Poslednjih godina smo svedoci sve većeg broja kompaktnih fotoaparata sa objektivom fiksne žižne daljine. Verujem da je potrebna određena hrabrost za izlazak na tržište sa takvim modelom, ali bi se reklo da je ona u određenoj meri potrebna i onima koji kupuju takve fotoaparate. Izlazni rezultat u tom slučaju nije ni najmanje upitan, i obično je tu fotograf najslabija karika, odnosno njegova sposobnost da se navikne na odsustvo promene žižne daljine, da li kroz zumiranje ili promenu objektiva. U analogno doba, najčešće se i koristio jedan objektiv, što ni najmanje nije umanjivalo čari beleženja bitnih trenutaka ili prelepih motiva. Danas smo svedoci pomalo konfuznih trendova, gde nikako da uhvatimo da li je smanjivanje dimenzija fotoaparata u ekspanziji ili nije. Tiha borba mirrorless fotoaparata sa stabilnom dSLR ponudom, kontinuirano traje… stavljajući kupce pred tešku odluku. Godinama su kompakti imali male senzore sa prilično patetičnim otvorima blende. Vremena se menjaju, pa APS-C ili full frame senzor nisu strano telo u kompaktnom fotoaparatu, a objektivi imaju sve veće otvore blende. Bilo je pitanje vremena kada će i fiksna žižna daljina postati deo te priče. Setićemo se odličnog Sony RX1r kompakta sa full frame senzorom i 35mm f/2 objektivom koji ostavlja bez daha u svakom smislu. Lista aktuelnih modela postaje sve duža, pa će u ovoj priči svoje mesto pronaći Leica Q (28mm f/1.7), Fuji X100 t (23mm f/2), Ricoh GR II (18mm f/2,8) kao i fotoaparat koji će biti glavni junak ovog teksta – Fuji X70 sa 18mm f/2,8 objektivom.
Dizajn i ergonomija
Vizuelni identitet značajno prati prepoznatljivu liniju Fuji fotoaparata, pa u isto vreme možemo pronaći sličnosti sa Fuji X100t kompaktom i Fuji X-E2 mirrorless modelom. Fuji X70 je zaista skromnih dimenzija, ali je i pored toga Fuji uspeo da na tako malo telo smesti sve što je potrebno. Gornjom platformom dominiraju dva kontrolna točkića, hot shoe, on/off taster i okidač, što je prepoznatljiv pristup još od prvog X modela. Prednja strana nosi na sebi objektiv, blic i grip, koji svoj kontra oslonac pronalazi sa zadnje strane u vidu jasno definisanog prostora za palac.
Preklopnik za izmenu fokusnog režima rada se nalazi na prepoznatljivom mestu, kao i kod svih Fuji fotoaparata. Naravno, zadnjom stranom dominira pokretni LCD i niz prepoznatljivih tastera. Moglo bi se reći da kompaktnost u ovom delu uzima danak, pa će za lagodnu upotrebu tastera bližih ekranu nedostajati pomalo prostora. Fuji X100t nema ovakvih problema, jer je po gabaritima ’’značajno’’ veći. Fuji X70 je u dimenzije od 113 x 64 x 44 mm uspeo da sabije 340 grama, što je celih 100 grama manje u odnosu na X100t i njegovih 127 x 74 x 52 mm. Hibridno tražilo je zaštitni znak Fuji X100t modela, koje na X70 modelu nije našlo mesta, ali je zauzvrat ponudio pokretni LCD ekran. Što se tiče izrade, ona je kvalitetna u svakom pogledu počev od metalne konstrukcije pa do završnog mat finiša.
Ispod ''haube''
U osnovi je dobro poznati APS-C X-Trans CMOS II senzor, dimenzija 23.6mm x 15.6mm sa 16 megapiksela.S obzirom da je ovaj senzor na zalasku više nego uspešne karijere, nemamo razloga da sumnjamo u njegov kvalitet. Što se tiče autofokusnog sistema, imamo 77 tačaka, odnosno 49 PDAF tačaka plus 28 CDAF.Pomenuo sam da se fokus modovi menjaju na preklopniku sa prednje strane fotoaparata, i da su u opciji Single AF / Continuous AF / MF. Maksimalna brzina mehaničkog zatvarača je 1/4000, a prisutan je i elektronski sa impresivnih 1/32000. ISO vrednosti se kreću u rasponu od ISO 200 do 6.400, a proširivo je na ISO 100, 12800, 25600 i 51200. Korekcija ekspozicije je u rasponu od -3.0EV - +3.0EV u koracima od 1/3EV, dok je u video modu ta vrednost u rasponu od -2.0EV - +2.0EV takođe u koracima od 1/3EV. Kontinuirano fotografisanje izvlači do 8 fps, a auto backeting opcija se nudi u :
AE Bracketing (±1/3EV, ±2/3EV, ±1EV)
Film Simulation Bracketing (sa izabrana 3 moda simulacije filma)
Dynamic Range Bracketing (100% • 200% • 400%)
ISO sensitivity Bracketing (±1/3EV, ±2/3EV, ±1EV)
White Balance Bracketing (±1, ±2, ±3)
Simulacija filma je jedan od zaštitnih znakova Fuji mirrorless i kompakt fotoaparata, pa i u ovom slučaju imamo u ponudi 11 modova: Provia/Standard, Velvia/Vivid, Astia/Soft, Classic Chrome, Pro Neg Hi, Pro Neg. Std, Monochrome, Monochrome+Ye Filter, Monochrome+R Filter, Monochrome+G Filter i Sepia.
