June 5, 2006 — Sony is jumping into the digital single lens reflex (D-SLR) camera market with today’s introduction of the a (alpha) DSLR-A100 system. The system combines advanced SLR features with other Sony digital imaging innovations.
Ovako je izgledala prva vest o ulasku Sony korporacije na dSLR tržište. A priča počinje nešto ranije, i po ko zna koji put Minolta dobija status kesice čaja, koja običnoj vodi daje miris, boju i ukus. 7. januara 2003. dve poznate kompanije, Konica i Minolta se udružuju u pokušaju da zajedno pronađu svoje mesto na tržištu. Međutim, finansijski problemi su nepremostivi i sve staje 19. januara 2006. godine.
Priča koji nas zanima, počinje par meseci kasnije, tačnije 31. marta 2006. kada Sony otkupljuje Konica-Minolta resurse i pod sloganom ‘'make.believe’’, ulazi u jedan novi izazov. Minolta je za svoje AF SLR aparate koristila tri različita imena u zavisnosti od tržišta na kome se prodaju (Maxxum, Dynax i Alpha). Kupovina jedne takve kompanije nije bez razloga, jer razvijanje nove tehnologije i početak od nule, mogu biti veliki izazov i rizik. Otuda i usvajanje postojećih standarda i tehnologija. Jedna on zanimljivih jeste stabilizacija senzora, kasnije preimenovana iz AS (AntiShake) u SSS (Super Stedy Shoot). Mada, nama je za ovu temu najviše zanimljiv postojeći A bajonet (A-mount) koji je 1985. originalno predstavila Minolta i to za prvi pravi dobar autofokusni sistem (Minolta 7000 AF). Rezultat toga jeste da su svi Minoltini AF objektivi radili na digitalnim Sony dSLR aparatima, kao što je i većina Sony AF objektiva radila na analognim Minoltinim SLR-ovima. Preuzimanjem Minoltinog A bajoneta, Sony je u startu omogućio kupcima izgradnju sistema koji nema problema sa manjkom objektiva. Osim pomenutih Minoltinih, tu je bila Sigma, Tamron i preko 20 objektiva koje je napravio Sony. To je bilo onda, a gde smo danas?
Sony je u međuvremenu postao značajan igrač, a najpre na polju senzora za digitalne aparate. Sa druge strane, izboriti se za jedno od prva dva mesta, jeste u neku ruku nemoguća misija. Canon i Nikon su toliko jaki, da čak ni treće mesto nije previše ukusan kolač. To nije bio problem samo Sony kompanije, već i svih ostalih, a prvenstveno mislim na Olympus. Oni su posegnuli za novim konceptom fotoaparata, sa ciljem da stvore jedno novo tržište. To je podrazumevalo izbacivanje ogledala, optičkog tražila, smanjivanje registar distance i naravno promenu bajoneta. Stvoreno je nešto, što danas prepoznajemo kao mirrorless aparat.
Uvidevši da se rodilo novo tržište na kojem Canon i Nikon nisu prisutni, 2010. godine Sony na njega ulazi sa novom Alpha linijom koju karakteriše novi E bajonet. Sony se pridružio trendu smanjivanja digitalnih fotoaparata i objektiva, i ‘’igranka’’ je mogla da počne. Napraviću na trenutak jednu mali digresiju i konstatovati da smanjivanje registar distance sa 44.50 mm (A mount) na 18 mm (E mount), jeste dovelo do značajnog smanjivanja digitalnih aparata po dimenzijama i težini, ali da se nije u potpunosti preslikalo i na sve objektive. Primera radi, Sony Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA je veći i teži objektiv od Canon-a EF 35mm f/1.4L USM, a recimo Sony FE 70-200mm f/4.0 G OSS je takođe teži i veći od Canon-a EF 70-200mm f/4L IS USM.
Sony A6000 sa kit objektivom SEL16-50mm F/3.5-5.6 PZ OSS
Nego, da se vratimo na osnovnu temu. Na prvi pogled, nastavak može biti prilično konfuzan… pa ću probati da budem što jednostavniji, koliko je to u mojoj moći. Za početak, treba primiti k znanju da sada imamo dva bajoneta (A-mount i E-mount), dva senzora (Full frame i APS-C) i četiri kombinacije koje objektivima odredjuju naziv. Doduše, Sony se ovde pobrinuo da napravi malu konfuziju, tako što nije proporcionalno dodelio posebne oznake objektivima naspram senzora za koji su predviđeni.
