Septembar je oduvek bio živahan za svet foto industrije, pa nije slučajno što je Canon vremenom sredinu tog meseca odredio za predstavljanje svojih ultrazum favorita. Doduše, ako bi još više obraćali pažnju na tradiciju, onda bi Canon PowerShot SX 60 HS po svoj logici trebao biti prošlogodišnji model. Medjutim, 2013. godine se nije desilo baš ništa po pitanju SX serije, tako da smo naslednika Canon PowerShot SX 50 HS videli tek u 2014. godini. Istini za volju, ne možemo a ne zapaziti da je su unapredjenja značajnija nego što je to bio slučaj sa Canon PowerShot SX 50 HS u odnosu na Canon PowerShot SX 40 HS. Dobro sad, unapredjenja nisu revolucionarna ali 65x zum nema niko od konkurencije, pa makar i imao veću cifru na krajnjem rasponu. Da, Nikon P600 nudi celih 1.440 mm ali kreće ‘’tek’’ od 24mm, što daje 60x zoom. Ali, Canon PowerShot SX60 HS ima raspon od 21mm do 1.365mm. Ježite se od ovih 60, 65 puta zoom množenja i komparacija?
Šalu na stranu, nemojte potcenjivati ovakve aparate. Govorimo o snu većine turista. Ultrazoom aparati poput Canon SX 60 HS, za ciljnu grupu imaju posebnu kategoriju svojih kupaca, kojima je potreban širok raspon… od više nego pristojnog širokog do imresivnog ultrazoom opsega.
Dizajn i ergonomija
I dizajn i ergonomija ne samo da podsećaju, već i nude skoro pa identičan osećaj poput entry level dSLR aparata. Neznatno manji nego kod dSLR-a, gumirani grip obezbeđuje ugodno držanje i rukovanje aparatom. Dimenzije aparata su 127,6 x 92,6 x 114,3 mm sa težinom od 650g. Pristojno, reklo bi se… a fotografije aparata će vam sve reći.
Ispod 'haube'
Poput većine svojih najvećih konkurenata u ultrazoom segmentu, Canon je takodje rešio da ponudi 16 megapiksela. U pitanju je CMOS senzor dimenzija 6.17 x 4.55 mm nazvan 1/2,3' u kombinaciji sa DIGIC 6 procesorom. Brzina rafala je približno 6,4 snimka u sekundi a ISO raspon se kreće u opsegu od 100 - 3200, što je pomalo iznenadjujuće imajući u vidu da je SX 50 HS imao ISO 6400 za krajnju vrednost. Maksimalna brzina zatvarača je 15 - 1/2000s. AF je CDAF i na najširem rasponu brzina fokusa iznosi 0,1 sekundi, da bi na krajnjem rasponu dostigla 0,6 sekundi. Ručni izbor AF tačke je pomoću opcije FlexiZone AF/AE. Manuelni fokus je omogućen, a prisutan je fokus peaking. Generalno, AF sistem je sasvim solidan u realnom radu.
Optika
Konstrukcijski gledano, u pitanju je USM objektiv sa 15 elemenata u 11 grupa (1 dvostrano asferično sočivo i 3 UD sočiva). Raspon objektiva počinje od 3,8 mm do 247 mm (35 mm ekvivalentno: 21 – 1.365 mm), što deluje zaista impresivno u svakom smislu. Maksimalni otvor blende kreće tek od f/3,4 sve do f/6,5 na maksimalnom rasponu. Primera radi, Panasonic FZ70 ima raspon blende od poželjnih f/2,8 do f/5,9 na maksimalnom rasponu. Sa druge strane FZ70 ima 'samo' 60x zoom.
Prvo što vlasnici ultrazoom aparata neumitno shvate posle nekog vremena jeste činjenica da je najveći neprijatelj ovog objektiva zapravo prozračnost vazduha. Stabilizacija je više nego impresivna još od SX40 HS modela, ali morate biti jako oprezni, jer na maksimalnim žižnim daljinama i bez pravilnog držanja, uvek ste na ivici da dobijete strešenu fotografiju. Ali kao što rekoh, stabilizacija odlično obavlja svoj deo posla, pa uz malo prakse bez većih problema, na maksimalnom rasponu možete praviti dobre fotografije pri brzini od 1/200.
Na najširem rasponu od ekvivalentnih 21mm
Zoom na maksimalnih ekvalalentnih 1365 mm
Nekako sam sklon proceni da je SX 40 HS bio neko srednje i optimalno rešenje i po pitanju blende, žižne daljine i oštrine. Ali, to je moj utisak… i on se generalno odnosi na sve ultrazoom aparate, nezavisno od brenda. Medjutim, ultrazoom aparati i jesu takav tip aparata, predvidjenog za probijanje granica po pitanju mogućnosti objektiva. Hromatske aberacije su prisutne, ali pored ACR-a i RAW fajla, to odavno nije ozbiljan problem.
