6MP , 2MP
Kao i na primeru ostala dva aparata, sa kojima 60D deli isti senzor (550D i 7D), bilo je za očekivati i vrlo slične (ako ne i identične rezultate). Prva fotografija, kojom smo simulirali ISO25600, mogla bi se, uz agresivnu redukciju šuma, korišćenjem namenskih alata, nazvati upotrebljivom, uz ogradu da je poželjno koristiti je na nižim rezolucijama.
ISO51200 je već preveliki zalogaj. Agresivna redukcija šuma donekle radi posao, ali doslovno proždire detalje. Kontrast je očekivano prepojačan, zbog bitno sužene skale tonova, a krajnji rezultat je kao takav, upotrebljiv najdalje za nizak nivo maloformatne štampe (dnevne novine, C/B tehnika) ili za informativne svrhe u web uslovima.
Poslednji nivo „silovanja“ RAW-a, ISO102400, dobijen podeksponiranjem za cele četiri blende, bukvalno puca po šavovima i na praktičnom primeru pokazuje da mu APS-C familija senzora jednostavno nije dorasla (mada je ovo upitno i kod senzora većeg, „full-frame“ formata). Dobijeni rezultat, čak ni uz ovako masivan resize na web rezoluciju, ne možemo nazvati upotrebljivim. Kontast je toliko ispao iz balansa, da se broj nijansi upadljivo smanjio, što uz devastiran kolorit i grubo narušavanje čak i krupnijih detalja, čini ovaj zahvat uglavnom besmislenim. Ipak, situacija bi se u praksi mogla znatno popraviti u uslovima koji ne uključuju ovoliko konstrasta i drugačije su prirode osvetljenja, a to važi i za ostala dva primera „push“ procesa.
Na kraju možemo samo konstatovati isto ono što smo i na primeru prethodna dva aparata – vrednost ISO25600 je sasvim lagodno mogla biti ponuđena kao H2 vrednost, a oni kojima je to potrebno, umeli bi to da upotrebe. Naravno, isto se može postići i na ovde demonstriran način, ali uz znatno manje udobnosti.
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II je odavno ispod 1800 eura u Evropi bez akcije; redovna cena.
http://www.microspot.ch/microspot/product/Objektive_Converter/0000370300/Canon_EF_-_Telezoomobjektiv_-_70_mm_-_200_mm_-_f_2/detail.jsf
Slazem se, da je na zapadu, u proseku, platezna moc veca nego kod nas, ali daleko od toga da pare padaju s neba.
Da je tako, do sad' bi imao vec svu foto opremu, sto covek moze da pozeli, a naslo bi se i za rodbinu i prijatelje ;)
Sto se popusta tice, kako kad...ima tu vise faktora, za mnoge od nas "spanska sela", uprosteno receno...trgovina.
Medjutim, postoje neki momenti, kad i laici mogu da pretpostave da ce nesto biti jeftinije. Npr. izlazi nov model, pa je "logicno" da se prethodnik
nudi povoljnije. Uvek se setim reci, jednog prijatelja, koji doduse prodaje garderobu..."Bolje mi je da prodam neke stvari i ispod cene,
nego da mi se gomila na lageru" :o Da li je bas tako i za foto opremu, ne znam. Ono sto znam, je da cene mogu da variraju od jednog do drugog prodavca,
a nije retkost ni da nesto sto je bilo snizeno, opet poskupi. Secam se, prosle godine odmah posle "Photokine", bilo je dobrih ponuda nekih Canon-ovih
proizvoda. Naime, Canon je imao tokom Photokine, specijalne ponude i hendleri su to, naravno, koristili i kupovali iste po nizim cenama. Tako je, na primer,
Canon EF 70-200 mm 1:2,8L IS II mogao da se pazari za nekih €1850, sto je priznacete za ovo staklo, poprilicno "povoljno". Ne kazem, jeftino, ali cena mu je u medjuvremenu opet blizu €2000, pa i vise. Ko je naleteo-naleteo, prosla baka sa kolacima...pa do sledece akcije.
Mnogi spominju i odnos €-Yen, tako da i to dosta utice na cene.
Pozdrav Bole
Slusao si statistike, bas su bile na nasoj TV, o tome koliko prosecan Britanac ili Nemac potrose za Bozicne praznike. Nisu male sume u pitanju, pa su januar i februar su sto se tice prodaje onda verovatno losi meseci. Zato je prodaja u inostranstvu sigurno pala?
To bi verovatno Bomb znao detaljno da rastumaci jer je zbog posla prinudjen da prati trziste detaljno vec godinama.
Nekako mi deluje kao dobar nacin da obezbedis kupce za prolece tako sto ces im vec sada, dok surfuju od kuce po hladnom vremenu, ubaciti crva iskusenja tako jednom povoljnom ponudom. Mmm.. 60D za 620E. Pazi kad sam se i ja vec navukao, samo sto sam napisao to :) Mogu samo da zamislim koliko to lepo zvuci Amerima kada im je platezna moc nekoliko puta veca od nase.
Zanimljivo je da se telo 600D ceni na $800, sto je vrlo blizu 60D ($880).
Verovatno si dobro procenio situaciju sto se tice domaceg trzista. Bas me zanima koliko primeraka 60D se uopste dnevno proda kod nas? :) Koliko recimo ima DSLR-ova po glavi stanovnika kod nas, a koliko u Nemackoj , Japanu ili USA? Verovatno i nas ocekuje pad cena, naravno sa standardnim kasnjenjem od par meseci. Pasce sigurno i 550D.
Da, s tim sto tamo postoji jedna stvar koja se desava periodicno i zove se popust na odredjenu opremu, medjutim ta "cvecka" i dalje ne raste kod nas...da li je to zbog monopola ili malog trzista, ko zna.
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 60D TEST
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
Bole
Bole | 21. Feb, 2011, 21:58
U Evropi, da...ja sam pisao za Nemacku (Photokina) ;)
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/2071046_-ef-70-200mm-f2-8-l-is-ii-usm-canon.html