Sumnja koju smo izrazili prilikom predstavljanja najmanjeg DSLR-a ikada, Canon-ovog EOS-a 100D, a u pogledu toga da će klasa 1x00D možda prestati da egzistira, pokazala se netačnom. Zapravo, netačnom se pokazalo gašenje te klase, a da imamo neki suštinski novi aparat, baš i nemamo. Kao i mnogo puta do sada, ispostavilo se da su velikim korporacijama skoro potpuno nebitne analize koje su odraz javnog mnjenja. Razlozi su prostiji nego što se na prvi pogled može učiniti – „javno mnjenje“ je sazdano pre svega od stručne javnosti, profesionalnih mislilaca i zainteresovanih amatera koji, ma koliko sebi pridavali na značaju, ipak ne obrazuju većinu u skupini potencijalnih kupaca ili pratilaca dešavanja na fotografskoj sceni.
“Prolećna kolekcija je spremna”... Poput nekakve reklame u modnoj industriji, marketinške kampanje u fotoindustriji sve više asociraju na odevne predmete, umesto na parče tehnike napravljene u svrhu bavljenja nekim konkretnim poslom ili hobijem. Čak i najambicioznije kompanije su uhvaćene u smeloj igri ponavljanja istih proizvoda sa tek kozmetičkim razlikama među generacijama, a kako profit ni na koji način ne ukazuje na greške u koracima, nije izgledno da će se u skorijoj budućnosti nešto promeniti u ovoj poslovnoj taktici. Nikon D3300, aparat kojem posvećujemo ovaj članak, u nekim ključnim segmentima ipak nudi nešto više od kozmetike...
“Prolećna kolekcija je spremna”... Poput nekakve reklame u modnoj industriji, marketinške kampanje u fotoindustriji sve više asociraju na odevne predmete, umesto na parče tehnike napravljene u svrhu bavljenja nekim konkretnim poslom ili hobijem. Čak i najambicioznije kompanije su uhvaćene u smeloj igri ponavljanja istih proizvoda sa tek kozmetičkim razlikama me]u generacijama, a kako profit ni na koji način ne ukazuje na greške u koracima, nije izgledno da će se u skorijoj budućnosti nešto promeniti u ovoj poslovnoj taktici.
“Ako ne možeš da ih pobediš, ti im se pridruži”... Ali šta raditi ako ne želiš da im se pridružiš, jer u tom slučaju prihvataš njihovu igru? Onda uradi nešto dovoljno slično, a opet dovoljno drugačije! Ako izuzmemo daleku prošlost i nastanak fotografije kao pojma, nedavna istorija ove branše je imala nekoliko većih prekretnica. Sve su, naravno, vezane za digitalnu verziju omiljene nam discipline, profesije ili hobija (kako za koga), a odlikuju se izraženom segregacijom tržišta i iz korisničkog, ali i iz proizvođačkog ugla posmatranja. Prva velika prekretnica se desila u samom trenutku predstavljanja digitalnog ekvivalenta analognom filmu. Izostavićemo ovaj put priču o komičnim pretskazanjima vodećih ljudi industrije o tome kako je “digitalno samo prolazno, tek usputni trend koji će brzo biti zabora
Jedna od teorija kosmičkog balansa zasniva se na ideji da se sve odvija u ciklusima. Ciklusima u kojima se poznati nizovi događaja ponavljaju, čineći na taj način svet konstantno izloženim efektu već viđenog... deja vu. Da se istorija ponavlja, dokaza je beskonačno, a isto se može reći i za trendove u svetu mode. Tehnologija je donedavno bila koliko-toliko imuna na ovu pojavu, sve dok se u tržišnu trku nisu uključili finansijski skrajnuti igrači, koji se u digitalnu eru nisu uključili na vreme ili su to učinili sa nedovoljno energije. Kada je pre nekoliko godina Olympus predstavio digitalnu verziju nekada planetarno popularne „Pen“ serije aparata, čini se da je fotografska javnost prosto hipnotisana idejom modernih aparata spakovanih u retro dizajn.
