ISO TEST, RAW
ISO test spada u standardne analize testova digitalnih fotoaparata, jer pored razlučivosti detalja, predstavlja samu esenciju kvaliteta senzora. Mogućnost da se i u lošijim svetlosnim uslovima dobije rezultat pristojnog kvaliteta, predmet je želja fotografa još od nastanka fotografije. Prelaskom sa analognog filma na digitalni senzor, fotoaparati su doneli revoluciju na ovom polju. Ne samo po pitanju manjeg šuma, već i po pitanju lakoće korišćenja, jer digitalni aparat nije uslovljen rolnom filma, već se osetljivost može menjati od snimka do snimka. Na taj način je ISO test preko noći postao jedan od najvažnijih parametara u kontroli konačnog rezultata i, ako baš želite – kontroli da li se aparat pakuje u torbu ili se nastavlja sa radom.
Fuji se tokom godina nametnuo kao veoma dobar u borbi sa šumom, premda je način postizanja tih rezultata često bio predmet kontroverzi, naročito u pogledu toga šta se sa RAW fajlom dešava uoči upisa na karticu. Kako stvari na tom polju stoje danas, s obzirom da pred sobom imamo potpuno novi BSI X-Trans senzor četvrte generacije, saznaćemo u nastavku, poređenjem snimaka sa snimcima nastalim na prethodnoj generaciji, konkretno sa X-T2.
Kandidati su isti, a ista je i scena:
ISO raspon u isečcima dobijenim konverzijom iz RAW formata, sa isključenim uklanjanjem šuma (levo Fuji X-T30, desno X-T2):
Na žalost, čini se da nova generacija senzora nije garancija za boljitak u svim kategorijama. Bez obzira što bazni raspon počinje od ISO 160, što sugeriše donekle bolje ISO performanse, u praksi su senzori X-T30 i X-T2 praktično identični do ISO 1600, da bi se na 3200 pojavila veoma mala, ali ipak uočljiva prednost starijeg modela. Ne bi bio prvi put da rast rezolucije izaziva određeni pad ISO performansi, ali je ipak retkost da se pad javlja kada je rezolucijska razlika simbolična… da ne kažemo – beznačajna. Istina je da je prednost X-T2 jasnija tek na ISO 12800. Dalje se pojačava na ISO 25600 i kulminira na maksimalnih 51200. Ipak, ovde treba biti načisto oko nekih fakata – osetljivost novog senzora je manja, što direktno utiče i na ISO performanse, jer bi dodatno pojačanje signala bez dvojbi izazvalo dodatno ispoljavanje kolornog i monohromatskog šuma. Dalje, interesantno je da X-T30, uprkos očiglednom problemu kalibracije osetljivosti, bolje održava eksponiranost na maksimalnih ISO 51200, budući da je ona na celom ISO rasponu ista, što se nipošto ne može reći i za isečak sa X-T2, koji zaostaje za gotovo celu blendu u odnosu na ISO 25600.
Kao i uvek, prilažemo par snimaka načinjenih na višim ISO vrednostima i obrađenih nekim uobičajenim metodama, kako bi se moglo videti koliko Fuji X-T30 može da pruži, kada se primeni pažljiva obrada i interpolacija na nižu rezoluciju:
Fujinon XF 50-140mm f/2.8 R LM OIS WR @102mm f/2.8, ISO 10000, (ACR NR): 26MP, 12MP, 6MP, 2MP
Fujinon XF 10-24mm f/4 R OIS @18mm f/10, ISO 12800, (ACR NR): 26MP, 12MP, 6MP, 2MP