I ako je prošlo godinu dana od predstavljanja Sony A6000 mirrorless fotoaparata, i ako smo na tik do izlaska njegovog naslednika, čini se da interesovanje za ovaj model nikada nije bilo veće. Sa punim pravom, reklo bi se... jer ovaj fotoaparat osim što ima zavidne karakteristike ima i sasvim uljudnu cenu, kada su mirrorless aparati u pitanju. Primera radi, Olympus OM-D EM-5 model iz 2012. godine, sa karakteristikama daleko iza Sony A6000, trenutno ima istu cenu. Štaviše, Olympus je izbacio i naslednika u vidu OM-D EM-5 II sa cenom preko 1.000 evra, što ga čini duplo skupljim od Sony top model mirrorless modela, kakav je A6000. Dilema postaje još veća ako shvatimo da za pomenutu cenu možemo kupiti i Sony A7 fullframe fotoaparat. To nam govori još jednu stvar, jako bitnu. Sony je po prvi put odstupio od svoje dugogodišnje poslovne politike, koja ga je večito svrstavala u red onih koji ne nude ništa specijalno više od drugih, ali su zato skuplji. Ovaj put, su ponudili više i za manje para. U ovom slučaju, ponudili su i veći senzor i bolji autofokusni sistem, što se direktno preslikalo i na prodaju. Podaci direktno dobijeni sa tržišta govore da je Sonijeva poslovna politika spustila Olympus na drugo mesto (naročito u Japanu), i značajno se učvrstila na listi najprodavanijih. Primera radi, u ovom trenutku na Amazonu, ovaj aparat je definitivno prvi po prodaji, a generalno svi Sonijevi modeli dominiraju među prvih 10 na listi. To samo znači da je tržište prepoznalo takav pristup, a da je Soniju ostalo da uživa u tumačenju godišnjih i kvartalnih finansijskih izveštaja koji posle dužeg perioda prvi put iskazuju dobit. Sonijevi finansijski izveštaji govore da je pala prodaja kompaktnih fotoaparata sa fiksnim objektivom, ali da je porasla prodaja u višem segmentu ponude. Sa druge strane, Sony drži 40% ukupnog tržišta senzora… tako da, posled dužeg vremena imamo igrača koji posluje sa plusom u segmentu foto opreme.
Dizajn, ergonomija i još ponešto
Sony A6000 je zadržao prepoznatljiv dizajn, i tu nema previše prostora za inovacije. Zapravo, ako se vratimo 5 godina unazad i pogledamo prvi NEX 5 model videćemo na kojim su mukama bili dizajneri kojima je zadatak da od ružnog pačeta naprave nešto dopadljivo oku. Insistiranje na takvom dizajnu ima i svoje opravdane razloge, jer moram priznati da udobniji mirrorless aparat nisam držao. Prednji grip apsolutno dominira vizuelnim identitetom, i zajedno sa gumiranim zadnjim osloncem za palac čini ovaj aparat neverovatno prijatnim za držanje. Na zadnjoj strani se nalazi tilt TFT LCD od 3'' sa menijima koji su konačno postali intuitivni, donekle sledeći filozofiju intuitivnih Canon tabova. Kada kažem konačno, najpre mislim na odlazak nepotrebnih ikonica u penziju, koje su krasile NEX 6. Ovaj put, interfejs je identičan A7 i RX serijama aparata, što je pravi korak napred. Fotoaparat poseduje tražilo, hot shoe i dva kontrolna točkića što sveukupno daje konačni utisak dobro osmišljenog rasporeda. Kada sam već pomenuo hot shoe, možemo pomenuti i benefit njegovog prisustva u vidu F20M eksternog blica, HVL-LEIR1 kontinuiranog svetla za video, ili eksternog XYST1M mikrofona. Od kontektora su prisutni Micro HDMI (Tip D) i USB port, dok je prostor za memorijsku karticu smešten pored baterije. Ostaje da žalimo što taj prostor nije smešten sa strane, pored konektora kao što je to slučaj sa Nex3n modelom. Podržane kartice nose oznake SD, SDHC, SDXC i MemoryStick kartice (PRO Duo, Pro-HG Duo and PRO-HG HX Duo). Sam fotoaparat je težak 344 grama, upakovanih u dimenzije od 120 x 67 x 45.1 mm.
