REPRODUKCIJA BOJA
Pitanje reprodukcije boja uglavnom je vezano za JPEG, pošto se u RAW-u većina odstupanja može naknadno korigovati. „Doživljaj“ boja koji je „usađen“ u softver aparata može biti (i jeste) različit od brenda do brenda, pa čak i od modela do modela jednog istog brenda, a kako je percepcija boja individualna, tj. stvar ukusa, boje se fabrički profilišu tako da što većoj grupaciji korisnika budu prijemčive za oko. U slučaju RAW-a, kolorni stil postaje samo polazna osnova za obradu i premda može uticati na generalnu dopadljivost, mnogo veći faktor predstavlja u slučaju JPEG formata. JPEG je, kao što je opšte poznato, daleko slabijeg potencijala za obradu u odnosu na RAW. Zbog toga je, barem onima koji pretežno koriste JPEG i oslanjaju se na njega kao na konačan rezultat ili materijal za prezentaciju, od izuzetnog značaja kako aparat reprodukuje boje.
Kao i svi drugi proizvođači i Canon nudi mogućnost finog podešavanja kolorita, ali i set predefinisanih kolornih stilova (Picture Styles), kojima se aparat u jednom koraku može prilagoditi određenoj nameni, odnosno prirodi scene koja se fotografiše. Njih je takođe moguće korigovati po sopstvenom nahođenju i eventualno sačuvati kao sopstvenu varijaciju. Osim toga, uz aparat stiže i namenska alatka pod nazivom Picture Styles Editor, kojom je moguće kreiranje sopstvenih kolornih profila i njihov uvoz u sam aparat radi korišćenja u realnom vremenu ili Canon DPP aplikaciju, radi naknadne obrade RAW snimaka. Osnovnih parametra ima četiri: Sharpness, Contrast, Saturation i Color Tone, pri čemu Sharpness (namenjen oštrenju) nudi tri nezavisne komponente za precizniju definiciju oštrenja – Strength, Fineness i Threshold. Prvom se definiše intenzitet, Fineness služi za korekciju radijusa oštrenja, čime se vrši preciznija kontrola naglašavanja kontura, dok Threshold utiče na distinkciju između kolornih tonova koje treba naglasiti i kontroliše pojavu neželjenih nusprodukata oštrenja. Što je ovaj broj manji, to će i oštrenje biti naglašenije, pa treba biti oprezan ukoliko se koristi u situacijama koje podrazumevaju veće prisustvo šuma.
Od predefinisanih kolornih stilova, osim automatskog, aparat nudi još šest: Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral i Faithful. U nastavku ćemo pogledati uticaj svakoga od njih:
Standard kolorni stil
Portrait kolorni stil
Landscape kolorni stil
Fine Detail kolorni stil
Neutral kolorni stil
Faithful kolorni stil
Ukoliko to nije dovoljno, korisnik može definisati i sopstvene stilove, a na raspolaganju je i monohromatska konverzija. Može biti bazična, svedena na prostu desaturaciju:
Obična C/B („monohrom“) konverzija
...ili potpomognuta provlačenjem kroz simulirane kolorne filtere, kakvi su se nekad koristili u analognoj fotografiji:
C/B konverzija sa simulacijom dodatnih kolornih filtera
Ukoliko to nije dovoljno, monohromatska fotografija može biti provučena kroz neki kolorni ton po želji korisnika, a isti može biti po želji saturisan:
Tonirana monohromatska konverzija u 4 ponuđene varijante
Borba sa prepoznavanjem temperature ambijenta, jedna je od stavki koje su značajno evoluirale tokom poslednjih nekoliko godina. Nekad se od aparata očekivalo tek toliko da u automatskom režimu balansa bele (Auto White Balance; AWB) pogodi temperaturu prilagođenu sunčanom danu, dok se danas možemo osloniti na automatiku čak i u situacijama koje podrazumevaju vrlo nezgodno veštačko osvetljenje. Naravno, što je temperatura svetla konzistentnija i bliža nekim umerenim vrednostima, to je i procenat uspešnih pogodaka veći. Canon EOS 77D po ovom pitanju nije loš, ali se svakako ne može reći da je i savršen. Iskreno govoreći, ne primećujemo nekakav napredak na ovom polju, pa će se novi aparat jednako često „zbuniti“ ambijentalnom svetlošću, kao i njegov prethodnik. To posebno važi za fluorescentne sijalice, koje mogu biti naročito nekonzistentne u pogledu temperature i pokrivenosti kolornog spektra.
Ambijent koji kombinuje više različitih tipova rasvete je nedokučiv problem za digitalne aparate, pa je u takvim slučajevima neophodno naći neku sredinu, kombinujući Kelvin skalu i WB Shift opciju za fine korekcije balansa bele. Ako postoje uslovi, idealno je izvesti ručno merenje Custom WB opcijom. Na žalost, ni 77D, baš kao ni njegov prethodnik, ne poseduje Kelvin skalu, pa je jedini način za precizno određivanje balansa bele - Custom WB.
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 77D, Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.