7. DINAMIČKI RASPON
Jedna od glavnih prednosti većih senzora u odnosu manje, pri čemu je posebno naglašena prilikom poređenja kompakt i DSLR aparata, jeste dinamički raspon, tj. njegova širina. Za manje upućene, dinamički raspon predstavlja sposobnost senzora (i filma, naravno) da zabeleži što širi opseg tonova, od najtamnijih, do najsvetlijih. Osim što širi dinamički raspon čini krajnji rezultat prijemčivijim za oko, čineći ga vizuelno sličnijim realnom viđenju, može značiti i bolju otpornost RAW snimka na jaču obradu, izvlačenje najsvetlijih i najtamnijih partija (sa posebnim težištem na „pregorele“ (RGB:255,255,255), odnosno „zapušene“ (RGB;0,0,0) površine), ali i mogućnost simuliranja ISO vrednosti, viših od onih dostupnih u aparatu.
Jedan vid iskorišćenja šireg dinamičkog raspona je i „izvlačenje“ snimaka koji su iz nekog razloga nepravilno eksponirani. To se najčešće dešava kada u žurbi ne promenite aktivni mod, ne prilagodite parametre ili blic „zaboravi“ da opali. U takvim situacijama, snimak može biti podeksponiran ili preeksponiran za nekoliko blendi, a mi ćemo najpre videti kako se RAW fajl novog aparata nosi u slučajevima podeksponiranja, odnosno preeksponiranja za cele četiri blende, na baznoj ISO vrednosti (ISO100).
Snimak iz aparata inicijalno izgleda ovako:
ISO 100, -4EV podeksponiran snimak
Nakon procesiranja i prosvetljavanja za odgovarajuću vrednost, dobili smo sledeći rezultat:
Podeksponirani snimak, naknadno izvučen u obradi, povećanjem za 4 blende
Današnji aparati i inače nemaju preteranih problema sa prosvetljavanjem podeksponiranih snimaka, ali je ovo što vidimo sa Nikona D600 izuzetno dobro, sa očuvanošću koja je jako blizu apsolutne! Realno gledano, ovo je, uz model D800, možda i najbolji DR koji se može videti u klasi maloformatnih aparata! Pogledajmo kako će se D600 snaći u obratnoj situaciji, kada treba spasiti za 4 blende preeksponiran snimak:
ISO 100, +4EV preeksponirani snimak
Već na prvi pogled je jasno da je bitka dobrim delom izgubljena:
Preeksponirani snimak, naknadno „izvučen“ u obradi, smanjenjem za 4 blende
... ali je u svakom slučaju rezultat vidljivo bolji nego što smo imali prilike da vidimo u prethodnim testovima. Dosta detalja u opsegu srednjih tonova je tu, ali je kolorit narušen do nivoa kada se malo šta može uraditi da bi se to nadoknadilo. Očuvanost kompletnog snimka nije ni blizu onome što smo videli u testu izvlačenja podeksponiranog snimka, pa se može reči da je sačuvano ipak dosta visokih 3/4 snimka. Ovaj procenat može da varira od slučaja do slučaja, a generalno najviše zavisi od karaktera scene. Što je ona kontrastnija, to ju je teže spasiti u postprocesu, kao što se iz priloženog može i videti.
Dobar dinamički raspon može pomoći i u trećoj varijanti „ceđenja“ informacija iz snimka, a tiče se kompenzovanja ekspozicije, kako bi se u post-procesu izvukle nepostojeće ISO vrednosti, u situacijama kada svetla nema dovoljno i kada vrednosti koje su na raspolaganju jednostavno nisu dovoljne za dobijanje nestrešenih snimaka. Taj proces se u žargonu zove „push“, a praktikuje se korišćenjem najviše ISO vrednosti iz baznog raspona, podeksponiranjem za odgovarajući broj blendi i zatim dosvetljavanjem u obradi. Pošto Nikon D600 raspolaže maksimalnom nativnom ISO vrednošću 6400, podeksponiranjem za jednu ili dve blende bismo dobili u aparatu već dostupne, softverski dobijene ISO12800 i 25600 vrednosti, tako da ćemo početi podeksponiranjem za tri blende i time simulirati već dovoljno ambicioznih ISO51200:
Softverski dobijenih ISO 51200, podeksponiranjem za 3 EV i i naknadnim izvlačenjem
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (ACR NR): 24MP, 12MP, 6MP, 2MP
Nikon D600 je ovaj zadatak ispratio na očekivanom nivou, pa i bolje od toga. Simuliranih ISO 51200 možda nije upotrebljivo za svaki dan i u svakoj prilici, ali može da ilustruje koliko se senzor ovog aparata može „nategnuti“, a da snimak ne „pukne“ u obradi do neprepoznatljivosti. Tamne partije je očekivano najteže spasiti, ali su čak i one održane na nekom pristojnom nivou, pa čak i uzorno počišćene od jakog kolornog šuma, koji se obavezno javlja prilikom ovakvih zahvata. Tragovi bendinga su vidljivi i posle čišćenja, a iako je kolorni šum uzrok nepoželjnog kolornog prizvuka, koji najčešće vuče ka nekoj nijansi magente, pažljivom desaturacijom tamnijih partija smo uspeli da održimo tonalitet u prihvatljivim okvirima.