Ispod ''haube''
U pitanju je 24.3 megapixela APS-C CMOS (23.5 x 15.6 mm) senzor, u kombinaciji sa Bionz X procesorom. ISO vrednosti se kreću u rasponu od 100 do 25.600, a brzina rafala iznosi 11 fps, a kontinuirano snimanje omogućava zapis 21 raw ili 49 jpeg fajlova. Ono po čemu je poseban A6000 jeste hibridni autofokusni sistem. Sudeći po CIPA standardima, on tu radnju obavlja za 0,06 sekundi što ga zaista stavlja na prvo mesto u mirrorless klasi. Kao i njegov prethodnik, on ima 25 CDAF tačaka, ali za razliku od njega poseduje i 179 PDAF tačaka, raspoređenih na 92% kadra. Maksimalna brzina zatvarača 1/4000 a kompenzacija ekspozicije iznosi od -3 EV do +3 EV u koracima od 1/3 or 1/2 EV.
Objektivi
Sony A6000 dolazi u paketu sa kit objektivom raspona 16 - 50mm f/3.5 - 5.6, što je ekvivalentnih 24 – 75mm (crop faktor iznosi 1,5x). Zanimljivo, ovaj objektiv je definitivno najlakši kit objektiv u konkurenciji jer je težak tek 116 grama. Međutim, priča sa objektivima je, rekao bih dosta čudna. Naime, nesrazmerna je količina energije koju Sony ulaže u objektive od one uložene u fotoaparate. I ako u ponudi ima preko 30-ak E mount objektiva, ona ipak nije na nivou koja zadovoljava sve potrebe, i daleko je iza one široke palete objektiva koje poseduju recimo Olympus ili Fuji. Sa druge strane, ovo je mid rande mirrorless aparat pa mislim da trenutna ponuda ipak može pristojno odgovoriti na zahteve većine. Valja spomenuti da je Sigma ponudila 3 odlična objektiva sa primamljivim žižnim daljinama, od 19, 30 i 60mm sa f/2.8 blendom. Ono što je još zanimljivo kod mirrorless fotoaparata, jeste mogućnost upotrebe starih manuelnih objektiva preko adaptera. Najpre su tu po prirodi stvari Minoltini objektivi, a zatim Pentax, Canon FD, Nikon F, Olympus, Leica… i da ne nabrajam dalje. Manuelno fokusiranje uz tražilo kakvo ima A6000 prilično olakšava stvar, tako da ako ste skloni eksperimentisanju, eto prilike da oživite svoje stare objektive. U svakom slučaju, pre kupovine ovog fotoaparata, dobro pogledajte kompletnu ponudu objektiva i procenite kako najbolje da sklopite jedan kompaktan sistem.
Blic
Standardni pop up blic se ni po čemu ne izdvaja od sličnih u klasi. Domet je 6 metara i nije u mogućnosti da kontroliše rad eksternih bliceva. Naravno, uz ovakav aparat poželjan je eksterni blic koji će u svakom slučaju pružiti više mogućnosti.
