9. KIT OBJEKTIV
Prilikom prvih glasina o D600 i kit varijantama u kojima bi mogao biti nuđen, priznajemo da smo u toj ulozi očekivali pre svih AF-S 24-120mm f/4G ED VR objektiv, koji se nameće kao najlogičniji pratilac, u skladu sa onim što konkurentski Canon već godinama nudi uz svoje „ulazne“ FF DSLR-ove serije 5. Ipak, Nikon je odlučio da nas iznenadi paketom koji umesto pomenutog, sadrži potpuno nov objektiv – AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR, predstavljen polovinom prošle godine, koji važi za naslednika dobro poznatog AF-S Nikkor-a 24-85mm f/3.5-4.5G ED-IF, pristupačnog standardnog zuma.
Kako je senzor D600 vrlo zahtevan kada je u pitanju optička razlučivost objektiva, radoznali smo da vidimo kako će se nova verzija inače prosečnog objektiva, nositi sa nimalo lakim zadatkom.
Proverićemo njegove performanse u poznatom okruženju:
Prilog: JPEG snimci u punoj rezoluciji – LINK
Izabrana scena možda ne može poslužiti kao reper za sve moguće situacije (što u suštini i predstavlja glavni problem testiranja objektiva), ali će u najvećem delu iskazati optičke kvalitete, kao i anomalije objektiva. Pošto je Nikon jedan od prvih proizvođača koji su uveli automatsko uklanjanje hromatskih aberacija, da bismo ih videli, moramo posegnuti za neobrađenim RAW snimkom, na kojem će se videti njihovo prisustvo. Sledeći isečci će demonstrirati prisustvo hromatskih aberacija (CA) na snimcima urađenim kit objektivom (levo), naspram unutrašnje korekcije koju aparat izvodi u realnom vremenu (desno):
Za hromatske aberacije inače važi da se lako uklanjaju u obradi. Međutim, to nije baš sasvim tačno. U zavisnosti od njihove prirode, nekad ih je lakše, a nekad i teže ukloniti. Kako se može videti iz priloženog, hromatske aberacije se sa novog Nikon kit objektiva uklanjaju vrlo efikasno. Ukoliko uklanjate u obradi, potreban je samo jedan klik u ACR-u. Ukoliko koristite JPEG, nije potrebno ni toliko! Aparat će sam ukloniti hromatske aberacije i poštedeti vas mučenja ukoliko vam je baš ovaj format primaran za rad.
Oštrina predstavlja jednu od najvažnijih osobina objektiva. Kako ona nije uniformna, potrebno je obratiti pažnju kakva je u centru, a kakva na periferiji kadra. Istovremeno, otvor blende takođe utiče na krajnji rezultat. Što je veći, oštrina je najčešće slabija. Pogledajmo kako se AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR nosi na svojem najširem delu, širom otvorene blende:
Oštrina u centru je solidna i na prvi pogled obećavajuća. Periferna oštrina takođe nije loša. Zapravo, mnogo je bolja nego što smo očekivali! U samim ćoškovima (ne vide se na isečcima iznad, ali ih možete pogledati u prilogu iznad) je ona vrlo slaba, ali je to odlika i nekih bitno skupljih objektiva, pa to novom kit objektivu ne treba uzeti za zlo. Takođe, primećujemo snažno vinjetiranje, koje je neophodno ukloniti u obradi ili internom obradom kojom aparat raspolaže. Na narednim isečcima ćemo videti koliko se rezultat popravlja kada se otvor blende sa početnih f/3.5 smanji na f/5.6:
Odmah se primećuje rast mikrokontrasta i oštrine, ali je rast u relativnim okvirima prilično mali! U nekim drugim okolnostima bi ovo bio loš znak, ali je kod 24-85 to samo rezultat prilično dobre uniformnosti, koju smo svojevremeno konstatovali i na danas izuzetno popularnom DX kit objektivu, 18-105 VR. Ova uniformnost utiče na to da objektiv u proseku pruža vrlo solidne rezultate bez obzira na otvor blende i žižnu daljinu, a kako vidimo, ni položaj isečka u kadru nema naročito negativnih posledica. Vinjetiranje je znatno slabije. Zum do 35mm, takođe f/5.6 otvor blende:
Malo jače vinjetiranje („osenčenost“ perifernih delova kadra) smanjuje i periferni kontrast, a oštrina raste za par stepena u odnosu na najširih 24mm. Idemo dalje – 50mm:
50mm je ispraćeno još većom oštrinom centralnog dela kadra, solidnom oštrinom na periferiji i opet pomalo izraženim vinjetiranjem.
70mm i opet ista priča – solidna oštrina i mali pad ka periferiji kadra. Ćoškovi su ovde već sasvim pristojni. Da pogledamo i najdužih 85mm:
Objektiv je i na 85mm pristojne oštrine u centru, možda i iznenađujuće dobar za klasu kojoj pripada, pri čemu i dalje postoji pad oštrine ka periferiji kadra, ali ne u meri da bi to pokvarilo ugođaj. Vinjetiranje je na ovoj žiži već prilično slabo i na f/5.6, a potpuno nestaje na f/8 i manjim otvorima blende.
