Već je postalo deplasirano pominjati kako se Canon nehajno odnosi prema mirrorless fotoaparatima. To je prilično tačno, i tu činjenicu ne treba mešati sa odličnom prodajom koju imaju dosadašnji modeli. Canon mirrorless modeli su uvek bili daleko slabiji u odnosu na konkurentske flagship modele, počev od brzine i tačnosti autofokusnog sistema pa do upornog ignorisanja elektronskog tražila. Da se razumemo, to nisu bili loši fotoaparati… već su naprosto, bili korak iza aktuelnih trendova. Canon EOS M5 je prvi mirrorless ove kompanije koji se nešto ozbiljnije može porediti sa vodećim modelima iz ove kategorije. Najpre, moramo konstatovati da je najzad implementirano elektronsko tražilo. Da li je inat u pitanju ili taktičko postavljanje klipova u sopstvene točkove zarad očuvanja entry i mid level dSLR fotoaparata, verovatno nećemo nikada saznati. Prvi Canon mirrorless se pojavio 12. jula 2012. i do danas imamo nekoliko iteracija u pomalo haotičnom numerisanju (EOS M, EOS M2, EOS M3, EOS M10 i EOS M5) gde se pojedini modeli ne iznose na tržište Amerike i sl. I pored ovog nehajnog pristupa, Canon mirrorless fotoaparati imaju odličnu prođu na tržištu, što je u najvećoj meri zasluga inercije. Poslednji u nizu se neće istaći po previsokoj ceni, a neće ni pregaziti konkurenciju svojim karakteristikama. Canon je još jednom napravio više nego solidan proizvod, ulažući energije tačno onoliko koliko treba.
Dizajn i ergonomija
Canon je uspeo da izgradi neki sebi svojstven vizuelni identitet, kada su u pitanju mirrorless modeli. Canon EOS M5 donekle može i poneti status fotoaparata sa retro dizajnom, jer na neki način podseća na EOS 5 SLR. Mora mu se priznati da je prilično nefotogeničan, i da je u prirodi dosta lepši nego na fotografijama. Ergonomija je na zadovoljavajućem nivou, na čemu se u najvećoj meri može zahvaliti jasno definisanom gripu. I pored toga što na fotografijama deluje dosta veće i kabastije, u pitanju su skromne dimenzije od 115,6 x 89,2 x 60,6mm i 427 grama. Canon EOS M5 nije ni približno načičkan tasterima i točkićima poput Fuji X-T2 modela, pa se može reći da je koncept bliže Sonijevom pristupu. To će možda i u najvećoj meri opredeliti kupca za ili protiv. Najprijatnije iznenađenje predstavlja kontrolni točkić, unutar kojeg prepoznajemo DIAL FUNC taster. Ne sećam se da sam negde video ovako brzu i logičnu izmenu funkcije kontrolnog točkića, što je za svaku pohvalu. To je nešto što bi smo voleli da vidimo i na drugim fotoaparatima. Grip dominira prednjom stranom, dok su gornja i zadnja strana krajnje uobičajene i ne odstupaju od očekivanih standarda. Završni finiš i obrada su krajnje korektno urađeni, što daje konačni … pozitivan utisak.
Ispod ''haube''
Osnovu čini APS-C CMOS senzor veličine 22,3 x 14,9 mm od 24 megapiksela uparenim sa DIGIC 7 procesorom. ISO vrednosti se kreću u rasponu od ISO 100 do 25.600, a kompenzacija ekspozicije u rasponu od +/-3 EV u koracima od 1/3. Brzina zatvarača iznosi 1/4000, i moramo priznati da je prava šteta što ta vrednost ne dostiže 1/8000, a da ne govorimo o elektronskom zatvaraču i brzinama od 1/32.000. Rafal iznosi 9 snimaka u sekundi (AF-S), odnosno 26 jpeg snimaka. Ako koristimo AF praćenje (AF-C), onda se vrednost spušta na 7 snimaka. Što se tiče Autofokusnog sistema on nosi oznaku Dual Pixel CMOS AF, i predstavlja novitet u odnosu na dosadašnji pristup hibridnom af sistemu. Sistem se razlikuje od starog pristupa, tako što se odustalo od sporadično postavljenih faznih piksela na senzoru, i pristupilo izradi udvojenih foto ćelija, gde se svaka sastoji od dve fotodiode. Sistem smo imali prilike da vidimo na Canonu 80d, i kao takav se pokazao jako uspešnim. Možemo prepoznati 49 AF tačaka, na mreži od 7x7 tačaka. Zanimljivo, tokom snimanja video zapisa moguće je odabrati i digitalnu stabilizaciju slike u 5 osa u fotoaparatu. Canon se odlučio i da implementira focus peaking opciju, koja će dobro doći ljubiteljima manuelnog fokusiranja, odnosno starijih manuelnih objektiva.
