REPRODUKCIJA BOJA
Od svojih samih početaka, još u doba filma, Fuji je važio za velikog igrača na polju reprodukcije boja. Provia, Velvia, Astia… čuveni filmovi koji su nekada davno oblikovali živopisni svet kolorne fotografije, ustupili su mesto digitalnom kolornom prevođenju, koje mnogi nazivaju „sterilnim“. Počeci digitalizacije nisu previše pažnje obraćali na boju, budući da je bilo bitno jedino dobiti bilo kakav kolorit, koji podseća na stvarnost. Fuji digitalni aparati su oduvek snimke činili punima i kolorno bogatima. Međutim, MILC doba je celu priču proširilo na novi nivo, a Fuji je odlučio da svojim čuvenim filmovima pruži novi život, kreirajući njihovu digitalnu verziju, odnosno kolorne profile koji najvernije oponašaju ono po čemu je Fuji nekada bio omiljen. Simulacije ovih filmova je već godinama moguće naći širom interneta, u različitim oblicima, ali kada ih napravi baš Fuji, vernost je zagarantovana.
Aparat smo tokom testiranja koristili mahom se držeći podrazumevanog Provia-Standard profila simulacije filma i to je ono što se može videti na snimcima u galeriji semplova na kraju testa – fino balansirani, lepo zasićeni i pristojno kontrastni snimci, bez ijedne primese dominantnog kolornog tona, sa čime mnogi proizvođači nisu uspeli da se izbore. Stvar je ukusa, naravno, ali nije slučajno što mnogi kažu da Fuji boje blistaju i hipnotišu, pa je posle mnogo teže preći na neki drugi brend.
Umesto uobičajenog termina za kolorne profile, Fuji svoju kolornu komponentu ponosno naziva „simulacijom filma“. Sedam profila spada u kolorne, a uticaj svakog od ponuđenih se može videti na sledećim primerima:
(podrazumevani) Provia-Standard kolorni stil
Velvia-Vivid kolorni stil
Astia-Soft kolorni stil
Classic Chrome kolorni stil
Pro.Neg Hi kolorni stil
Pro.Neg Standard kolorni stil
Eterna/Cinema kolorni stil
…a još tri su okrenuta simulaciji crno-belog filma. Arcos i Monochrome mogu biti podvrgnuti i simulaciji kolornih filtera, kakve smo nekada koristili u doba filma. Učinak Arcos-a možemo videti na sledećim primerima:
Arcos C/B konverzija sa simulacijom dodatnih kolornih filtera
…a tu je i obična simulacija crno-belog filma, takođe sa mogućnošću filtriranja:
C/B konverzija sa simulacijom dodatnih kolornih filtera
Ukoliko to nije dovoljno, monohromatska fotografija može biti provučena kroz Sepia ton, u cilju postizanja karakterističnog efekta:
Sepia monohromatska konverzija
Balans bele, stavka koja je sastavni deo digitalne fotografije od njenog početka, definiše toplotu ambijentalnog svetla pri kojem je fotografija nastala. Kao i kod svih aparata, može biti kontrolisana ručno ili automatski, pri čemu većina korisnika pribegava automatici – što zbog lakoće korišćenja, što zbog čestih promena ambijenta i zaboravljanja da u tim situacijama obično mora biti promenjen i balans bele, kako bi fotografije bile odgovarajućeg kolorita. Automatika kod X-T30 funkcioniše slično onome što smo videli kod X-T3, a to podrazumeva korektno prepoznavanje ambijenta sa veštačkom rasvetom, čak i onda kada je u pitanju fluorescentna rasveta. U praksi se pokazalo da je jedino rasveta bazirana na živinim sijalicama nedokučiva jednačina za algoritam merenja balansa bele. Kombinovanje različitih tipova rasvete je takođe i dalje problematično za pravilnu procenu balansa bele.
Ukoliko automatika zataji (što nije retkost, nezavisno od modela fotoaparata), na raspolaganju je više predefinisanih profila balansa bele. Osim toga, tu je i Kelvin skala, a dodatno je svaki od profila moguće naknadno doterati pomeranjem tonaliteta na 2D grafiku. Naravno, tu je i ručno merenje balansa bele, sa mogućnošću beleženja čak tri različita merenja i njihovog kasnijeg korišćenja, što je jedna od unikatnih osobina Fuji aparata, koja se u toku eksploatacije pokazala izuzetno praktičnom.