Blic
Napredniji korisnici su oduvek bežali od pop up blica, pa će i ovaj put biti obradovani prisustvom stopice za eksterni. Najveća maksimalna spora sinhronizacija sa ugradjenim blicem je 1/2000 s, dok je sa eksternim moguća 1/250 s ili 1/2000 s sa brzom sinhronizacijom. Kompenzacija ekspozicije blica je +/- 2 EV u koracima od 1/3. Podešavanje snage blica je moguća u 3 nivoa sa ugrađenim blicem ili do 19 nivoa sa spoljnim kompatibilnim EX Speedlite blicevima 270EX II, 320EX i 430EX II. Blicevi poput 580EX II, 600EX i 600EX-RT nude 22 nivoa podešavanja snage.
Tražilo
I pored toga što je elektronsko tražilo unapredjeno u odnosu na prethodnika, lično nisam oduševljen onim što vidim. Pri ne tako oštroj promeni smera i pomeranju aparata, prikaz secka a usput i pati od viška kontrasta. Da budemo načisto, eksterna tražila za pojedine mirorless modele pate od iste boljke, i ako samostalno koštaju preko $150. Odnos širine i visine tražila je 4:3 sa približno 922.000 tačaka, što je priličan napredak u odnosu na 202.000 tačaka koje je nudio SX 50 HS. Zatvaranje LCD ekrana ka unutra aktivira EVF, ali se primećuje nedostatak senzora koji bi detektovao oko na tražilu, i odmah prebacio prikaz na njega ujedno isključivši LCD. Pokrivenost kadra je 100%, a mogućnost ispravljanja dioptrije se podrazumeva. U svakom slučaju, ima tu dosta prostora za napredak… naročito ako se uzme u obzir da je stabilnost pri fotografisanju daleko bolja preko tražila, nego sa ispruženim rukama i kadriranjem preko LCD ekrana.
LCD
Za razliku od tražila, 3’’ PureColor II VA (TFT) ekran sa približno 922.000 tačaka daje daleko verniji prikaz. Sama osvetljenost je podesiva kroz pet nivoa, što ga čini prilično upotrebljivim u svim svetlosnim uslovima. Ekran je pokretan, što samo doprinosi tvrdnji izrečenoj na kraju prethodne rečnice.
Autonomija rada
Solidan rad od 340 snimaka obezbedjuje punjiva litijum-jonska baterija NB-10L, koja dolazi u paketu sa pripadajućim punjačem. U poredjenju sa konkurencijom… sasvim pristojno i uporedivo, a u slučaju dužeg turističkog obilaska svakako preporučujemo rezervnu bateriju što generalno važi za svugde nezavisno od modela i brenda.
Video
Video je takodje doživeo unapređenje, i nudi sledeće opcije: (Full HD) 1920 x 1080, 60 ili 30 kadrova u sekundi, (HD) 1280 x 720, 30 kadrova u sekundi, (L) 640 x 480, 30 ili 120 kadrova u sekundi… i da ne nabrajam dalje, kompletnu listu možete videti u tabeli sa specifikacijama. Video zapis je MPEG-4 AVC/H.264, a sve je ispraćeno sa stereo zvukom: MPEG-4 AAC-LC.
Reč za kraj
Canon PowerShot SX60 HS je u odnosu na prethodnika dosta unapredjen. Ako podvučemo crtu, ne možemo a ne pohvaliti raspon, a ujedno i ne požaliti za većim otvorim blende. Za pohvalu je unapređenje elektronskog tražila, ali opet ne možemo a ne primetiti da tu ima dosta prostora za napredak. Da se razumemo, elektronsko tražilo je daleko od neupotrebljivog, ali u poredjenju sa optičkim kod dSLR-a ili elektronskim tražilima nekih boljih MILC modela, ipak moramo poželeti unapredjenje po tom pitanju. Kad smo kod tražila, primetan je nedostatak senzora koji bi automatski prebacivao prikaz sa tražila na LCD u slučaju odmicanja aparata od lica i obratno. LCD ekran je odličan, i pruža sasvim veran prikaz scene, a njegova pokretljivost omogućava da eliminišemo odsjaj u skoro svakoj prilici. Možda u budućnosti razmisliti o touch screen ekranu. Meniji za podešavanje su klasični i prepoznatljivi Canon meniji, koje smatram najintuitivnijim u odnosu na konkurente bez obzira na klasu aparata.
Optički, objektiv je solidan i u kombinaciji sa senzorom daje rezultate više nego dovoljne za targetiranu grupu kupaca. Stabilizacija je za pohvalu, jer bi bez nje ovakav raspon bio besmislen. Ergonomija je takodje jedna od boljih strana, a pohvalan je i trend neopterećenosti smanjivanjem aparata kod ove klase aparata. Ona zapravo obezbedjuje da objektivi kakvi jesu ne deluju groteskno, već da fotografu obezbede stabilnost i udobnost pri fotografisanju.
Ljubitelji video snimaka neće ostati razočarani, a mogućnost za priključak eksternog mikrofona je samo još jedan plus.
Sve u svemu, imali smo priliku da se upoznamo sa aparatom iz samog vrha ultrazoom ponude, i teško je ostati ravnodušan prema njemu, ukoliko imate sklonosti prema ovoj klasi aparata.
LINK: Canon PowerShot SX60 HS
Zoran Rodić
© 2015 pcfoto.biz