Tehnologija iza DualPixel arhitekture Canon senzora
Optika
Možda je dobro da se podsetimo kako Canon mirrorless fotoaparati koriste objektive sa oznakom EF-M, dok je u opciji i adapter EF-EOS M koji će omogućiti upotrebu standardnih EF objektiva. Ne može se reći da se Canon preterano izlagao riziku, mada za to nema ni neki osnovan razlog, ali bi napredniji fotografi sadašnju paletu objektiva mogli slobodno nazvati – dosadnom. U pitanju su provereni rasponi, od kojih su svi sa STM oznakom dok je samo najstariji EF-M 22mm bez stabilizacije. Prisutan je i dosta čudni EF-M 28mm, koji nosi oznaku macro. Uglavnom, trenutna ponuda EF-M objektiva, iznosi ovako:
Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM
Canon EF-M 15-45mm F3.5-6.3 IS STM
Canon EF-M 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Canon EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM
Canon EF-M 22mm f/2 STM
Canon EF-M 28mm F3.5 Macro IS STM
Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM
Ljubitelji svetlosno jakih objektiva, a ujedno i bokeha će morati posegnuti za adapterom i nekim od EF objektiva. Objektivi su uslovno rečeno, najslabija tačka Canon mirrorless sistema jer trenutno imaju najslabiju ponudu. Postojeća ponuda ni izbliza nije bogata kao Olympus ili Fuji, pa je čak slabija nego Sonijeva. Sa druge strane, treba biti pošten i ponoviti kako se radi o proverenim rasponima, koji se najčešće koriste odnosno, kupuju.
Blic
Prisutan je pop up blic sa oznakom 5 GN ISO 100, i pokrivenošću 15mm, odnosno ekvivalentnih 24mm. Da bi se obnovio blic, potrebno je sačekati 3 sekunde.
Hot shoe je kompatibilan za rad sa sledećim blicevima: 90EX, 220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 380EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 430EX III-RT, 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, 600EX II-RT, Macro-Ring-Lite, MR-14EX II, Macro Twin Lite MT-24EX, Speedlite Transmitter ST-E2, Speedlite Transmitter ST-E3-RT. Sinhronizacija iznosi 1/200 sec.
Tražilo
Posle toliko godina, Canon je najzad popustio i u mirrorless fotoaparat postavio elektronsko tražilo. Informacije o njegovim karakteristikama su prilično šture, pa na zvaničnom sajtu i u uputstvu možemo pročitati da se radi o OLED EVF elektronskom tražilu, sa 2.360.000 tačaka i dijagonalom od 0,39’’. O osvežavanju i stepenu uvećanja nema pisanih tragova, pa ću biti prinuđen da ga neki način uporedim sa konkurencijom. Reklo bi se da je osvežavanje na zavidnom nivou, dok je sam prikaz primetno manji nego kod Fuji X-T2 ili Sony A 6300 modela. Bez ustezanja ću konstatovati da tražila na pomenuta dva fotoaparata daju značajno upotrebljiviji prikaz. Ne, ne može se reći da je ovo tražilo loše, nego da naprosto nije u rangu sa najboljim elektronskim tražilima današnjice. Podešavanje dioptrije je takođe dosta čudno, pa sam u prvi mah pomislio da ta opcija nije ni implementirana. Međutim, sa donje strane tražila se nalazi klizač, koji je nemoguće pomerati dok je oko na tražilu. Dakle, promenite vrednost, pa pogledate … i tako dok ne ’’nabodete’’ odgovarajući položaj. Sa druge strane, ovo vas lišava nehotične promene dioptrije, što u neku ruku i može biti prednost.
