4. ISO TEST, JPEG
Sledeći je na redu ISO test JPEG formata. Razlike u odnosu na RAW su svima odavno poznate, ali treba reći da, kada je šum u pitanju, za JPEG je vezana još jedna specifičnost. Kako je ovaj format koristi algoritam za kompresiju, kojim narušava kvalitet finih uniformnih površina na fotografiji i, osim toga, ne raspolaže dubinom kolornog prostora kao RAW, najveći deo informacija je bespovratno izgubljen, a to direktno utiče na fleksibilnost tokom obrade. S tim u vezi, jako je bitno na koji način i koliko agresivno aparat vrši interno uklanjanje šuma, jer od toga zavisi i nivo detalja i sveukupna dinamika scene, a naknadno popravljanje je izuzetno ograničeno.
Zato ćemo aparat još jednom staviti na ISO test, ovaj put u JPEG formatu. Ista studijska scena poslužiće i ovaj put:
100% isečci sa sva tri tela, JPEG iz aparata, „standard“ kolorni profil, bez obrade i redukcije šuma (levo D3200, u sredini D3100 i desno D5100):
Zanimljivo je da se međusobni odnos ISO performansi sva tri aparata nije značajno promenio ni u slučaju JPEG formata. I dalje su snimci prilično čisti sve do ISO 1600, na ISO 3200 se pojavljuju prvi znaci agresivnijeg šuma, a dodatno su pojačani na ISO 6400. Ipak, najviša vrednost, ISO 12800 (H1.0) sada ne pati od preterane količine „vrućih“ piksela, što znači da obrada nije nimalo umerena. Kolorni šum je gotovo u potpunosti izostavljen, a rekli bismo da se i razlika u eksponiranosti među senzorima, iako se radi o istim snimcima, ne primećuje kao u slučaju RAW-a.
Ako je šum potrebno potisnuti još agresivnije, aparat pruža mogućnost uključivanja unutrašnje redukcije, koja u paketu sa standardnom obradom koju JPEG trpi, vrši i uklanjanje šuma. Nikon D3200 ima samo jedan stepen redukcije, a mi ćemo proverićemo kako stvari stoje na spoljnoj sceni:
100% isečci sa Nikona D3200, levo NR isključen, desno NR uključen:
Redukcija šuma se do vrednosti ISO 800 primenjuje samo na tamnijim partijama snimka, dok se na ISO 1600 i većim primenjuje uniformno, na celom snimku. Kao što se iz priloženog i vidi, redukcija je praktično i nepotrebna sve do ISO 1600, jer je sama JPEG kompresija „počistila“ šum kojeg ima tek u tragovima. Na ISO 3200 se uticaj redukcije već vidi, kako po pitanju šuma, tako i po pitanju finih detalja, kojih je uočljivo manje. Na svakoj sledećoj vrednosti, uticaj redukcije je sve lakše primetiti, a pošto je uticaj redukcije šuma izvršen jednokratno i nepovratno, treba biti vrlo pažljiv u kojim će situacijama biti korišćen. Ukoliko je scena suviše zahtevna, a za obradu fotografija imate vremena, daleko je bolje posvetiti se ručnom čišćenju prilikom konverzije RAW-a.
sve jedno ovde ili na pvt...
Mislim da nema šanse da su oba jpeg...pogledaj malo bolje u extenziju fajla, jedan mora da je jpeg, a drugi raw...
A taj sto ne možeš da ga otvoriš bez LR ili PS je sigurno RAW ;)
Pre par dana kupio...jedno pitanje, kada su fotografije u Raw+Fine, zasto prilikom prebacivanja na racunar obe slike budu u Jpeg fomatu?!
mozda se je ne snalazim, ali nikako da nadjem da podesim da imam mrezu prlikom snimanja. nema pa nema. pomoc...upomoc
Sto se tiče navedenog Nikona ja imam samo rijeci hvale. :) Sad je sve stvar kreativnosti i volje :)
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D3200 Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
Zoran Rodic
Zoran Rodic | 01. Jul, 2015, 21:33
Instaliraj i FastStone, pa ces moci da otvoris raw, odnosno NEF.
Jpeg se otvara direktno kroz Photoshop, a photoshop za raw / nef, povlaci Adobe Camera Raw kao program. Ono sto je bitno, ispod fotografije imas podesavanja za kolorni profil, pa odaberi sRGB umesto AdobeRGB koji ti je trenutno