Interesantna stvar u vezi sa ovim objektivom je da posledice difrakcije na f/16 nije baš lako uočiti. Da podsetimo, difrakcija, tj. pad oštrine usled projekcije svetlosnih zraka pod oštrijim uglom u odnosu na ravan senzora, počinje da se javlja na vrlo malim blendama. Startuje već na f/11, pojačava se na f/16 i sve je izraženija kako se blenda smanjuje. Iako u teoriji praktično ne zavisi od objektiva, na nekim modelima se ona lakše, a ne nekim teže registruje. 24-85 VR dopušta da primetite difrakciju, ali ne kao kod većine drugih objektiva:
Ova specifičnost nije rezultat nekih dešavanja protivnih logici, već je posredi najverovatnije rezultat želje projektnog tima da se postigne maksimalna uniformnost. Na otvoru blende f/8 se teoretski verovatno postiže nešto manja oštrina od maksimalne moguće, dok pad iste usled difrakcije na manjoj blendi, praktično izjednačava konačni efekat.
Da ne ostane sve samo na monotonim test scenama, sledeći primeri (više informativnog karaktera) vam makar površno mogu dočarati mogućnosti kit objektiva, ali i slabosti u pojedinim kritičnim momentima:
Nekoliko primera sa AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR kit objektiva (klik za fotografiju u punoj rezoluciji)
Jedna reč opisuje celokupan utisak – konstantnost! AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR možda nije objektiv koji je najmenjen za svakodnevan i naporan rad. Najzad, niti njegove specifikacije, niti cena to sugerišu. Ipak, ako bismo povukli paralelu sa već dugo prisutnim AF-S DX Nikkorom 18-105mm f/3.5-5.6G VR, rekli bismo da je to, ako izuzmemo raspon, skoro pa preslikana varijanta DX objektiva u FX ruhu, sa svim vrlinama i manama. To podrazumeva dobro kontrolisane performanse na celom rasponu žižnih daljina i otvora blende, još bolju izradu i sasvim uzornu brzinu i tačnost fokusa. Naravno, nije to ništa što se može porediti sa vrhunskim objektivima poput AF-S 24-70mm f/2.8G, ali možemo reći da itekako jeste nešto što se može porediti, pa čak i savladati višestruko skuplji AF-S 24-120mm f/4G ED VR, objektiv za koji smo isprva očekivali da bude kit pratilac novog najjeftinijeg Nikon FF-a. Na sreću, prevarili smo se, jer je novi jeftini kit skoro po svemu bolji, osim po tome što umesto fiksne, poseduje tzv. „kliznu“ blendu.
Kit kompleti su oduvek bili primamljivi iz nekoliko razloga. Većini kupaca kit paketa to predstavlja prvi objektiv, pa je više nego poželjno da on bude solidnih performansi, kako bi poštedeo kupca većim troškovima. Kad smo već kod troškova, važno je napomenuti da kit varijante podrazumevaju i određen procenat popusta u odnosu na nabavku objektiva posebno. Čak i do 20% nižu cenu je moguće obezbediti na taj način! Još ako se u obzir uzme nimalo naivan nastup novog standardnog zuma, nema dileme da će pobrati odlične kritike i biti solidna spona do nabavke nekog od vrhunskih objektiva, maksimalno dostojnih senzora D600. Ako imate prilike da ga nabavite, ne oklevajte – nećete se pokajati!
Retko ko povlači odmah. GM recimo tek sad povlači automobile (2008-2011) koji imaju problema sa kontakt bravom.
Videćemo šta će biti sa kolektivnom tužbom iz USA kada je reč o Nikonu ...
K'o sto je neko ranije rekao... Da su ovaj potez odigrali odma' bilo bi super za njih, ovako je malo bljutavo.
Obaveštenje za vlasnike modela Nikon D600
Posle velikog pritiska Nikon je bio prinuđen da uradi ono što se od takve firme davno očekivalo.
Nikon će zameniti sve modele D600 sa greškom nudeći vlasnicima novi ili odgovarajući model. Ovo saopštenje je usledilo posle odluke kineske vlade kojom je zabranjena prodaja modela D600 i ranijeg obaveštenja ove kompanije koja je ponudila besplatan pregled i čišćenje aparata kao i zamenu zatvarača čak i ako je prošao garantni rok.
Od petka, 28. marta, na sajtu ove kompanije nalazi se sledeće saopštenje.
U vezi višestrukih granularnih tačaka koje se pojavljuju tokom snimnja modelom D600 digital SLR camera, Nikon se iskreno izvinjava zbog briga i neprijatnosti koje je priredio vlasnicima modela D600, prodavcima i svima koji su se osetili pogođenim zbog toga.