LCD ekran
Ekranu od 3,2’’ odnosno 8cm dijagonale, zaista se nema šta prigovoriti. U pitanju je ClearView II LCD (TFT) ekran osetljiv na dodir sa 3:2 odnosom stranica i 1.620.000 tačaka. Ekran je pokretan 85 stepeni na gore i 180 stepeni na dole. Osvetljenost je podesiva kroz pet nivoa, što ga čini upotrebljivim i po prilično težim svetlosnim uslovima. Kao što rekoh, ekran je osetljiv na dodir, pa će šetnja kroz menije, odabir AF tačke biti znatno olakšani. U odnosu na EOS M3, ovde je napravljen značajan pomak kako u dijagonali tako i u kvalitetu prikaza.
Autonomija rada, priključci i podrška za memorijske kartice
Canon EOS M5 koristi već poznatu LP-E17 bateriju, koju smo imali prilike da vidimo i u EOS M3 modelu. Prema CIPA standardima, autonomija rada doseže do 295 snimaka, dok će u ECO modu izgurati i 420 snimaka. ECO mod podrazumeva da se odreknete tražila, koje je daleko veći potrošač od LCD ekrana.
Pored standardnom micro USB priključka, HDMI (Micro - Type-D connector) prisutan je i Wireless LAN (IEEE802.11b/g/n), sa NFC podrškom. Prepoznajemo i Bluetooth kao korisnu opciju i 3,5mm ulaz za eksterni mikrofon. Ovaj fotoaparat se lako povezuje sa aktuelnim Android smartphone uređajima.
Canon EOS M5 je predviđen za rad sa SD karticama: SD, SDHC, SDXC (UHS-I)
VIDEO
Canon se nije pridružio skupini mirrorless fotoaparata koji nude podršku za 4K video zapis. Ostalo se na Full HD - 1920 x 1080 (59.94, 50, 29.97, 25, 23.976 fps), HD - 1280 x 720 (59.94, 50 fps) i VGA - 640 x 480 (29.97, 25 fps). Kvalitet zapis ostaje u okvirima MP4 [Video: MPEG-4 AVC/H.264, Audio: MPEG-4 AAC-LC (stereo)]. Ponoviću još jednom da je tokom snimanja video zapisa moguće odabrati i digitalnu stabilizaciju slike u 5 osa u fotoaparatu, kao i da je prisutan focus peaking.
Reč za kraj
Nema nikakve sumnje da je ovo najbolji Canon mirrorless do sada jer je u svakom pogledu ostvaren značajan napredak u odnosu na prethodni model. Takođe, možemo reći i da je ovo jedan izvanredan fotoaparat koji će zadovoljiti potrebe većeg dela fotografa i naprednih amatera. Ergonomija je odlična, izlazni rezultat takođe nije upitan i u najvećoj meri će zavisiti od izbora objektiva. I pored svih pozitivnih utisaka, ne mogu da obuzdam utisak da Canon ipak nije pružio maksimum, kada je realizacija u pitanju. Mirrorless koncept je značajno napredovao zadnjih godina, pa se nekako čini da Canon ne ulaže dovoljno energije kako bi stao rame uz rame sa najboljim modelima kao što su Fuji X-T2, Sony A6500 ili Olympus OM-D E-M1 Mark II. Neki od njih koštaju značajno više, ali su kao sistem značajno kompletniji. To se najpre odnosi na paletu objektiva, koja je lišena svetlosno jačih prajmova. Sa druge strane, postojeća linija objektiva će u najvećoj meri biti dovoljna za većinu kupaca ovog fotoaparata. Canon EOS M5 se često upoređuje sa Canonom 80d sa kojim deli senzor i AF sistem, dok će u odnosu na njega imati i bolji procesor, odnosno Digic 7. Prostora za napredovanje ima dosta, tako da će sledeća iteracija biti svakako zanimljiva.