Muška populacija je oduvek imala privilegiju da upadne u stanje oduševljenosti nekim komadom tehnike, mehanike ili elektronike. Iskreno, nisam ljubitelj automobila ali dobro pamtim jedan model - Lancia Delta Integrale, kojoj je onomad ponosni vlasnik podigao haubu. Dok je vlasnik prepričavao koliko to ventila, konja i kubika ima… mi smo uglavnom drmali nogom točak i značajno klimali glavom, a pravi ugođaj smo stekli tek nekom prvom vožnjom. Onda smo shvatili da je ta dodatno sređena Lancia, ipak imala prejak motor u odnosu na masu koju ima, pa da nije baš za svakog i da trenutak nepažnje u krivini vodi direktnom katapultiranju. U iščekivanju da se dohvatim Sony RX1r kompaktnog aparata, u glavi mi se konstatno vraćalo sećanje na pomenutu Lanciu. Malo telo, fullframe senzor i fiksni 35 f/2 objektiv… baš kao i Lancia spremljena za trke. Aparat jako redak na ovim našim prostorima, o kome se uglavnom priča na forumima i bez nekog pravog osećaja kako to zapravo izgleda u praksi. Bojazan da će susret sa aparatom proći baš kao i prva vožnja sa Lanciom, je na moju radost bila neosnovana.
Sony RX1r datira iz sredine 2013. godine pa se može reći da tekst namenjen njemu nije baš udarna ili sveža vest, ali druženje sa fotoaparatom ovakvih karakteristika prevazilazi neke okvire aktuelnosti jer je ovde zanimljiv koncept i uopšte upotrebna vrednost. A ovo je svakako poseban aparat, koji se ne sreće svaki dan.
Dizajn i ergonomija
U odnosu na prethodnika, nema nikakvih izmena po pitanju dizajna, gramaže ili dimenzija. Sony RX1r nije baš kompaktni aparat koji nosite u džepu, ali svakako da spada u grupu malih fotoaparata. Sa druge strane, nemojte zaboraviti da je u ovoliko telo ipak stavljen jedan fullframe senzor i da je na njemu fiksni 35mm f/2 objektiv, pa su očekivanja da bude približan dimenzijama jednog RX100 IV modela, ipak nerealna. Što se tiče izrade, RX1r ima telo koje nedvosmisleno odaje utisak kvalitetnog fotoaparata, odlične izrade. Prednji grip je prilično diskretan ali koristan, koji u kombinaciji sa gumiranim osloncem za palac sa zadnje strane zaista pruža pristojnu stabilnost u radu. Imao sam prilike da isprobam i dodatni grip koji donekle uvećava dimenzije fotoaparata, ali u krajnjem zbiru ipak pruža dodatnu sigurnost u držanju i rukovanju aparatom. Gornjom stranom dominira multi interface shoe i dva kontrolna točkića, okidač i jedan taster, dok je pop up blic diskretno spakovan u telo. Iskreno se nadam da će sledeća iteracija ovog fotoaparata, umesto pop up blica staviti elektronsko tražilo jednako onom koje smo imali prilike da vidimo u RX100 III. Koliko za to ima prostora ne znam, ali ako za to postoji i najmanja šansa, to bi bio pun pogodak. Zapravo, nedostatak tražila bi možda bila i jedina zamerka ovom fotoaparatu jer za one koji su na njega navikli, nema drugog rešenja osim eksternog. Ruku na srce, ono je zaista odlično ali ima dve mane od kojih je prva visoka cena a druga se odnosi na njegove dimenzije, koje fotoaparat donekle čine nezgrapnim za česta vađenja iz torbe, jer postoji mogućnost fizičkog oštećenja. Možda bi situacija drugačija da je tražilo fiksno i sa nižim podnožjem, dok ovako nepogrešivo i neizostavno uvek zapinje za nešto. Inače sam mišljenja da eksterna tražila što pre treba poslati u istoriju, upravo zbog ova dva navedena razloga, koji nisu svojstvena samo ovom modelu već se odnosi generalno na sva.
Prisutno je 5 programabilnih tastera koje možete podesiti prema svojim potrebama, a ceo koncept tastera i točkića ne odstupa značajno od današnjih standarda. Ono što bih pohvalio jeste organizacija i raspored menija za podešavanje parametara, koji su po nekim mojim kriterijumima samo učvrstili Sony drugom mestu, ako ne i značajno se izjednačili sa Canonom po pitanju intuitivnosti i lakoći pristupa. Ovo je naravno lični utisak, ali ipak zadržavam pravo na mišljenje da su ova dva brenda najviše poradili na ovoj materiji.
