TEST KIT OBJEKTIVA
Test kit objektiva, iako deluje kao jedan od najlakših za sprovođenje, zapravo smatramo jednim od težih. Razlozi su brojni, a samo neki od njih su oličeni u tome da objektivi nikad ne mogu dati istovetan rezultat u različitim atmosferskim uslovima, a pogotovo onda kada ni svetlo nije identično. Dodatno, gro objektiva može pokazati izvrsne performanse na bliskim distancama, a da istovremeno na distancama koje se interpretiraju kao “beskonačno” (i na objektivima su označene simbolom ∞) potpuno razočaraju. Zbog toga je naredni test nije rađen u studijskim uslovima i kao takvog ga ne treba pošto-poto uzimati kao apsolutnu referencu. Različiti primerci istog modela objektiva mogu dati različite rezultate, ali ne u meri da odstupe iz opsega tolerancije, sve dok su tehnički ispravni. Poznata scena nam pruža dovoljno veliku radnu distancu, tako da možemo isprovocirati sve mane optičkih sklopova testiranih objektiva:
Prilog: JPEG snimci u punoj rezoluciji – 18-55 IS II (ZIP; 126 MB)
Ovaj put na testu imamo samo Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, a pošto smo ga ranije testirali sa istim ovim senzorom, ne očekujemo nikakva posebna iznenađenja.
CANON EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Ne očekujemo neke naročite fluktuacije u kvalitetu, u odnosu na ono što nam je ovaj objektiv priredio u ranijim testovima. Posebno zbog toga što je u međuvremenu dobio i svog naslednika sa STM motorom. Bez obzira na to, pogledajmo kako se taj objektiv nosi sa novim aparatom.
Prvo ćemo proveriti prisustvo lateralnih hromatskih aberacija, koje su vizuelno najupadljivija optička manjkavost. Kako su iz samo njima znanih razloga, glavni i odgovorni iz Canona još jednom izostavili automatsku korekciju hromatskih aberacija iz ove klase EOS-a, s naročitim žaljenjem konstatujemo da je jedini način za njihovo uklanjanje, korišćenje RAW formata i naknadna obrada. Evo kako to izgleda u praksi:
Da bi hromatske aberacije bile lakše uočljive, isečke smo uvećali na 200% originalnog snimka. Na njima se vidi da Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II pati od jačeg prisustva lateralnih hromatskih aberacija, koje razlažu kolorni spektar na komponente i na taj način utiču na krajnji kvalitet snimka. Ukoliko su uniformne, tj. relativno ravnomerne na celom kadru, u obradi se uklanjaju relativno lako. Međutim, uslov za to je, kako smo maločas već naveli, RAW format. Određene korekcije su moguće i u JPEG-u, ali znatno je teže izvesti ih i često iza takvih zahvata ostaju i određene kolorne deformacije. Teško je objasniti porive za uklanjanjem jedne ovako korisne korekcije, posebno što znači upravo onima koji retko posežu za naknadnom obradom – laicima.
Kada je oštrina u pitanju, pogledaćemo kako se objektiv kotira na nekim uobičajenim vrednostima žižnih daljina i otvora blende, a više detalja možete pronaći u priloženim arhivama (u uvodu poglavlja), gde je ponuđen set snimaka na svim kombinacijama žižnih daljina i otvora blende.
Prvo ćemo videti kako se ovaj objektiv pokazao na najširih 18mm, širom otvorene blende (f/3.5):
Oštrina u centru je solidna i to je jedna od stvari koja nas je oduševila prilikom prvog susreta sa ovim kit objektivom. Od mana u centru primećujemo blage konture longitudinalnih (uzdužnih) hromatskih aberacija (poznatih još i kao „purple fringing“), a koje su relativno retke na objektivima male svetlosne moći. Oštrina na periferiji nije baš zapažena, mada to nije neobično za najveći otvor blende, pa ćemo pogledati koliko se rezultat popravlja zatvaranjem na f/5.6:
Oštrina u centru se minimalno povećala, tragovi longitudinalnih hromatskih aberacija su iščezli, a rast oštrine se primećuje i na periferiji kadra. Pojačan je i mikrokontrast, što pogoduje boljem renderu detalja. Najširi deo opsega često ume biti i optički najslabiji. Zbog toga ćemo pogledati da li se i koliko situacija popravlja kada zumiramo na 24mm:
Nema sumnje da je oštrina u centru dodatno napredovala, a isto se može reći i za periferiju kadra, mada je ona i dalje daleko od one u centru. Sledeći korak je 35mm:
Oštrina je prestala da raste, mada realno nismo ni očekivali bolje, jer je ovo i inače dosta solidno i za skuplju klasu, a kamoli za objektiv ovog ranga. S druge strane, oštrina na periferiji je mogla barem još malo da se popravi, s obzirom da pokazuje vidljiv zaostatak za centralnom. Naravno, nije to ništa novo kod zum objektiva, pogotovo najjeftinijih, pa su ove zamerke više da ukažu na ono što je normalno i očekivano na ovakvim objektivima. Poslednji stepen uvećanja – 55mm:
f/5.6 na 55mm predstavlja i maksimalan otvor blende za tu žižnu daljinu, ali to svejedno nije dovoljno da opravda iznenadni pad oštrine, kako u centru, tako i na periferiji kadra. Osim oštrine, imamo i pad kontrasta, što nije baš poželjno, ali kako je sve pomenuto vidljivo tek na maksimalnim uvećanjima, smatramo da neće previše smetati onima kojima je objektiv pretežno namenjen. Za slabu oštrinu na periferiji baš i nemamo opravdanja – ona je morala biti veća, ali tako je oduvek. Jedino rešenje je ulaganje u ozbiljniju optiku čim se nakupi dovoljno iskustva i prevaziđu mogućnosti najjeftinijeg objektiva.
Ostalo je još samo da pogledamo uticaj difrakcije na oštrinu ovog objektiva. Difrakcija se javlja na malim otvorima blende i rezultat je prelamanja svetlosti na obodima listića blende. Ispoljava se vidljivim padom oštrine, nezavisno od dela kadra koji se posmatra, a lako se uočava na blendama manjim od f/11. Na sledećem snimku ćemo uporediti kako izgleda snimak napravljen na f/5.6, u poređenju sa snimkom na f/16. Ostali ključni parametri su identični:
Osim pada oštrine, na isečku desno se može videti i jasan pad kontrasta. Da bi difrakcija bila izbegnuta u realnoj eksploataciji, sve što je potrebno uraditi je izbegavanje otvora blende manjih od f/11, osim u situacijama kada je važno postići veće prostiranje polja dubinske oštrine (DOF).
Na kraju, i pored toga što je u međuvremenu praktično penzionisan, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II zaslužuje našu preporuku. Ona nije bezrezervna, jer se na polju njegovih optičkih performansi može štošta unaprediti, ali ako je u pitanju kupovina tek prvog objektiva, u periodu koji se svodi na upoznavanje sa novom spravom, ovaj objektiv može biti i više nego što potencijalnom korisniku bez dovoljno iskustva može zatrebati.
Na ovoj stranici je prikazano poslednjih pet komentara.
Pratite kompletnu diskusiju o ovoj vesti i učestvujte u njoj na našem forumu:
Digitalni fotoaparati forum » Canon EOS 1300D, Test
Da biste mogli da postavljate komentare morate prvo da se registrujete.