Zbog toga što Nikon ovaj problem shvata na najozbiljniji način, nastavićemo da vlasnicima modela D600 nudimo ovu uslugu koja se odnosi na proveru, čišćenje i ako je potrebno zamenu zatvarača i delova vezanih za njega potpuno besplatno čak i ako je garancija istekla Ako je ova usluga urađena više puta, Nikon će aparat zameniti novim ili će ponuditi odgovarajući model.
Nikon će nastaviti da poboljšava kvalitet svojih proizvoda i servis.
Nadamo se da ćete i dalje koristiti Nikon proizvode.
Izvor: Nikon
http://fotoklubkragujevac.com/?p=2907
Sa zanimanjem pratim ovu temu i sve se mašam tastature da i ja napišem po nešto, Moj podnaslov bi bio „vidjenje jednog kirisnika“, jer upravo juče sam napunio godinu dana kako imam d600. I odmah da kažem, nisam kupio aparat tako što sam ušao u radnju i rekao „dajte mi jedan aparat“, već sam pre toga pročitao [b>SVE[/b> što se u tom trenutku našlo na forumu, pozitivno i ono negativno, a tu spadaju čuvene fleke na senzoru. Dakle, znao sam za falinku. I ipak sam kupio d600. Svako razuman ne bi kupio nešto za šta unapred zna da ima manu. Pa ipak... kupih ga. Ja sam godinama veran Nikonu i prosto to je stvar ličnog osećanja i vernosti. Odnos prema drugim markama, pre svega Canonu vidim kao večitu priču sa temomb> Partizan vs Zvezda. [/b>No, pošteno govoreći, zasmeta mi kad se u našem lepom hobiju pojavi toliko navijačkih strasti koje najčešće zamagle i objektivnost i suštinu stvari.
Objektivno govoreći, d600 je sjajan aparat u svakom pogledu, onom tehničkom i onom cenovnom. Zadovoljstvo je raditi sa njim, mogućnosti su mu ogromne, mnogo dobrorog je rečeno o ovom modelu I u dobrim i objektivnim testovima širom sveta. Ali...e to ali devojci sreću kvari. Moje iskustvo sa prljanjem senzora je dvojako. Razočaran sam količinom prljavštine koja se nakupila posle samo nekih 5000 snimaka. Tu prljavštinu mi amateri ne možemo da skinemo onom dust off procedurom iz uputstva ili pratećii uputstva sa youtuba; ona se samo razmaže i sve bude još gore (usput, nikako ne radite sami čišćenja, to na youtub-u najčešće nisu dobra uputstva istvari samo napravite gorim). Servis Nikona je bio vrlo profesionalan, očistili su senzor i ja sam bio zadivljen kvalitetom čišćenja. Ali sada i oprezan. Posle samo par stotina snimaka napravio sam novi test (snimite nebo bez oblaka na f 22+) i... avaj, fleke – u količini ne baš kao prvi put - ali fleke! Kod drugog čišćenja, servis je zamenio shutter i sada čekam rezultat... Dakle, moj pozitivan utisak je reakcija servisa u svemu kao što je Nikon obećao, ali ko voli da ide po servisima!
Jesam li razočaran? Pa jesam, ipak je to Nikon,sam svetski vrh. Kako je ovaj model Made in Thailand i pri tom bila slaba quality control, dogodilo se što se dogodilo. Razočaran sam posebno Nikonovom ćutnjom. Pa da li je moguće da su mislili da će stvar tek tako da prodje! Verujem da se sećate da su veliki i poznati proizvodjači automobila povlačili i besplatno servisirali hiljade automobila odredjenog modela zbog mnogo većih grešaka kao[b> kočioni sistem[/b>, gde je glava u pitanju! Dakle, greške se dešavaju svuda. Nikonova najveća greška je što je ćutao i sada to plaća. Da je odmah rekao: kriv sam, sve ću da popravim, povučem, možda je još mogao da ispadne heroj koji brine o svojim mušterjama ( i pokloni im neku gadget sitnicu, onako reda radi, na primer). Ovako, neka advokatska kancelarija iz SAD sprema tužbu protiv Nikona zbog modela d600 (i ja sam se priključio).
I da zaključim: d600 je sjajan aparat u svemu sem u prljanju senzora. Mada težak amater, dozvoljavam sebi da kažem da je to foto aparat visokog kvaliteta. Ipak, kada bih danas ušao u radnju i rekao „dajte mi jedan aparat“ a oni rekli „imate odličan d600, bla, bla“, svakako bih odogovrio:“ da, može Nikon ali drugi model, molim“. Ostajem veran firmi jer sam na Nikon navikao i jer je objektivno dobar, ali neću da me za moje pare boli glava, pa čak ni oko najsitnijeg mogućeg detalja. Senzor, to, ipak nije...
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D600 Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
Vocko
Vocko | 31. Mar, 2014, 12:42
GM povlaci sada, posto Toyota mora da plati 1.x milijardi dolara kazne, a njih su odmah nakon toga uzeli da proveravaju, vrlo detaljno, iako su pre ovoga imali par kikseva. Mislim da je cak i Chrsyler u problemu zbog rezervoara na odredjenim modelima.