Sony RX1r, kao što rekoh zaista odaje utisak kvalitetnog i ozbiljnog aparata, a takvom utisku ne doprinose pozamašni gabariti već jedno zaista, u pravom smislu reči kompaktno telo od magnezijuma, težine 482 g i sa dimenzijama od 113 x 65 x 70 mm. Naravno, postoje manji i lakši kompaktni ili mirrorless fotoaparati, ali ne sa ovakvim objektivom i ne sa ovakvim senzorom. Time se zapravo stavlja tačka, na svaku zamerku po pitanju gabarita i dimenzija.
Ispod 'haube'
Kada se uporede specifikacije u odnosu na prethodnika, na prvi pogled čini se da nema nikakve razlike. Najlakše bi mogli da uporedimo sa razlikom između modela Nikon d800 i d800e, i pogađate… razlika je u AA filteru. Sledeći trendove specifične za taj period, i Sony je odlučio da svoj top model kompakt fotoaparata počasti sa dva… po tome različita modela. Danas je sve više fotoaparata koji nemaju AA filter što se pokazalo kao dobro rešenje, sa vidljivim rezultatima. Ispod haube se nalazi Exmor CMOS senzor 24 megapiksela fullframe (24x36mm), identičan u onom koji imamo prilike da vidimo u Sony SLT-A99 modelu. BIONZ procesor se podrazumeva, a brzina rafala je 5 snimaka u sekundi. ISO vrednosti se kreću u vrednostima od 100 –25.600, dok je za video snimanje taj raspon smanjen na ISO 100 – 6.400 u koracima od 1/3 EV, ili automatski u rasponu od ISO 100 – 3.200. Kompenzacija ekspozicije je +/- 3,0 EV u koracima od 1/3 EV, a maksimalna brzina okidača je 1/4000. Sony Rx1r je prilično tih aparat, pa je ‘’okidanje’’ prilično diskretno. Autofokus je kontrastni, i odmah da kažem nije uporediv sa dSLR fotoaparatima. On je dobar, ali nije impresivno dobar. Iskreno, izdao me je jedino kada sam pokušavao da fotografišem auto u pokretu, ali za sve ostale situacije poneo se posao više nego korektno.
AF tačan i u relativno slabijim svetlosnim uslovima - ISO 1600, f/2, 1/125
Optika
Objektiv je fiksni Carl Zeiss Sonnar T* 35mm f/2 objektiv, izvanrednih optičkih karakteristika. Pomenuti objektiv ima 8 elemenata u 7 grupa, od čega su 3 asferična. Broj listića blende je 9, tako da je i bokeh prilično lep. Kupiti aparat sa fiksnom žižnom daljinom podrazumeva dobro izvaganu odluku, a naročito kada je pitanju ovako široka žižna daljina. Međutim, ona upravo daje najveću upotrebnu vrednost ovom fotoaparatu, jer ga čini pogodnim za skoro sve vidove fotografije, bilo da je u pitanju landscape, ulična ili obična porodična fotografija. Bez ikakvih problema možete uhvatiti u kadar sve prijatelje za stolom, a veliki senzor u kombinaciji sa odličnim ISO karakteristikama i f/2 blendom će vam uvek dati zadovoljavajuću brzinu, bez da brinete o strešenosti fotografije. Minimalna fokusna distanca je 24 cm a preko potrebni CPL ili zaštitni filter će imati promer od 49mm.
ISO 200, f/8, 1/320
ISO 50, f/4,5, 1/80
ISO 50, f/11, 1/160
ISO 50, f/4.5, 1/80
i 100% krop sa fotografije ISO 50, f/2, 1/50
ISO 200, f/5.6, 1/500 sa četiri 100% isečka
ISO 200, f/8, 1/320
sa tri 100% isečka
ISO 200, f/2, 1/2000 i jedan 100% isečak
Bokeh sa 9 listića blende ne može biti loš ISO 1600, f/2, 1/80
Objektiv poseduje prsten za manuelno fokusiranje, a prisutan je focus peaking, koji dosta pomaže u takvim situacijama. Ono što najviše raduje jeste i prsten za podešavanje otvora blende, kao što je bio slučaj sa starim manuelnim objektivima. Hromatske aberacije su odlično kontrolisane, a ukoliko koristite Adobe Camera Raw, računajte na njega… jer automatski prepoznaje objektiv i aparat, pa odmah i uklanja pomenute anomalije.
