Predstavljanje Fuji XF 23 mm f/2 R WR objektiva nije puko obnavljanje već postojeće palete, već njeno dopunjavanje. Da bi ovaj objektiv bio nova iteracija već postojećeg Fuji XF 23 mm f/1.4, on bi ipak morao imati identične oznake sa naglaskom na ’’mark II’’. Ovo govorim iz razloga što se ponegde ovaj objektiv ponegde pogrešno percipira, pa imam potrebu da na početku teksta odmah i postavim stvari na svoje mesto. Ukratko, ta dva objektiva dele identičnu žižnu daljinu, ali ne i maksimalni otvor blende, što je i osnovni razlog da ga posmatramo iz donekle drugog ugla. Fuji od početka izgradnje svoje X linije potencira prajmove, pa će u odnosu na ukupan broj imati uvek imati blagu prednost u nekom procentu preko polovine. Fuji ima izvanredno pokriven raspon sa prajmovima od 14 do 90mm, pa su buduće korekcije te palete zaista minimalne. Ako se bolje zagledamo u ovaj objektiv, videćemo da je njegovo postojanje zaista logično i sa razlogom.
Fuji je sa 35mm žižom već odradio identičan posao. Prve razlike uočavamo već na prvi pogled, jer se tiču najpre vizuelnog identiteta. Najpre uočavamo da je prednji element značajno uži nego kod starijeg, što se najbolje vidi po velilčini odgovarajućeg filtera koji će u ovom slučaju nositi oznaku 43mm, umesto 62mm. Taj vizuelni identitet će očigledno posedovati i dugo očekivani 50mm f/2 WR, što samo svedoči da se radi o jednom dugoročnijem konceptu pri izradi prajm objektiva. Evidentna je i razlika u dimenzijama, pa će stariji objektiv imati ø72mm x 63mm dok će noviji Fujinon XF 23 mm f/2 R WR imati ø60.0mm x 51.9mm, što nije mala razlika. To naravno rezultira i značajno manjom težinom, koja će kod starijeg iznositi 300g, dok će noviji imati tek 180g. Da napravim malu digresiju, pa da se podsetimo ovog teksta, koji se bavi tematikom aktuelnog trenda povećanja dimenzija mirrorless fotoaparata, onda će biti zanimljivo konstatovati da se Fuji ipak drži nekih osnovnih ideja mirrorless ’’vizije’’ uopšte, pa da čak možda i na neki način kroz objektive kompenzuje povećanje težine tela.
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/420, f/5,6, ISO 200
Na zadovoljstvo mnogih, prsten za kontrolu blende je dalje prisutan (R oznaka u nazivu), s tim što je neki utisak da je kod novije linije Fujinon objektiva, on za nijansu bolje utegnut. Zonerica je ovaj put značajno manja i nosi oznaku LH-XF35-2, dok se objektiv standardno proizvodi u dve boje, silver i crnoj. WR oznaka nam nedvosmisleno stavlja do znanja da je u pitanju još jedan zaptiven objektiv, što će uz takođe zaptiven fotoaparat činiti jedan odličan sistem.
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/850, f/5,6, ISO 200
Da stvar nije zamo kozmetičke prirode, uverićemo se i pregledom sadržaja ’’ispod haube’’. Jasno, prvo smo uočili razliku u maksimalnom otvoru blende, pa ćemo sada imati f/2, dok će najmanji otvor i dalje biti f/16. Broj listića blende iznosi 9 što je takođe razlika u odnosu na 7 koliko ih ima f/1.4 verzija. Što se tiče optike, 10 elemenata je raspoređeno u 6 grupa, što je opet različito od 11 elemenata i 8 grupa. Minimalna fokusna distanca je takođe smanjena, pa iznosi 22cm umesto 28cm, a prisutan je STM motor, u odnosu na stariji micromotor. To rezultira tišim, bržim i preciznijim fokusiranjem.
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/1.100, f/5, ISO 200
i krop na 100%
Žižna daljina od 23mm je uz Fuji 1.5 x krop faktor, zapravo ekvivalentna 35mm objektivu na FF senzoru. Fuji dodatno ceni i obraća panju na ovu žižnu daljinu, naročito ako se vratimo u prve dane X serije i na jedinstveni Fuji X 100 , kompakt sa takođe 23mm f/2 objektivom.
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/550, f/5,6, ISO 200
Posebnost ove žižne daljine, naročito cene street fotografi, baš kao i pojedini ’’svadbari’’, jer ih teraju da beleže fotografije dešavanja ili ljudi, znatno neposrednije nego što se to radi za nekim dužim rasponom, bio on zum ili ne. Naprosto, ova žižna daljina tera fotografa da bude u centru dešavanja, da ih beleži iznutra a ne spolja… van njih. Ova žižna daljina će biti zahvalna i za landscape jednako kao i za arhitekturu. Širom otvoren će davati odlične rezultate, što ga čini upotrebljivim i u svetlosno slabijim uslovima. Po pitanju dubinske oštrine, skoro da je zanemarljiva razlika između f/2 i f/1,4, dok će za one kojima je svetlo uvek u deficitu, možda ipak biti bolje da se okrenu ka starijoj verziji. Starija verzija je jedan od vrhunskih objektiva u svakom pogledu, što se može reći i za ovaj 23mm f/2. Međutim, za one koji tačno znaju šta im treba… dileme nema, već će se opredeljivati na osnovu veličine, težine, zaptivenosti i maksimalnog otvora blende, dok će izlazni rezultat u vidu oštrine i reprodukcije boja ostati u domenu nepostojeće dileme. Jedino se može konstatovati prisustvo hromatskih aberacija u kontrastnim scenama, što se opet lako otklanja ili kroz Photoshop ili privrtanjem blende.
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/110, f/2, ISO 800
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/18, f/5.6, ISO 1600
i krop 100%
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/60, f/2, ISO 200
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/200, f/2.2, ISO 200
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/900, f/5.6, ISO 200
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/56, f/2, ISO 200
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/58, f/2, ISO 200
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/125, f/4, ISO 200
i krop 100%
Fuji X-E1, Fujinon XF 23mm f/2 R WR, @ 1/105, f/11, ISO 200
U konačnom zbiru, možemo konstatovati da je ovo jedan izvanredan komad optike, koji će uz XF 35mm f2 i nadolazeći 50mm f/2 činiti jedan savršen trio, dostojan osnovne mirrorless ideje – visoki kvalitet u malom pakovanju.