Probaćemo i stepenik više – podeksponiranje za cele četiri blende i vraćanje u obradi donosi vrtoglavih ISO 102400:
Softverski dobijenih ISO 102400, podeksponiranjem za 4 EV i naknadnim izvlačenjem
Različite rezolucije sa uklonjenim šumom (ACR NR): 24MP, 12MP, 6MP, 2MP
Nema sumnji da u ovom slučaju snimak definitivno puca po šavovima. Uprkos izuzetnom dinamičkom rasponu koji krasi D600 (jedini pravi konkurent u ovoj klasi aparata mu je pulen iste kuće – model D800), podeksponiranje za četiri blende proces povratka informacija čini gotovo beznadežnim. Jednim dobrim delom informacije su izgubljene u tamnim partijama, a kolorni prizvuk na njima još više kvari ukupan dojam. Selektivna desaturacija ovde nije naročito urodila plodom, kao i uklanjanje šuma. Sve u svemu, Nikon D600 ovde nije bolji, ali ni lošiji od ostalih aparata nad kojima smo sprovodili sličnu tehniku testiranja. Međutim, ako ćemo ga po nečemu zapamtiti, to je ukupni dinamički raspon, koji nam je omogućio da prilikom testiranja u nekim standardnim uslovima, izvučemo snimak na ISO 100 podeksponiran za čak 8 (i slovima: OSAM!) blendi, bez vidljivih kolornih devijacija! Impresivno!
Retko ko povlači odmah. GM recimo tek sad povlači automobile (2008-2011) koji imaju problema sa kontakt bravom.
Videćemo šta će biti sa kolektivnom tužbom iz USA kada je reč o Nikonu ...
K'o sto je neko ranije rekao... Da su ovaj potez odigrali odma' bilo bi super za njih, ovako je malo bljutavo.
Obaveštenje za vlasnike modela Nikon D600
Posle velikog pritiska Nikon je bio prinuđen da uradi ono što se od takve firme davno očekivalo.
Nikon će zameniti sve modele D600 sa greškom nudeći vlasnicima novi ili odgovarajući model. Ovo saopštenje je usledilo posle odluke kineske vlade kojom je zabranjena prodaja modela D600 i ranijeg obaveštenja ove kompanije koja je ponudila besplatan pregled i čišćenje aparata kao i zamenu zatvarača čak i ako je prošao garantni rok.
Od petka, 28. marta, na sajtu ove kompanije nalazi se sledeće saopštenje.
U vezi višestrukih granularnih tačaka koje se pojavljuju tokom snimnja modelom D600 digital SLR camera, Nikon se iskreno izvinjava zbog briga i neprijatnosti koje je priredio vlasnicima modela D600, prodavcima i svima koji su se osetili pogođenim zbog toga.
Zbog toga što Nikon ovaj problem shvata na najozbiljniji način, nastavićemo da vlasnicima modela D600 nudimo ovu uslugu koja se odnosi na proveru, čišćenje i ako je potrebno zamenu zatvarača i delova vezanih za njega potpuno besplatno čak i ako je garancija istekla Ako je ova usluga urađena više puta, Nikon će aparat zameniti novim ili će ponuditi odgovarajući model.
Nikon će nastaviti da poboljšava kvalitet svojih proizvoda i servis.
Nadamo se da ćete i dalje koristiti Nikon proizvode.