Optika
Objektiv se ne uvlači u telo, kao što nema ni zaštitnu zavesicu poput nekih kompaktnih fotoaparata, već nudi poklopac. U suštini, ovako zatvoren je dobro zaštićen i veoma zgodan za nošenje u džepu od pantalona ili jakne. Objektiv je zaista skromnih dimenzija, a još više oduševljava činjenica da su na tako malom prostoru svoje mesto našli prsten za ručno fokusiranje i prsten za promenu blende. Konstrukcija podrazumeva 7 elemenata u 5 grupa od kojih su dva elementa asferična. Blenda se kreće u rasponu od maksimalnih f/2,8 do minimalnih f/16, a broj listića blende iznosi 9. Minimalna fokusna distanca je 10 cm.
LCD
Za pohvalu je odluka da se na ovakav fotoaparat smesti pokretni ekran, koji ima standardan hod od 180 stepeni na gore i 45 na dole. U pitanju je ekran od 3’’, sa odnosom stranica 3:2 i 1.040.000 tačaka. Touchscreen opcija je prisutna, ali u ograničenom obimu. Poslužiće za fokusiranje kao i za ’’listanje’’ pri pregledanju fotografija, što je priznaćemo manje nego što nudi konkurencija. Kako bilo, u pitanju je odličan LCD ekran, kome je pokretljivost veliki plus.
Autonomija rada, podrška za memorijske kartice i priključci
U pitanju je NP-95 litijum jonska baterija, koja će pružiti autonomiju rada od 330 snimaka. Rezultat nije loš za ovu klasu kompakt fotoaparata, ali se u svakom slučaju preporučuje nabavka još jedne dopunske baterije. U kompletu dolazi sa AC-5VF punjačem, a punjenje preko USB porta uvek ostaje kao opcija.
Što se tiče priključaka, prisutni su standardni USB 2.0 (480 Mbit/sec) i Micro HDMI, Wi-Fi (IEEE 802.11b / g / n), koji vam omogućava kontrolu fotoaparata sa nekog od ’’pametnih’’ uređaja poput tableta ili mobilnog telefona. Moguće je i priključiti RR-90 za daljinsko okidanje, što može biti sjajno za landscape. Podržan je rad sa SD / SDHC i SDXC (UHS-I) memorijskim karticama.
VIDEO
Video mogućnosti ovog fotoaparata svakako da nisu u vrhu njegovih najboljih karakteristika. U opciji su 1920 x 1080 (60p, 50p, 30p, 25p, 24p), 1280 x 720 (60p, 50p, 30p, 25p, 24p), što je u neku ruku standard. Fuji nikada nije forsirao video mogućnosti kao neki svoj adut, a one će ozbiljniji status dobiti tek od Xpro2 modela i najavljenim 4K mogućnostima u nadolazećim. Kako bilo, ovaj fotoaparat se prvenstveno kupuje zbog fotografisanja, a video mogućnosti će zadovoljiti sve standardne i uobičajene potrebe.
Reč za kraj
Nekoliko puta mi se desilo da u isto vreme imam po nekoliko objektiva na testiranju, ali se uvek trudim da ih u fotografisanje ne nosim sve odjednom, već da krenem sa jednim jedinim objektivom. Na taj način pokušavam da u datoj situaciji izvučem maksimum iz onoga što imam pored sebe. Moram priznati da sam bio skeptičan kada sam testirao Fuji XF 18mm f/2,8 jer nisam verovao da ću uspeti da se snađem sa tom žižnom daljinom, jer je to ipak… priznaćete prilično široko za neke svakodnevne pojmove. Izreka kaže, da kad imaš čekić u ruci… sve ti liči na ekser, a prosto je iznenađujuće kako se lako naviknete na ovu žižnu daljinu, i kako vrlo brzo shvatite da zapravo i niste hendikepirani. Ovo nas vraća na početak ovog teksta, gde vlasnika ovog fotoaparata definišem kao najslabiju kariku. Zapravo, nije sporno 18mm kao što neće biti ni 23, 27, 35 ili 50mm, već je tu najpre nužna jasno definisana potreba za prajm objektivom i umeće da se to iskoristi. Fuji X70 je u svakom slučaju poseban fotoaparat, skromnih dimenzija, zanimljivog vizuelnog identiteta i koji iznad svega zahteva vlasnika koji se ne boji fiksne žižne daljine.