LCD
Zadnjom stranom dominira više nego odlični Xtra Fine TFT LCD ekran 3’’ tj. 7,5 cm sa 4:3 odnosom stranica i kvalitetom od 1.228.800 tačaka. Osvetljenost ekrana je odlična, a prikaz snimljenih fotografija nesumnjivo daje informaciju o kvalitetu snimka. Moram priznati da me ni jednom nije ostavio u nedoumici šta je tačno u kadru, i ako sam ga koristio u različitim svetlosnim uslovima. Ekran nije osetljiv na dodir i nije pokretan, što nas kao unapređenje verovatno očekuje u nekoj od sledećih iteracija.
ISO 200, f/5,6, 1/1000
Autonomija rada, kompatibilne memorijske kartice, priključci
Sony RX1r pogoni punjiva baterija NP-BX1 sa autonomijom rada od deklarisanih 220 snimaka ili 29 minuta video snimka po CIPA standardima. Praksa govori da ovaj brojevi mogu biti i manji, pa je svakako nužno da obezbedite sebi još jednu rezervnu bateriju.
Kompatibline kartice za rad su Memory Stick Duo, Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO Duo (high speed), Memory Stick PROHG Duo, Memory Stick Micro, Memory Stick Micro (Mark2), Memory Stick XC-HG Duo, SD, SDHC, SDXC, microSD, microSDHC i microSDXC. Za snimanje video standardno je potrebno imati karticu klase 10, što je već uglavnom i poznato. Što se tiče interfejsa, odnosno ulazno / izlaznih priključaka, prisutni su: USB 2.0 (480 Mbit/sec) i Mini HDMI.
Video
Video mogućnosti su standardne i daju FullHD kvalitet od 1920 x 1080 (60, 50, 25, 24 fps), 1440 x 1080 (30, 25 fps), 1280 x 720 (30 fps), 640 x 480 (30, 25 fps) . Zvuk se snima u stereo, dok je reprodukcija u mono kvalitetu. Za video snimanje preporučujem upotrebu manuelnog fokusa, a kvalitetan ISO, veliki otvor blende i odličan senzor će odraditi najveći deo posla. Vama ostaje samo da iskoristite sve ove prednosti.
Reč za kraj
Kada sumiram sve utiske, teško da mogu pronaći manu ovom fotoaparatu osim što u jednom momentu ipak, neizostavno dolazimo do cene. Obično izbegavam da komentarišem cene fotoaparata o kojima pišem, ali je ona u ovom slučaju prilično bitan faktor, jer ko ne poželeo ovakav fotoaparat. Ona je visoka, i to ne možemo zaobići… pa sam probao nekako da pronađem opravdanje ili zdrav rezon za ovu cenu. Ako pođemo od građenja nekog osnovnog dSLR sistema, koji bi podrazumevao fullframe senzor i objektiv ovakvih karakteristika, doći ćemo do prilično visoke cene. Ako na to dodamo i kompaktnost koju ovaj aparat nosi sa sobom, onda ova cena deluje prihvatljivije. A ko je zapravo kupac ovog aparata? Ako izuzmemo one 'kojima se može', ostaju nam oni koji su svoj pun ranac zamenili ovim aparatom. Pojava kvalitetnih fotoaparata manjih gabarita, najzad je ponudila rešenje svima onima koji više ne žele ili ne mogu više da nose ranac pun opreme, a ne žele da se odreknu kvaliteta. Takođe, u kulturnom svetu su popusti česta pojava, pa tzv. akcije i sniženja nisu samo puko slovo na papiru, što ovaj aparat može učiniti donekle prihvatljivijim za kupovinu.
Ne znam šta bih na kraju rekao, osim da Sony RX1r nudi apsolutni kvalitet u svakom smislu, počev od izrade pa sve do finalnog izlaznog rezultata.
Zoran Rodić
© 2015 pcfoto.biz
Zahvaljujem se Dobnikar Ivanu na ustupljenom fotoaparatu i fotografijama sa Durmitora.