Jedna od teorija kosmičkog balansa zasniva se na ideji da se sve odvija u ciklusima. Ciklusima u kojima se poznati nizovi događaja ponavljaju, čineći na taj način svet konstantno izloženim efektu već viđenog... deja vu. Da se istorija ponavlja, dokaza je beskonačno, a isto se može reći i za trendove u svetu mode. Tehnologija je donedavno bila koliko-toliko imuna na ovu pojavu, sve dok se u tržišnu trku nisu uključili finansijski skrajnuti igrači, koji se u digitalnu eru nisu uključili na vreme ili su to učinili sa nedovoljno energije. Kada je pre nekoliko godina Olympus predstavio digitalnu verziju nekada planetarno popularne „Pen“ serije aparata, čini se da je fotografska javnost prosto hipnotisana idejom modernih aparata spakovanih u retro dizajn.
Vreme definitivno “leti”! Uprkos činjenici da je od predstavljanja modela D5200 prošlo gotovo godinu dana, promocija Nikona D5300 nekako nam se čini preuranjenom... kao da smo prethodnika tek nedavno ugledali prvi put. Očigledno je da je ubrzan tempo koji je već neko vreme aktuelan u svim domenima fototehnike (i ne samo nje!), učinio da vreme naizgled brže prolazi, pa i smena generacija deluje češća nego što zapravo jeste. Izloženost potrošača proizvodima koje krase nevelika unapređenja, vremenom je kreirala uslovni refleks koji izaziva vrlo negativne reakcije na učestalo “štancovanje” novih modela. Nesrećne okolnosti su Nikon D5300 automatski svrstale u grupu neinventivnih „imitatora“ prethodne generacije, zajedno sa Canonovim EOS-om 700D i Nikonovim D610. Iako sva tri aparata imaju neke dominantne zajedničke crte
Vreme definitivno “leti”! Uprkos činjenici da je od predstavljanja modela D5200 prošlo gotovo godinu dana, promocija Nikona D5300 nekako nam se čini preuranjenom... kao da smo prethodnika tek nedavno ugledali prvi put. Očigledno je da je ubrzan tempo koji je već neko vreme aktuelan u svim domenima fototehnike (i ne samo nje!), učinio da vreme naizgled brže prolazi, pa i smena generacija deluje češća nego što zapravo jeste. Izloženost potrošača proizvodima koje krase nevelika unapređenja, vremenom je kreirala uslovni refleks koji izaziva vrlo negativne reakcije na učestalo “štancovanje” novih modela. Nesrećne okolnosti su Nikon D5300 automatski svrstale u grupu neinventivnih „imitatora“ prethodne generacije, zajedno sa Canonovim EOS-om 700D i Nikonovim D610. Iako sva tri aparata imaju neke dominantne zajedničke crte
I... evo nas opet! Tek što smo prežalili gubljenje vremena sa škrtim softverskim unapređenjem zvanim Canon EOS 700D i Nikon se uključio u nadmetanje svojim viđenjem kako treba da izgleda „novi“ model koji to nije – Nikon D610. Nismo sasvim sigurni koja priča zvuči patetičnije – da li Canonova kojom dotični nastoji da nedostatak ideja nadomesti besomučnim štancovanjem istog proizvoda u novom pakovanju (iako 700D ne predstavlja čak ni to) ili Nikonova rešenost da zabašuri kritike javnosti oko nekih tehničkih nedostataka, gurne ih pod tepih, a problem elegantno reši predstavljanjem novog modela, čija je najveća novina novi amblem.
Ravno 13 godina od predstavljanja začetnika klase, „dvocifreni“ Canon DSLR-ovi su prešli dug put. Od jednostavnog aparata sa malim senzorom i ograničenošću isključivo na EF objektive, kakvi su bili modeli D30, D60 i nešto kasnije EOS 10D, evoluirali su u ozbiljna magnezijumska tela, čiji je manji senzor, načelno sa EOS 20D modelom, po prvi put je bio viđen kao prednost, umesto kao jeftinija varijanta FF aparata. Uvođenje namenskih APS-C objektiva sa oznakom EF-S, proširio se i upotrebni kapacitet Canonovih naprednih APS-C tela, a ljubiteljima omogućio da u fotografiji uživaju za manje novca, nego što je to do tada bio slučaj. Vremenom će ova klasa doživeti nekoliko redefinicija, što po pitanju konstrukcije, što po pitanju funkcija, ali će uvek biti važna karika u Canon gami DSLR-ova.