Izvor: Nikon
http://fotoklubkragujevac.com/?p=2907
Sa zanimanjem pratim ovu temu i sve se mašam tastature da i ja napišem po nešto, Moj podnaslov bi bio „vidjenje jednog kirisnika“, jer upravo juče sam napunio godinu dana kako imam d600. I odmah da kažem, nisam kupio aparat tako što sam ušao u radnju i rekao „dajte mi jedan aparat“, već sam pre toga pročitao [b>SVE[/b> što se u tom trenutku našlo na forumu, pozitivno i ono negativno, a tu spadaju čuvene fleke na senzoru. Dakle, znao sam za falinku. I ipak sam kupio d600. Svako razuman ne bi kupio nešto za šta unapred zna da ima manu. Pa ipak... kupih ga. Ja sam godinama veran Nikonu i prosto to je stvar ličnog osećanja i vernosti. Odnos prema drugim markama, pre svega Canonu vidim kao večitu priču sa temomb> Partizan vs Zvezda. [/b>No, pošteno govoreći, zasmeta mi kad se u našem lepom hobiju pojavi toliko navijačkih strasti koje najčešće zamagle i objektivnost i suštinu stvari.
Objektivno govoreći, d600 je sjajan aparat u svakom pogledu, onom tehničkom i onom cenovnom. Zadovoljstvo je raditi sa njim, mogućnosti su mu ogromne, mnogo dobrorog je rečeno o ovom modelu I u dobrim i objektivnim testovima širom sveta. Ali...e to ali devojci sreću kvari. Moje iskustvo sa prljanjem senzora je dvojako. Razočaran sam količinom prljavštine koja se nakupila posle samo nekih 5000 snimaka. Tu prljavštinu mi amateri ne možemo da skinemo onom dust off procedurom iz uputstva ili pratećii uputstva sa youtuba; ona se samo razmaže i sve bude još gore (usput, nikako ne radite sami čišćenja, to na youtub-u najčešće nisu dobra uputstva istvari samo napravite gorim). Servis Nikona je bio vrlo profesionalan, očistili su senzor i ja sam bio zadivljen kvalitetom čišćenja. Ali sada i oprezan. Posle samo par stotina snimaka napravio sam novi test (snimite nebo bez oblaka na f 22+) i... avaj, fleke – u količini ne baš kao prvi put - ali fleke! Kod drugog čišćenja, servis je zamenio shutter i sada čekam rezultat... Dakle, moj pozitivan utisak je reakcija servisa u svemu kao što je Nikon obećao, ali ko voli da ide po servisima!
Jesam li razočaran? Pa jesam, ipak je to Nikon,sam svetski vrh. Kako je ovaj model Made in Thailand i pri tom bila slaba quality control, dogodilo se što se dogodilo. Razočaran sam posebno Nikonovom ćutnjom. Pa da li je moguće da su mislili da će stvar tek tako da prodje! Verujem da se sećate da su veliki i poznati proizvodjači automobila povlačili i besplatno servisirali hiljade automobila odredjenog modela zbog mnogo većih grešaka kao[b> kočioni sistem[/b>, gde je glava u pitanju! Dakle, greške se dešavaju svuda. Nikonova najveća greška je što je ćutao i sada to plaća. Da je odmah rekao: kriv sam, sve ću da popravim, povučem, možda je još mogao da ispadne heroj koji brine o svojim mušterjama ( i pokloni im neku gadget sitnicu, onako reda radi, na primer). Ovako, neka advokatska kancelarija iz SAD sprema tužbu protiv Nikona zbog modela d600 (i ja sam se priključio).
I da zaključim: d600 je sjajan aparat u svemu sem u prljanju senzora. Mada težak amater, dozvoljavam sebi da kažem da je to foto aparat visokog kvaliteta. Ipak, kada bih danas ušao u radnju i rekao „dajte mi jedan aparat“ a oni rekli „imate odličan d600, bla, bla“, svakako bih odogovrio:“ da, može Nikon ali drugi model, molim“. Ostajem veran firmi jer sam na Nikon navikao i jer je objektivno dobar, ali neću da me za moje pare boli glava, pa čak ni oko najsitnijeg mogućeg detalja. Senzor, to, ipak nije...
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Nikon D600 Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.
Vocko
Vocko | 31. Mar, 2014, 12:42
GM povlaci sada, posto Toyota mora da plati 1.x milijardi dolara kazne, a njih su odmah nakon toga uzeli da proveravaju, vrlo detaljno, iako su pre ovoga imali par kikseva. Mislim da je cak i Chrsyler u problemu zbog rezervoara na odredjenim modelima.