Ova tabela bi trebala da nam pomogne u dešifrovanju naziva objektiva poput SEL1635Z Vario-Tessar T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS. Pomoću nje znamo da se radi o Full frame E–mount objektivu. Za ostale skraćenice i oznake koje nosi objektiv, prilažem i sledeću tabelu. Sa njom bi dešifrovanje pomenutog objektiva bilo potpuno.
Sada znamo da je objektiv Zeiss Alpha, i da poseduje stabilizaciju. Uspevate da ispratite?
A mount objektivi mogu preko adaptera na E-mount, ali ne i obratno. Adapteri imaju određena ograničenja, pa tako neće u svim slučajevima biti funkcionalan autofokus ili stabilizacija. U tumačenju će nam pomoći sledeća tabela.
Upotreba adaptera nije preterano omiljen dodatak, naročito ako on gabaritski obesmisli početnu ideju o izgradnji kompaktnijeg i manjeg sistema. Tako na primer, kombinacija Sony A7r full frame digitalnog aparata i Zeiss Planar 50mm F1.4 uz LA-EA4 adapter izgleda prilično nazgrapno i kabasto. Međutim, adapteri su nužno zlo, jer je tržište bilo gladno ‘’native’’ objektiva za ovaj sistem, kojih je bilo malo.
Po izlasku Sony A7 full frame aparata, lista objektiva za njega je bila izuzetno kratka, tačnije u ponudi je bilo samo 5 objektiva.
Sony FE 24-70mm F4 ZA OSS Carl Zeiss Vario Tessar T*
Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS
Sony FE 70-200mm F4 G OSS
Sony FE 35mm F2.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T*
Sony FE 55mm F1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T*
Tu smo neizostavno došli do tzv. '’third party’’ objektiva kao što su Mitakon ili Samyang koji su u ponudu uvrstili full frame objektive za E mount,… doduše govorimo o objektivima sa manuelnim fokusom. Voigtlander, pravljen u osnovi za Leica M-mount je pristupačan uz odgovarajući adapter, koji izgleda daleko diskretnije, štaviše skoro da je neprimetan. Mala registar distanca je omogućila da se na E-mount, pomoću adaptera može nakačiti skoro pa svaki postojeći objektiv, pa je i lista adaptera impresivna. To je u svakom slučaju imalo značajan uticaj na kreativnost onih koji su skloni eksperimentisanju bilo da su koristili stare manual focus objektive, ili novije iz Canon ili Nikon ponude. Sa druge strane, oni koji nisu skloni upotrebi adaptera, a zaokružen moderan sistem zamišljaju malo drugačije, ova priča je na početku delovala zaista nedovršeno.Svesni ove manjkavosti, krajem 2014. i početkom 2015. Sony obogaćuje ponudu objektiva za Full frame E-mount sistem, što ga čini kompletnijim u svakom smislu.
LA-EA3 adapter
LA-EA4 adapter
APS-C E-mount aparati već nemaju taj problem, i ponuda za njih je daleko veća čak i u smislu third party proizvođača. Tu najpre mislim na Sigmu, koja je ponudila tri više nego sjajna objektiva od 19, 30 i 60mm i što je najvažnije po više nego pristupačnim cenama.
Svaki početak je težak, pa tako i izgradnja novog sistema, nove palete objektiva... a svakako je najteže zadobiti poverenje kupaca. Sony je sklon brzim izmenama prioriteta u svom poslovanju, i na kretanja tržišta reaguje izuzetno dinamično sa ponekad krajnje neemotivnim rezovima, bilo da se radi o proizvodnji mobilnih telefona, televizora ili laptop računara. Da li će se i kada pod ozbiljnim rezovima pronaći i odeljenje za proizvodnju foto opreme, ostaje da vidimo. U međuvremenu, Sony je postao vodeći proizvođač mirrorless aparata i to sa punim pravom.
Zoran Rodić
© 2015 pcfoto.biz