ISO test spada u standardne analize testova digitalnih fotoaparata, jer pored razlučivosti detalja, predstavlja samu esenciju kvaliteta senzora. Mogućnost da se i u lošijim svetlosnim uslovima dobije rezultat pristojnog kvaliteta, predmet je želja fotografa još od nastanka fotografije. Prelaskom sa analognog filma na digitalni senzor, fotoaparati su doneli revoluciju na ovom polju. Ne samo po pitanju manjeg šuma, već i po pitanju lakoće korišćenja, jer digitalni aparat nije uslovljen rolnom filma, već se osetljivost može menjati od snimka do snimka. Na taj način je ISO test preko noći postao jedan od najvažnijih parametara u kontroli konačnog rezultata i, ako baš želite – kontroli da li se aparat pakuje u torbu ili nastavlja sa radom.
Fuji se tokom godina nametnuo kao veoma dobar u borbi sa šumom, premda je način postizanja tih rezultata često bio predmet kontroverzi, naročito u pogledu toga šta se sa RAW fajlom dešava uoči upisa na karticu. Isti senzor kao kod prethodnika prejudicira identičan krajnji rezultat, pa ćemo videti da li je u procesu nastanka RAW-a nešto popravljano.
Kandidati su isti, a ista je i scena:
ISO raspon u isečcima dobijenim konverzijom iz RAW formata, sa isključenim uklanjanjem šuma (levo Fuji X-T4, desno X-T3):
Dovedeni na istu polaznu osnovu, senzori oba aparata ispoljavaju doslovno identične rezultate. Nezavisno od angažovane ISO vrednosti, isečci su istovetni i mogu se vizuelno razlikovati samo prema položajima pojedinačnih piksela koji predstavljaju kolorni šum.
Uglavnom X-T4 se odlično nosi sa kolornim šumom i dobro ga kontroliše na gotovo celom rasponu, sve do ISO 6400. Na maksimalnoj vrednosti baznog raspona (ISO 12800), kolorni šum postaje nešto agresivniji i uočljiviji, ali se bez naročite muke može ukloniti u obradi. To je već nešto teže izvesti na softverski dobijenim vrednostima (ISO 25600-51200), a da količina detalja ne bude ugrožena. Monohromatski šum je prisutan i veoma fin, ali nije naročito agresivan u vizulenom smislu, čak i ako ga ne uklonite u obradi. Štaviše, snimcima dodaje određeni „filmski“ šmek do ISO 6400, a na višim vrednostima se može ukloniti dovoljno precizno, da ne ugrozi detalje.
Kao i uvek, prilažemo par snimaka načinjenih na višim ISO vrednostima i obrađenih nekim uobičajenim metodama, kako bi se moglo videti koliko Fuji X-T4 može da pruži, kada se primeni pažljiva obrada i interpolacija na nižu rezoluciju:
Fujinon XF 18mm f/2 R OIS @18mm f/5.6, ISO 10000, (ACR NR): 26MP, 12MP, 6MP, 2MP
Fujinon XF 55-200mm f/3.5-4.8 R LM OIS @110mm f/4.2, ISO 12800, (ACR NR): 26MP, 12MP, 6MP, 2MP