Tražilo
I ako odlično, primetiću korak unazad u odnosu na prethodnika NEX6, gde sada rezolucija iznosi 1.440.000 tačaka umesto 2.359.000. Stvar kompromisa ili čega već, ali nije prvi put da u svetu fotoaparata srećemo neobjašnjive izmene u odnosu na prethodnika. Ovo u svakom slučaju ne znači da je tražilo lošeg kvaliteta, naprotiv. Prikaz boja, kontrast i količina detalja su odlični. Korisnici starih manuelnih objektiva biće sasvim zadovoljni prikazom unutar tražila, koje će im omogućiti prilično brzo i precizno ručno fokusiranje. Uvećanje detalja pri fokusiranju, posebno će obradovati pomenute ljubitelje manuelnih objektiva. Prisutan je infracrveni senzor, koji će detektovati vaše lice, aktivirati elektronsko tražilo a ujedno isključiti prikaz na LCD ekranu. Što se tiče informacija unutar tražila, one su takođe impresivne jer pružaju i grafički prikaz, pa i histogram.
LCD
Prisutan je pokretni tzv. ‘’tilt’’ 3’’ TFT-LCD ekran, sa 921.000 tačaka. Odnos stranica od 16:9 je više prilagođen video mogućnostima ovog aparata, mada smo na tu činjenicu više-manje već navikli. Prikaz je odličan, a spomenuću da ekran nije osetljiv na dodir. Zbog ove odluke, možda najviše trpi zapravo AF sistem i korisnici koji bi birali fokusnu tačku dodirom prsta.
Autonomija rada
Navikli smo da Sony pruža sasvim zadovoljavajuće vrednosti kada je autonomija rada u pitanju, ali ovaj put elektronsko tražilo i LCD ekran uzimaju danak. Litijum jonska NP-FW50 baterija od 1080 mAh, obezbeđuje 310 odnosno 360 snimaka u zavisnosti od toga da li pretežno koristite elektronsko tražilo ili LCD ekran. Ono što je takođe pohvalno jeste činjenica da baterija nasleđena od ranijih modela, pa će korisnici recimo NEX 6 ili čak NEX 3n modela, moći iskoristiti rezervnu bateriju i za ovaj model.
Video
Video karakteristike su standardne i u okviru su FullHD kvaliteta, ali bih akcenat bacio na sve ono što olakšava snimanje video materijala. Naime, tokom video snimanja moguće je odabrati bilo koji program mod, pa sve do pune manuelne kontrole. Sony A6000 snima video materijal u stereo kvalitetu, ali nema naprednu kontrolu zvuka što donekle odudara od maksimalnih mogućnosti koje nude video podešavanja. Takođe, ne poseduje poseban ulaz za mikrofon, pa bi eksterni mikrofon ECM-XYST1M bio rešenje. Focus peaking i Zebra pattern su dve stvari koje će videografima svakako biti od koristi.
Reč za kraj
Postoje aparati koji značajnije obeleže ne samo period u kome su aktuelni, već i period posle. Sony A6000 je aparat koji je u momentu pojavljivanja imao značajno pristojniju cenu u odnosu na konkurenciju, a ponudio je značajno više. Najpre, ponudio je APS-C senzor sa 24 megapiksela, i jedan impresivan hibridni autofokusni sistem koji se u praksi pokazao kao zaista dobar. Ono što donekle koči Sony mirrorless aparate jeste relativno uska ponuda objektiva. Da se razumemo, imati preko 30 objektiva u ponudi nije malo. Donekle neprijatno levitira činjenica da je lista poželjnih objektiva dosta dugačka, a Sony nikako da nađe vremena da ozbiljno pogleda zahteve tržišta. Sa druge strane, reklo bi se ipak postoji jedan značajan deo tržišta koji ne deli takvo mišljenje, čemu svedoči i odlična prodaja ovog fotoaparata. U ovom cenovnom rangu, a i nešto višem… cenim da ne postoji bolji fotoaparat, sa ujednačenijim odnosom plaćeno/dobijeno. Kao što rekoh na početku teksta, vrlo smo blizu izlaska naslednika ovog modela, ali sam ubeđen da to ni malo neće uticati na popularnost i potražnju za A6000 fotoaparatom sve dok je u ponudi. Jer karakteristike su mu takve da će dugo biti konkurentne i uporedive modelima koji dolaze.
LINK: Sony A6000 16-50
Zoran Rodić
© 2015 pcfoto.biz